Gewetensvraag, zagen opsluitbanden

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste forummers,

Voor het terras aan de voorzijde moet ik nog altijd een neus aan de funderingsbalk maken om de tegels netjes te laten eindigen. Hiervoor moet ik nog twee opsluitbanden op maat zagen. 50mm dik en in totaal misschien 40cm zaagsnede.
Ik zou een 230mm haakse slijper kunnen huren, maar huur is me de laatste keer slecht bevallen.

Dus ik kan een 230mm haakse slijper kunnen kopen en die incidenteel nog nodig hebben. Of ik neem mijn 125 1500W haakse slijper , waarmee de dunne tegels zonder problemen al gezaagd zijn.
Heeft iemand dus ervaring met het zagen van een opsluitband met een 125 slijper?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
met een 125mm lukt het wellicht ook wel, maar dan zal je als je pech hebt van 2 kanten moeten slijpen. Vergt wat presissie als je dat wil dus, maar is zeker niet onmogelijk. Een 230 kopen voor 1 klusje is wel weer 150 euro zo uitgegeven... Dat gezecht hebbende, ik gebruik liever mijn 180 dan mijn 230 voor lange klussen, omdat zo'n 230 toch wel lomp zwaar is.

Voor 2 bandjes zou ik het gewoon met een 125mm proberen en dan maar wat meer geduld.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik zie geen probleem als je de zaag het werk laat doen. 1500 w is heel behoorlijk voor 125 mm. Ik heb zowel de grote als de kleine. Moet ik veel doen dan pak ik de zware 230 mm. Met een 125 mm werkt je nauwkeuriger. Althans als ongeoefende.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je tegels zijn ook 40 mm dik. 50 mm zal op het randje zijn. Maar van opsluitbanden zie je alleen de bovenzijde. Die eerst even inslijpen, zodat het zicht netjes is.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Ik doe het meeste met een kleine, maar inderdaad; inslijpen aan de bovenzijde, en daarna lekker in 2 keer doorslijpen en je het geld van een 230mm besparen.

Of het moet zijn dat je nog regelmatig beton en tegels moet gaan slijpen, dan zou ik wel een 230mm erbij kopen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoe graag ik ook nieuw gereedschap koop, een 230mm slijper heb ik gewoon te weinig nodig. Dus bedankt voor de input mbt haalbaarheid.
Alleen de voorste 2-5cm wordt zichtwerk, de rest verdwijnt onder aarde.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Gewoon met de kleine slijptol doen. Gebruik het geld dat je bespaart om een goed diamantblad te kopen. Er zit echt veel verschil tussen een bouwmarktblad van 10 euro en een profiblad van 80 euro. De goedkoopste bladen zit zo weinig diamant in dat je nauwelijks in harde beton komt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gewoon met de kleine slijptol doen. Gebruik het geld dat je bespaart om een goed diamantblad te kopen. Er zit echt veel verschil tussen een bouwmarktblad van 10 euro en een profiblad van 80 euro. De goedkoopste bladen zit zo weinig diamant in dat je nauwelijks in harde beton komt.
Suggestie voor bepaald merk?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Kijk gewoon wat je lokale gereedschapsboer heeft. Een gesegmenteerd blad van 30, 40 euro slijpt gewoon goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik heb bandjes geslepen met een groot huur apparaat en met mijn eigen 125mm. Mijn conclusie was dat voornamelijk de waterkoeling van de grote haakseslijper prettig was, maar de 125mm deed het werk ook makkelijk, maar dan met meer stof.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik heb vorige week 60 mm palisaden afgekort met een 115 mm diamantschijfje à 18 Euro van de Hornbach. Slijptol was een 700 W B&D.
Van twee kanten ingeslepen. Niet zichtkant wat korter gehouden. Er bleef een randje van 15 mm over. Kops ingeslepen, en toen was een klein tikje met de koudbeitel genoeg om de delen te scheiden. Daarna kon ik de resten van het randje eenvoudig wegslijpen met een kuispatroontje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Als je het bandje goed in zand legt, lukt het met een hamer en beitel ook wel :p
Met als opmerking zeker: oefening baart kunst. Twee kanten tikken en dan breekt ie door op de lijn waar je tikt.
Ik vind het te onnauwkeurig. Breuklijn is lang niet altijd als hoe je het zou willen.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Als je wel eens ten zuid-westen van Rotterdam komt kun je wel even mijn 230 mm slijper lenen. Met een kleine lukt het ook wel maar is wat lastiger mooi te krijgen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Met als opmerking zeker: oefening baart kunst. Twee kanten tikken en dan breekt ie door op de lijn waar je tikt.
Ik vind het te onnauwkeurig. Breuklijn is lang niet altijd als hoe je het zou willen.
Voor twee banden die ik moet inkorten neem ik de stof en het lawaai voor lief ;)
@michielr: bedankt voor het aanbod, maar het zijn echt maar twee banden die ik moet inkorten en dan loont het de moeite niet. Ik haal alleen een paar FP3 mondkapjes omdat ik geen silica wil inademen.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Voor twee banden die ik moet inkorten neem ik de stof en het lawaai voor lief ;)
@michielr: bedankt voor het aanbod, maar het zijn echt maar twee banden die ik moet inkorten en dan loont het de moeite niet. Ik haal alleen een paar FP3 mondkapjes omdat ik geen silica wil inademen.
Tuinslang erbij en een kleine straal water over het bandje laten stromen scheelt ook een hoop stof.
Ook prettig voor de buren als die net hun wasje buiten hebben hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Riennn2

Nieuw lid
13 jul 2022
1
0
Ede GLD
Paar maand terug heb ik toevallig ook een aantal opsluitbanden voor de tuinverbouwing op maat moeten maken. Ging opzich prima met de 125mm slijptol met een wat goedkoper diamant blad uit de bouwmarkt. Eerst een lijntje ingeslepen voor het zicht, hierna de vrouw met de tuinslang de snede beetje nat laten houden.

je kan 2 kanten inslijpen als het heel netjes moet afbreken, of een klap met de hamer + beitel na de eerste snede doet ook wonderen

wordt wel een kliederboeltje met dat water, maar is te doen. :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Gewoon gaan vragen op een werf in de buurt. Een sixpack drank en het is gefixt. Met een beetje geluk op een stationaire machine.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dit weekeinde gaan we het proberen:)
Heb wel een afzuiging voor de GWS gekocht om het stof enigszins binnen de perken te houden. icm met een P3 masker zouden mijn longen en kleren dan enigszins schoon moeten blijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.