Gelukkig is het schuurpapier uitgevonden.....een vaas/breinaalden houder

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik kwam weer zo'n blok kachelhout tegen, iep deze keer. Lag danig in de weg dus heb ik twee keuzes: de kachel of de draaibank.....:unsure:.
Dan is de eerste keuze altijd: de draaibank, de kachel kan immers altijd nog. Nadat ik het blok op de lintzaag 8-hoekig had gezaagd en de twee kopse kanten haaks, leek het heel wat (helaas geen foto's van gemaakt). Maar na een eerste opspanning op de draaibank voor het ronddraaien en een pen voor de klauwplaat vormen, kwam er vooral zaagsel vanaf en geen krullen: er bleef een grote ragebol over. Dat werd niets, het blok ging naar de kachel.

Nu is het stookseizoen zo'n beetje voorbij, dus zo hard gaat het er niet meer doorheen bij de houtkachel: de ragebol heeft me ongeveer 2 weken lang aangekeken vanuit de houtopslag naast de kachel😣....ik kreeg het gevoel dat ie me lag uit te dagen😟. Na drie dagen het blok eens opgepakt, nog eens bekeken, weer terug gelegd.
Dat gebeurde nog een paar keer....tot ik het zat was🤯. De beitels netjes geslepen en klaar voor een nieuwe poging: we zien wel wat er uit komt.

In de grote klauwen met zwaluwstaart van de Record Power SC4 en gaan. Met flink schuren is er toch nog iets toonbaars uitgekomen: een flinke vaas (voor mijn doen dan).
DSC_0119.jpg
Om even te illustreren hoever het hout tot 'kachelkwaliteit' was gevorderd...de afgezaagde zwaluwstaartpen😱.
Maar met wat geduld en schuren (korrel 80 > 150 > 240 > 320), is dit het resultaat:
DSC_0116.jpg
DSC_0117.jpg
DSC_0120.jpg
Voor de statisticie onder ons: de vaas heeft een hoogte van 27 cm, diameter bovenkant: 11,7 cm, diameter op de 'buik' 17 cm, wanddikte 8 mm en uitgehold tot 26 cm - ik weet nu waar de beperkingen van m'n uithol gereedschap liggen - ik heb een grotere/zwaardere uitholbeitel nodig😜 (voor dit soort werk dan). Afgewerkt met 2 lagen Danish oil. Ik nog getwijfeld of ik de slechte plekken in de wand met epoxy zou gaan aanpakken. Ik heb dat bewust niet gedaan: die slechte plekken herinneren me aan de kwaliteit toen ik hieraan begon - en het geeft wel karakter.
Conclusie: krullen maken werkt toch lekkerder dan zaagsel maken😁😇.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Zaagsel maken op de draaibank is ook niet mijn hobby, maar je kan soms met wat moeite en teveel schuurpapier toch iets moois maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.