Het plaatsen van een grof tussenfilter, zoals hierboven een as-emmer, kan ook door zelf een zogenaamde cyclone te maken. Het idee heb ik opgedaan op de site van Phil Thien (
http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm).
Als basis een emmer van 20 liter met deksel en vervolgens met wat PVC hulpstukken van 50mm (90gr, 45gr en moffen) en 2 stukken MDF zo'n cyclone nagebouwd. Voor het afzuigen in het midden heb ik een mof van 40mm gebruikt omdat de aansluiting van mijn Starmix stofzuiger dan precies past. De 50mm mof voor het aanzuigen vanaf de machine(stof) gebruikt. Voordeel hiervan is dat een slang van Festool er in past.
Ik heb een test gedaan met zaagsel en schuurstof (gemengd). Ik heb 250 gram zaagsel/schuurstof afgewogen met de keukenweegschaal en dit vervolgens opgezogen. Het resultaat was verbluffend: 242 gram zaagsel/schuurstof zat in de emmer en dus is er maar 6 gram naar de stofzuigerzak gegaan.

Zorg wel dat de MDF circels (zie site thien) strak past en ik heb een steun (hiermee is onderste circel/schijf afgesteund op de bodem) gemaakt zodat de emmer niet teveel in elkaar gezogen wordt. Binnenkort ga ik naar IKEA en daar hebben nog van die metalen vuilnisemmers hebben. Naast het voordeel van stevigheid en grotere inhoud is het belangrijkste dat je hiermee statische electriciteit kunt voorkomen.
ik zal een foto posten als ik weet hoe dat werkt.