Gelijmde panelen net niet vlak

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De raakvlakken van de balken (cauls) met verpakkingstape beplakken helpt ook, daar plakt geen lijm aan vast.. (en scheelt weer schrapen)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Als je de rode klemmen meer naar de rand zet en ze op 2 balkjes legt, dan kan je met de losse lijmklemmen en een balkje over het paneeltje, alles strak op het ijzer van de rode klemmen trekken. Die moet je dan niet zo strak aandraaien dat ze krom gaan staan.

Volgens mij draait 90% van de mensen de lijmklemmen veel te hard aan, waardoor je de kromming krijgt. De kracht die je met 3 vingers (duim, wijsvinger en middelvinger) kan uitoefenen op de klem is meer dan genoeg.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Volgens mij draait 90% van de mensen de lijmklemmen veel te hard aan, waardoor je de kromming krijgt. De kracht die je met 3 vingers (duim, wijsvinger en middelvinger) kan uitoefenen op de klem is meer dan genoeg.
Ik heb inderdaad op YT een filmpje gezien waarin iemand duidelijk liet zien wat het effect is van te vast aan draaien. Daar had ik al op gezet.

Helpt het gebruik van lamello’s of domino’s nog om het gemakkelijker vlak te krijgen? Of helpen die alleen voor uitlijning?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Heel goed om je werkwijze kritisch te bekijken wanneer je niet tevreden bent. En om naar vochtpercentage en houtorientatie etc. te kijken. Maar hou er ook rekening mee dat massief hout gewoon de blijvende eigenschap heeft om te werken. Een perfect verlijmd en vlak paneel kan nog steeds een volgende dag krom zijn. Daarom is vervolgens de manier van bevestigen van het paneel op het onderstel belangrijk om het paneel vlak te houden maar ook te kunnen laten werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.