Gepolitoerd? Vochtvlek.

Miekan

Nieuw lid
3 jun 2020
2
0
In ons mooie sixties buffet zit een flinke vochtvlek. Een deel van het hout ligt zelfs helemaal bloot. Ik wil de schade graag herstellen, maar twijfel over de techniek van de oorspronkelijke houtafwerking.
Wat denken jullie, is dit hout gepolitoerd? En is er een andere restauratie mogelijk dan de hele bovenkant kaal halen en opnieuw beginnen?
Groet van Miekan
 

Bijlagen

  • IMG-20200603-WA0006.jpg
    IMG-20200603-WA0006.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG-20200603-WA0007.jpg
    IMG-20200603-WA0007.jpg
    185,4 KB · Weergaven: 24

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Moeilijk op zicht te zeggen wat de afwerking is. Laat eens een druppel ontsmettingsalcohol inwerken. Komt de afwerking mee, dan is het politoer. Hoe dan ook vrees ik dat dit niet meer te fiksen is zonder kaal te schuren en opnieuw te behandelen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een jaren zestig meubel is zeer waarschijnlijk niet gepolitoerd dat gebeurd namelijk altijd met de hand.
Ik denk eerder een vernis al dan niet op alcohol basis, je kunt proberen de plek te cleanen en daarna met oxaalzuur behandelen. Maar beter is het gehele oppervlak te ontdoen van de afwerking middels afbijt. Er af schuren loop je het risico dat je door het fineer schuurt.
De restauratieshop (Meubeluniek, Richard Vermeulen) heeft een prima middel hiervoor in gel en waterdun.
Eenmaal de afwerklaag (vernis) er af kun je het onderliggende hout goed behandelen en eventueel een beetje aankleuren daarna kun je ieder gewenste afwerking kiezen.(was, lak, vernis, politoer).
Het plaatselijk behandelen zodanig dat de schade niet of nauwelijks meer zichtbaar is vergt redelijk wat vakbekwaamheid en is niet een twee drie aangeleerd ..

Aan de hand van de foto's kan ik niet echt inschatten hoe groot de plek is als het een omtrek van een cm of 10, 15 heeft en de overige vernis is nog goed dan zou ik zelf plaatselijk bijwerken.

groetnis, Roeland
 

Miekan

Nieuw lid
3 jun 2020
2
0
Bedankt Bossyrangs en Roeland! Voor de zekerheid zal ik nog even de test met alcohol doen. Ik ga me nog even goed voorbereiden op het herstelproces, en dan aan de slag met de afbijt van de restauratieshop.
Eerst maar eens plaatselijk proberen af te halen. :)
Als het af is post ik een foto!
Groet van Miekan!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.