Getordeerd ebben plankje recht krijgen

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Goedemorgen,

Ik heb van iemand een mooi plankje ebben gekregen (ca. 600x55x8mm) wat ik wil gebruiken voor een gitaartoets. Het plankje is helaas een klein beetje getordeerd/scheluw. Wat is de beste manier om dit recht te krijgen?

Ik heb de beschikking tot een vlakbankje en cnc portaalfrees, maar aangezien ik geen recht referentievlak heb, kan ik het plankje niet plat neerleggen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik weet niet wat de afwijking is, maar je kan 'm toch opvullen op de CNC? Zo 1 vlakke kant maken en dan omdraaien. Wel heel voorzichtig, 8mm is al niet heel erg dik voor een toets, niet als je er nog wat moet afhalen voordat je kan plakken..
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Geen praktijkervaring maar wat ik gezien heb in men onderzoek om te vlakken met een frees en geleiding:
Vastmaken op je tafel en uitvullen met spieen zodat t stabiel ligt en dan maak je dus de boven kant vlak. Vervolgens kan je dat als referentie gebruiken.
Misschien kan je het met hot glue opvullen maar doe dan afplaktape op je tafel eerst, maar dan zou ik heel voorzichtig zijn met dieptes en voedingssnelheden.

Je kan het ook op een vlak stuk multiplex of gelijkaardig opspannen en dan door een vandiktebank duwen. Of mogelijk over een tafelzaag.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik zou voor een delicaat werkstuk als een gitaar geen risico nemen. Bij de fijnhouthandels of online kun je Ebben gitaar toetsen genoeg vinden voor niet al te veel geld
Kun je deze inzetten voor een mooie kistje voor plectrums en snaren 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Rizz

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Wat ik altijd deed met scheluw hout: met de bolle kant omhoog op de vlakbank en de bank op minimale afname afstellen. Het hout draagt nu op de uiteinden en dan kun je eerst de 2 hoogste punten aan beide uiteinden gelijkmatig eraf schaven om de maximale dikte eruit te krijgen. Nu is dat tamelijk lastig doordat het natuurlijk niet stabiel maar wiebelig op de bank ligt. Als je nu het rechtse uiteinde vlak op de bank drukt, kun je van het iets van de dragende hoek aan de linkerkant afschaven. Zorg dat je de linkerkant goed in de hand en licht op de bank houdt houdt maar niet met kracht doorduwt naar beneden, zodat je echt alleen maar van de hoek iets afschaaft. Haal het hout nu terug door het op te tillen, of kantel het om de linkerpunt, draai het om en herhaal het bovenstaande zodat ook van het andere uiteinde iets van de hoogste hoek afschaaft. Herhaal dit een paar keer totdat je de helft of driekwart van beide uiteinden geraakt hebt. Je zul je merken dat het hout nu minder wiebelt op de bank, zoek nu het midden van de resterende wiebel en kun je 'gewoon' gaan vlakken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Totaal geen verstand van gitaarbouw (althans niet van de praktijk), maar de toets komt toch op de hals? als je hals 'recht' is en voldoende stijf, kun je de toets er dan niet gewoon oplijmen? de sterkte van de lijm zou een lichte kromming toch gewoon moeten kunnen 'opvangen'?
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ja maar als er echt spanning in het hout van de toets zit dan kan deze na verlijmen de hals misschien iets torderen, die spanning komt er namelijk toch weer uit/in.
Lijkt me vervelend voor je grip of snaar aanslag.
Ebben is erg hard en sterk de hals is meestal wat minder hard en stijf.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ebben is niet heel erg buigzaam, het is echt knoeperthard. Ik weet niet of dat lukt en of je daarmee dan kan voorkomen dat de hele boel tordeert. Wellicht met wat carbon versteviging als extra icm de halspen. Ik zou het risico niet nemen in ieder geval. Er komen flinke krachten op te staan; een dik setje stalen snaren kan met 90 kg aan de hals trekken
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Totaal geen verstand van gitaarbouw (althans niet van de praktijk), maar de toets komt toch op de hals? als je hals 'recht' is en voldoende stijf, kun je de toets er dan niet gewoon oplijmen? de sterkte van de lijm zou een lichte kromming toch gewoon moeten kunnen 'opvangen'?
Ebben is dusdanig stijf dat het het onderliggende halshout gewoon mee trekt in zijn getordeerde stand. Geen ideale situatie dus om met een kromme toets te werken. Ik zal eens een poging wagen met de manier van Chris. bedankt voor de reacties in ieder geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.