Gereedschap voor kleine handen

Hobbithanden

Nieuw lid
5 feb 2023
1
0
Noord Holland
Hoi! Ik ben een beginner met gutsen en wil graag mijn eerste paar bijtels en mes halen!
Ik las dat je niet veel nodig hebt (met een goeie slijpsetje) , maar er zijn zoveel opties.

Ik ben gewend om met een scalpel te werken en vind detail werk fijn, maar ik heb best kleine handen. Tot nu heb ik met een scherp zakmes kunnen gutsen, maar die is eigenlijk te groot en onhandig.

Hebben jullie tips qua handvaten, merken ect?

Groeten
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Het hangt er wel van af wat je wilt houtsnijden. Voor kerftechniek gebruik je ander gereedschap dan bij voor kleine figuurtjes of grote beelden.
Je zou eens kunnen kijken bij de beeldhouwwinkel in Den Haag, dan kun je het vasthouden. Of In Soest de Hazelaar. Of hier: Lyons gereedschappen voor Lino
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
houten handvaten kan je in zijn algemeenheid prima wat slanker of korter maken als je dat nodig vind.
Als ze rond zijn kom je een heel eind met een stukje schuurlinnen als je het handvat demonteer en in een boormachine vastzet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Ik heb grote handen en geen last van grote handvaten. Wel van kleine vooral de veritas schaven zijn klein geschapen (als u begrijpt wat ik bedoel).
Toch hebben handvaten ook een functie en is de grote welbewust gekozen en sinds een paar honderd jaar nauwelijks veranderd. Overbrenging van krachten e.d. Gewoon veranderen die maat als jij dat prettig vind.
Al zou ik er met een beginnen en kijken of dit bevalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.