Ik vind het juist de uitdaging om het ontwerp aan te passen aan het beschikbare hout. Dat scheelt een hele berg afval en werk.
Klinkt op het eerste gezicht leuk... maar de praktijk is veelal anders. Om tot je geschaafde hout te komen heeft iemand anders tenslotte het afval en werk al gedaan. En de kans dat je geschaafd hout al die tijd mooi vlak is gebleven en/of dat je exact de maten gebruikt die er zijn is redelijk nihil. Je hebt nog steeds werk en afval....
En natuurlijk is het zinvol om je maten af te stemmen, soms past het dan net in de reguliere handelsmaten. Maar de meeste ontwerpen hebben een redelijk beperkte bandbreedte om er nog goed uit te blijven zien. Als je alleen standaardmaten gebruikt is er tenslotte plaatmateriaal

.
Maar het antwoord was natuurlijk ook bedoeld in de context van iemand die een opleiding gaat starten, dan is het dimensioneren van je hout een basisvaardigheid. Zeker als de machines er staan dan ga je niet kant-en-klaar inkopen in die fase.
Ik ben nog niet op de leslocatie geweest maar inderdaad, ik verwacht het wel. Omdat ik zelf geen vak/vandiktebank heb, ging ik er gewoon vanuit dat ik het hout beter netjes geschaafd kan kopen.
Je kan alles kopen, maar daarom begin je toch niet aan een opleiding?
Juist als de machines er staan dan is het de uitdaging om alle stappen vaker te doorlopen, dan heb je aan het eind wat vaardigheden opgedaan..... En anders is er altijd nog het handmatige traject. Koop een goede schaaf en je komt zeker voor hobby gebruik ook een heel eind. En ook daar ben je lekker bezig en doe je vaardigheden op.
En je mooie geschaafde hout uit de handel zul je toch ook moeten bewerken, de kans dat het mooi vlak is gebleven is niet zo groot.... en je gaat waarschijnlijk schrikken van de kosten als je altijd geschaafd hout moet kopen.
Benieuwd hoe het jaar zal opstarten, veel plezier alvast. Gewoon eerst beginnen en dan pas later beslissen wat je gaat maken en hoe je dat gaat doen.