gemaakt grondschaaf a la Stanley #71

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit weekend buiten wat klusjes in en om huis, gestart met het maken van een grondschaaf. Lichtjes geïnspireerd op de klassieke Stanley schaaf. :)
De volgende materialen zijn gebruikt: messing plaat 8mm dik (herbruik), een stalen bout 8mm bij 40mm, koppelmoer 8mm, bout 8mm bij 60mm rvs, kartelmoer klein, oude stelschroef schaaf, kartelmoer groot met messing draad 6mm, rvs harpbeugel en voor de handvaten Taxus en 2 rvs gleufbouten 6mm.

IMG_0289.jpeg
De grondplaat omgetrokken van mijn Stanley 71 op de messingplaat. Heb de contoeren zoveel mogelijk uit geflext. En daarna met mijn stationaire bandschuur machine vorm gegeven.

IMG_0290.jpeg

De twee bouten met koppelmoer word de stam waartegen de schaafbeitel komt in dit geval de puntbeitel van de no 71 van Stanley. Overigens passen de Veritas beitels ook.

IMG_0291.jpeg

Twee stukjes messing worden gevormd middels vijlen zodat het beiteltje de juiste ondersteuning krijgt. Deze worden tegen de koppelmoer aan gesoldeerd en de twee bouten worden vast gesoldeerd in de koppelmoer.

IMG_0293.jpeg

IMG_0294.jpeg

In de bodemplaat boor ik een gat voor de beitelhouder en tap hierin 8mm draad. De koppen van de bouten worden uiteraard verwijderd middels de metaalzaag.

IMG_0295.jpeg

De beitelhouder geplaatst.

IMG_0297.jpeg

Uit een zaagstuk van de grondplaat de beitel vasghoudbeugel gemaakt. Gaten boren op de boorkolom en een gaatje ten behoeve van de kartelmoer. Dan de uitsparing vormen veel vijlen dus.

IMG_0298.jpeg

De rvs beugel die dienst gaat doen als beugel om de twee vleugels te verbinden. De diepte instel knop word gemaakt van een oude instelknop die ik opboor zodat ik er 8mm draad in kan tappen. Voorts word hieraan 2 rvs ringen gesoldeerd die in de sleuf van de beitel gaan vallen.

IMG_0299.jpeg

Gaten geboord en getapt voor de handvaten, beugel bevestigd (voorlopig) met industrie lijm, oude bakelieten knoppen gemonteerd zodat ik de schaaf uit kan proberen.
De volgende fase knoppen draaien en dieptestop maken.

Groetnis,

Roeland

• Leuk
Waarderingen: Aeolos, EdP en rendew

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
IMG_0302.jpeg

Een mooie gedroogde tak van Taxus hout in de draaibank.

IMG_0303.jpeg

IMG_0304.jpeg

IMG_0305.jpeg

IMG_0306.jpeg

De knop grepen worden afgewerkt met schellak (oranje knoop politoer)

IMG_0307.jpeg

Het noodzakelijke vlakken van de zool

IMG_0311.jpeg

IMG_0308.jpeg

De messing onderdelen chemisch verouderd, knoppen gemonteerd en de diepte stop( gemaakt van een kleine kartelmoeren)
IMG_0310.jpeg

Nu nog als laatste het metaal oppervlak polijsten en conserveren en de schaaf is klaar voor gebruik.
Maar dat word een klusje voor morgen.

Groetnis,

Roeland

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
Bedankt voor de reacties!!

Rendew, ik ga mn best doen momenteel weer lekker druk, misschien volgend weekend.

Wim, helaas nee ik heb nog steeds geen adresje gevonden voor de kartelmoeren, maar heb inmiddels een metaaldraaibank gekocht uit de erfenis van mn Oom. Deze bank is wel oud maar geheel gerestaureerd.
Moet alleen nog even een extra krachtstroom punt maken en dan kan ik los in het metaal!! :)

Groetnis,

Roeland

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.128
471
Alphen aan den Rijn
Het is een mooi schaafje geworden Roelant , de messing strip komt je zo goed van pas.

Wim Kluck - Kartelmoeren zijn te maken door iemand met een metaaldraaibank .
Misschien kun je de kartelmoeren van een ( oude ) schaaf gebruiken , boren en een grotere maat tappen .

Succes Willem

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Het is een mooi schaafje geworden Roelant , de messing strip komt je zo goed van pas.

Wim Kluck - Kartelmoeren zijn te maken door iemand met een metaaldraaibank .
Misschien kun je de kartelmoeren van een ( oude ) schaaf gebruiken , boren en een grotere maat tappen .

Succes Willem
Kartelmoeren en bouten zijn ook te koop. In rvs zijn ze betaalbaar en in ijzer ook. In het messing heb ik ze vroeger wel eens voorbij zien komen maar de prijs was veel te hoog.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
Inmiddels weer een weekje verder.
Heb de schaaf inmiddels al goed gebruikt bij de bouw van een Esdoorn tafel met name de bodems van de schuif zwaluwstaarten.

IMG_0334.jpeg
Ook heb ik na de gouden tip van Chevy66 2 beiteltjes gemaakt voor de 71. Hiertoe een strip van de messing plaat geflext en daarna gevijld.
IMG_0327.jpeg

En ik had nog een oud hss schaafmes van mijn emco vlak van dikte bank en hier 2 stukjes af geflext.

IMG_0328.jpeg

Daarna het messing door midden gezaagd en aan de ene kant een gat geboord voor een stalen pin en aan de andere kant schuin gevijld voor de noodzakelijke hoek van de schaafbeitel(vrijloop hoek).
Dan het hss staal met zilver soldeer hard gesoldeerd met behulp van een mini sergeant om alles goed tip zijn plek te houden.
IMG_0330.jpeg

Daarna het hss verder gevormd, achterzijde afgerond.
De vouw is de bestaande vouw van het schaafmes heb deze dus niet omgeslepen. Dan het stalen pinnetje bevestigt en een messing knop gesoldeerd ten behoeve van de diepte instel schroef.
Daarna het vlak/spiegel vlakken en de snede scherpen.

IMG_0332.jpeg

En hier het definitieve plaatje van de grondschaaf met al haar onderdelen.

IMG_0333.jpeg

Te zien de schaaf zelf met de diepte instel knop de beitelvasthoud beugel de diepte stop en de twee schaafbeitels 10mm en 14 mm breed.
Er komt nog een 12mm gemaakt van een originele punt beitel van Stanley beschikbaar gesteld door mede forumre Joseph!!

Groetnis,

Roeland

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.879
3.483
Ik neem ook vaak schaafmessen mee van de slijperij, die te kort zijn geworden. Gratis bron van HSS . Ook prima te gebruiken op een metaaldraaibank om bijvoorbeeld groefbeitels mee te maken.

• Leuk
Waarderingen: Roeland

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
Ik neem ook vaak schaafmessen mee van de slijperij, die te kort zijn geworden. Gratis bron van HSS . Ook prima te gebruiken op een metaaldraaibank om bijvoorbeeld groefbeitels mee te maken.
Heb ooit een partij schaafmessen gekregen van een meubelmakerij in Amsterdam ongeveer 35 jaar terug en hiervan gebruik/maak ik nog steeds gereedschap oa paring beitels.
Maar vond het wel passend om de schaafbeitel te gebruiken die ik al 20 jaar gebruikte in mijn schaafbank.

Groetnis,

Roeland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.