gerookt eiken tafelblad -> Skylt lak of Hardwax?

Vincentius

Nieuw lid
12 mrt 2015
3
0
Hallo iedereen,

Onlangs hebben we onze nieuwe eettafel binnengekregen en die willen we gaan behandelen. De reden is omdat er snel vlekken in komen.

Op de website staat dat het gerookt eiken is in de kleur Cigar Brown, wat ook gezandstraald/gerschraapt is: http://www.hendersandhazel.com/nl/woonprogrammas/modrava-malay/2159/

Het is een heel mooi blad, met veel nerven wat we graag zien zonder allerlei vlekken zien.
Ik heb al veel gelezen over de 2 componenten lak van Skylt en wil deze gaan aanbrengen. Maarrrrr, zou deze tafel niet al behandeld zijn met een olie of iets dergelijks om de kleur cigar brown te krijgen? Of komt dit doot het roken?

Want als er al iets van olie op zit dan zal de Skylt lak niet houden toch?

Wat is jullie advies? Alvast bedankt!
foto 2.JPGfoto 1.JPGfoto 3.jpg
 

Vincentius

Nieuw lid
12 mrt 2015
3
0
Ik het al in de winkel gevraagd maar die wisten het niet, ik wacht nog op antwoord van de fabrikant zelf en wil de tafel daarna zsm gaan behandelen dus ben nu al alle info aan verzamelen.

Stel het is onbewerkt dan ga ik voor skylt, maar als er al een olielaag op zit welke olie olie/wax kan ik dan het beste pakken?
De bedoeling is een optimale bescherming tegen vlekken, matte uitstraling en dezelfde kleur behouden.

ps Als ik met een natte vinger over de tafel ga dan trekt het vocht er meteen in, dus ik vermoed dat de tafel nog geen behandeling gehad heeft in de fabriek.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb skylt gebruikt op oude wagonplanken. Deze hadden hier en daar behoorlijke vetvlekken.
De skylt lijkt er gewoon op te hechten, tenminste ik zie nog geen tekenen van dat iets het los laat.

Skylt is wel echt mat, dus iedere glans gaat wel van je hout verdwijnen. Dat zie je vooral bij strijklicht. Aan jou de keuze of je het mooi vindt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet niet of skylt hecht op geolied hout.
Wel weet ik uit eigen ervaring en proefjes dat verbazend goed het oorspronkelijk karakter van het hout bewaard blijft en echt mat is. Uit vooraf gedane proefjes en nu ook uit gebruik weet ik dat het bestand is tegen allerlei huishoudelijk gebruik zoals gemorst heet water, hete thee, koffie wijn, alc drank.
Perfect tot zover. Maar nu na twee jaar valt me op dat het lelijke slijtageplekken gaat vertonen. Kan iets mis gegaan zijn bij mij bij het mengen of opbrengen natuurlijk. Het is zeker geen gevolg van een ruw gebruik, integendeel we zijn voorzichtige mensen:). Misschien een punt van aandacht.

mvg
klaas0639
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Om dergelijke 'schade' te voorkomen heb ik Skylt Titanium als laatste laag gebruikt. Op advies van Rigostep, het zou slijtvaster zijn.

Ik weet niet of skylt hecht op geolied hout.
Wel weet ik uit eigen ervaring en proefjes dat verbazend goed het oorspronkelijk karakter van het hout bewaard blijft en echt mat is. Uit vooraf gedane proefjes en nu ook uit gebruik weet ik dat het bestand is tegen allerlei huishoudelijk gebruik zoals gemorst heet water, hete thee, koffie wijn, alc drank.
Perfect tot zover. Maar nu na twee jaar valt me op dat het lelijke slijtageplekken gaat vertonen. Kan iets mis gegaan zijn bij mij bij het mengen of opbrengen natuurlijk. Het is zeker geen gevolg van een ruw gebruik, integendeel we zijn voorzichtige mensen:). Misschien een punt van aandacht.

mvg
klaas0639
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Mijn ervaringen met Skylt zijn ook niet louter positief.
Aanvankelijk was ik heel enthousiast, omdat de naturel uitstraling van eiken bv prachtig intact blijft.
Maar momenteel zit ik met een herstelklusje voor een klant, die (terecht) klaagde over lelijke 'gladde' plekken op haar salontafel, die ontstaan zijn in gewoon dagelijks gebruik. Ik had niet verwacht dat dit zou gebeuren, omdat polyurethaan 2K toch bekend staat als bijzonder slijtvast. Hoewel, iemand had me (ons) op dit forum al gewaarschuwd dat de matte uitstraling tenslotte toch wel wat gaat glanzen. En nu ik toch mijn teleurstelling aan het uiten ben: Skylt gaat vergeling van het hout o.i.v. zonlicht niet tegen. In de toekomst ga ik kijken naar een alternatief product.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mat zou je nooit op gebruiksvoorwerpen mogen doen denk ik, dat is mat door een microscopische structuur in de oppervlakte en bij gebruik slijt die vlak en krijg je uiteindelijk een glans.
Een buurvrouw hier had mij recent ter hulp geroepen, ze had jaren geleden een watergedragen lak gedaan op meubels die oorspronkelijk geboend waren. Ook al had ze die geschuurd en ontvet, kwam die lak er nu af in grote vellen.
Ze heeft dan haar volledige eetkamer laten zandstralen, en dan grijze olie er op. Voor mij ook niet ideaal want als je het niet op tijd onderhoud dan slijt je door de gekleurde laag en heb je weer prijs.
 

Vincentius

Nieuw lid
12 mrt 2015
3
0
Bedankt voor de reacties!

Als ik geen skylt ga gebruiken, welk type product van welk merk raden jullie dan aan?

Het maakt me dan niet uit of het olie, hardwax of wat dan ook is. Als het maar goed beschermd tegen vlekken en toepasbaar is op die ruwe tafel.
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb het even moeten opzoeken, maar als alternatief voor Skylt ga ik binnenkort een proef doen met een product van Meubelproducten.nl. Op deze homepage staat een link met als titel 'Onbehandelde uitstraling', daar lees je meer informatie over wasolie Weisgrund.
Ik kan je helaas niet vertellen, hoe goed dit spul is, en ook niet hoe goed het bruikbaar is op een ruw tafelblad. Maar dat kan deze leverancier je waarschijnlijk wel vertellen. Heeft iemand van ons forum ervaring met weisgrund-wasolie?
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Ik heb ook Skylt op m'n vloer en eettafel zitten en kan beamen dat het echt heel mat (onbehandeld) oogt. Wel is mij geadviseerd om na een (of twee) lagen 'gewone' Skylt nog een laag Skylt Titanium eroverheen te doen. Dit zorgt ervoor dat ook na intensief gebruik de delen mat blijven. Ze gaven bij mij als voorbeeld de plekken waar je met je stoelpoten veel schuift. Met gewone Skylt krijg je hier op den duur gladde (en dus glanzende) plekken. Dit zou met die Titanium niet het geval zijn. Of het ook echt zo is kan ik je nog niet zeggen; het zit er net een half jaar op.

Succes in ieder geval en ben benieuwd naar het eventuele andere product.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.