geleiderails in hout frezen

Bart van Urk

Nieuw lid
25 apr 2024
1
0
Amersfoort
Goedemiddag,

ik ben nieuw op dit forum, dus mijn excuses als ik niet in de juiste groep deze vraag stel. Ik ben bezig zelf een tafel te maken. nu heb ik allerlei hulpstukken gemaakt voor op de zaagtafel. Er is 1 ding die ik maar niet kan vinden en dat is een soort van C profiel die ik in kan frezen in mijn zaagbak zodat ik hier een klem in kan zetten/maken. heeft iemand enig idee wat ik hiervoor kan gebruiken of waar ik dat kan kopen? heb al een beetje zitten stoeien met een gordijn rails, maar is nog niet echt wat ik zoek. er staan op YouTube zoveel filmpjes van dit soort geleiderails, maar kan het maar niet vinden. heb een afbeelding toegevoegd van wat ik bedoel. Al vast bedankt voor enig reactie.


1714050266541.png
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Dat noemen we een T-profiel (T-track). Zoals je gemerkt hebt is een gordijnprofiel niet geschikt (te dunne wanden). Om zelf een T in een stuk hout te frezen heb je een passende frees nodig.

Een suggestie: er is een systeem met een vergelijkbaar profiel, maar dan als 'zwaluwstaart' uitgevoerd, dat voor de houtwerkplaats veel handiger is. MicroFit Matchfit. Zie (verder zoeken op de hele naam):

 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl

of bel met bijvoorbeeld metaalketen.com Hengelo of zij dat hebben in de maat die je zoekt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Dat noemen we een T-profiel (T-track). Zoals je gemerkt hebt is een gordijnprofiel niet geschikt (te dunne wanden). Om zelf een T in een stuk hout te frezen heb je een passende frees nodig.

Een suggestie: er is een systeem met een vergelijkbaar profiel, maar dan als 'zwaluwstaart' uitgevoerd, dat voor de houtwerkplaats veel handiger is. MicroFit Matchfit. Zie (verder zoeken op de hele naam):

Het grootste voordeel van het microjig systeem is dat de krachten zo verdeelt worden dat je de bevestiging er niet uit kunt trekken. Vaak moet je een T-track met kleine schroeven vastzetten die je er wel uit kunt trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.