Gerookt eiken lichter van kleur maken

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Hallo allemaal,

Afgelopen tijd heb ik deze tafel op marktplaats gekocht:

1651474075395.png

1651474089194.png

Eiken blad van 220x100cm, 4cm dik, gerookt.

Onbehandeld eiken plankje als referentie voor de kleur erbij gezet.

Nu wil de klant deze tafel lichter hebben, en de noesten gevuld met zwarte epoxy.
Normaal gesproken geen probleem, ik schuur de hele tafel af en behandel deze opnieuw.
Echter, ik heb de kopse kanten even afgezaagd, en zie dat het door- en door gerookt is.
P40 op de excenterschuurmachine had ook nog weinig effect.

Ik lees op internet over zandstralen of logen.
Ik betwijfel of stralen zin heeft, als P40 ook geen zin heeft.
Logen heb ik geen ervaring mee, jullie wel ?
 
J

j1eke

Guest
Het bekendste zuur om hout te bleken is natuurlijk oxaalzuur, maar ik weet niet of dat hier werkt. Ik weet niet precies welke verbinding het looizuur en de ammoniak maken. Maar het kost haast niks en je kunt het zo op een hoekje proberen.
Ik betwijfel een beetje of de oxaalzuur (of welk zuur dan ook) diep genoeg kan komen ook.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.218
526
Eanske
ingoogni.nl
Waterstofperoxide is een bekend bleekmiddel. Misschien werkt het hiervoor ook.

Wat ik van logen weet is dat er steeds minder bedrijven zijn die het voor je doen. Maar je zou zelf een kleine test kunnen doen met gootsteenonstopper van het kruidvat, die zonder extra toevoegingen. Als je niet de juiste laboratorium ervaring hebt zou ik het niet proberen.

De A/B bleekmiddel sets zijn loog (NaOH) en peroxide.
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo allemaal,

Afgelopen tijd heb ik deze tafel op marktplaats gekocht:

Bekijk bijlage 118794


Echter, ik heb de kopse kanten even afgezaagd, en zie dat het door- en door gerookt is.

Ik lees op internet over zandstralen of logen.
Ik betwijfel of stralen zin heeft, als P40 ook geen zin heeft.
Logen heb ik geen ervaring mee, jullie wel ?
Het is tot in de kern van het hout gerookt eiken en dat krijg je nooit meer zo licht als het plankje wat je bij het blad hebt staan.

Logen is hier geen optie, dat is bedoeld om behandelingen van het oppervlak zoals was, lak en verf te verwijderen. Het kan gebeuren dat als je eiken laat logen het hout enorm donker verkleurd, alle aanwezige verf, lak of was is dan wel verwijderd maar van blank eiken is het resultaat dan ver verwijderd.
Wij hebben jarenlang meubelen geloogd ( vnl. Grenen) maar bij eiken altijd de disclaimer dat het eindresultaat vrij donker kan zijn qua kleur.

Albert
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet gehinderd door enige praktische kennis, maar ik kan me _bijna_ niet voorstellen dat dit eiken tot in de kern _gerookt_ is. Volgens mij krijg je het niet voor elkaar om binnen een commercieel acceptabele tijd je ammoniak helemaal tot in de kern van het hout door te kunnen laten dringen. Als het hout tot in de kern donkerbruin is (wat ik niet betwijfel), dan vermoed ik dat dar 'gewoon' het resultaat van een standaard verouderingsproces is. Wat niet wegneemt dat alle hierboven vermelde adviezen (met name dat het lichtelijk onwaarschijnlijk is dat je dit nog lichter van kleur gaat krijgen) ter harte te nemen zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.