Geleiderail voor Metabo TS254 zaagtafel

klaazzzzzz

Nieuw lid
4 jan 2022
5
1
Zuidlaren
Hoi Samen, ik ben nieuw hier ;-)

Ik heb een 4 jaar oude splinternieuwe Metabo TS254 kunnen overnemen van een vriend. Ik wil hier nu een zaagbak voor maken. Kan iemand mij vertellen waar ik de benodigde geleiderail kan bestellen? Heb ik het goed begrepen dat ik het beste één rail kan monteren?
 

klaazzzzzz

Nieuw lid
4 jan 2022
5
1
Zuidlaren
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

hier vind je een onderdelenlijst
Dank voor de vlotte reactie, die lijst had ik al gevonden ;-)

Ik zoek meer een accessoire lijst want op de onderdelenlijst vind ik alleen een haakse geleider die ik dan zou moeten kannibaliseren voor de geleiderail. Ik zoek een losse geleider rail. Of mis ik iets? Is dat niet iets standaards of is dat altijd merkgebonden?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
volgens mij bedoel je een zaagslede (Cross cut sled).
Hierboor gebruik je inderdaad de t-profielen van de tafelzaag.

Je kunt de 2 geleiders makkelijk zelf maken van een stuk hardhout. Dit is ook te zien in het filmpje.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Geleiderails kan je zelf maken, van een stukje hardhout. Ik heb ze ook wel gemaakt op de zaagtafel zelf. Als je bijna op brreedte bent, verder met de handschaaf of desnoods een vel schuurpapaier op een echt vlakke ondergrond plakken.Er zijn meer dan voldoende filmpjes op jijbuis te vinden over het maken van een crosscut sled. Je zou er ook een Incra Miter slider voor kunnen kopen. Ik zou er overigens wel 2 maken/kopen (of een combi), minder kans op speling.

Trouwens, zeker bij zelfgemaakte hoeven ze niet exact op breedte te zijn, je kan ze zo maken dat ze strak aan de binennkant van je sleuf lopen. (moet je er wel twee maken)
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

klaazzzzzz

Nieuw lid
4 jan 2022
5
1
Zuidlaren
volgens mij bedoel je een zaagslede (Cross cut sled).
Hierboor gebruik je inderdaad de t-profielen van de tafelzaag.

Je kunt de 2 geleiders makkelijk zelf maken van een stuk hardhout. Dit is ook te zien in het filmpje.
idd, ik wist de NL term niet en vond ergens zaagbak hier in een topic ;-)

Zaagslede it is!

Thanks allen, ik had liever twee kant en klare gekocht als beginneling maar ik ga mijn best doen en ze zelf maken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
volgens mij bedoel je een zaagslede (Cross cut sled).
Hierboor gebruik je inderdaad de t-profielen van de tafelzaag.
Je kunt de 2 geleiders makkelijk zelf maken van een stuk hardhout. Dit is ook te zien in het filmpje.
praktisch detail bij wat ik in het filmpje zag
de 2 houten geleiders legt die man in de gleuven, waarna hij er de onderplaat van de zaagslede op lijmt
goeie techniek om nadien haaks te kunnen werken
om de houten geleiders goed op de plaat te lijmen zouden ze boven het zaagtafelblad uit moeten steken
dus in de gleuf er onder een latje van 1 of 2 mm ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een paar carrosserieringen werkt prima!
nu ik er nog eens over nadenk
voor op mijn wagen maak ik ook sledes
daarbij lijm ik de lat die in de gleuf glijdt niet
ik leg de lat in de gleuf, leg de bodemplaat er op, trek bovenop de plaat in het midden van de gleuf een lijn, en schroef door de plaat
de lat zit direct precies op haar plaats
 

klaazzzzzz

Nieuw lid
4 jan 2022
5
1
Zuidlaren
praktisch detail bij wat ik in het filmpje zag
de 2 houten geleiders legt die man in de gleuven, waarna hij er de onderplaat van de zaagslede op lijmt
goeie techniek om nadien haaks te kunnen werken
om de houten geleiders goed op de plaat te lijmen zouden ze boven het zaagtafelblad uit moeten steken
dus in de gleuf er onder een latje van 1 of 2 mm ?
Als ik me niet vergis legt hij een paar muntjes er onder in de genoemde film ;-)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bedoel je de geleiders die onder dit onderdeel zitten?

Dan zou ik je inderdaad aanraden die onderdelen zelf te maken van hout. De geleiders die er af-fabriek op zitten zijn waardeloos, teveel speling en krom. En die kun je inderdaad ook niet los kopen. De zaagtafel zelf vind ik een prettige machine, dus dat is een goede koop geweest ;-).

Zaagtafel.png
 

Robert.

Nieuw lid
18 jan 2022
5
0
Omg. Haarlem
Toevallig dat ik dit bericht voorbij zie komen en ik gister voor mijn eigen oriëntatie een vergelijking van deze tafel heb gezien.
Bij Metabo kan je ook een additionele slede bestellen van een stuk betere kwaliteit dan de standaard meegeleverde. Deze monteer je aan de zijkant van de zaagtafel. “Aanvoerslede TS”, art.nr. 628900000.


Zie hier het filmpje (duits maar de plaatjes zeggen ook een hoop):
 

klaazzzzzz

Nieuw lid
4 jan 2022
5
1
Zuidlaren
Toevallig dat ik dit bericht voorbij zie komen en ik gister voor mijn eigen oriëntatie een vergelijking van deze tafel heb gezien.
Bij Metabo kan je ook een additionele slede bestellen van een stuk betere kwaliteit dan de standaard meegeleverde. Deze monteer je aan de zijkant van de zaagtafel. “Aanvoerslede TS”, art.nr. 628900000.


Zie hier het filmpje (duits maar de plaatjes zeggen ook een hoop):
Dank!

Maar ik ga toch zelf iets maken ;-) Ik moet alleen het blad nog even goed afstellen want die loopt niet zuiver recht t.a.v. de tafel. En dat is wel een klusje bij deze tafel heb ik begrepen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een reactie op een oud topic. Zoals hier al geschreven heb ik ook de TS 254 in gebruik en heb ook gekeken naar die aanvoerslede. Voor €100 echt wel een mooi ding, maar daarmee ben ik het grootste voordeel van de zaag kwijt. Namelijk het mobiel zijn.
Alleen vandaag al drie keer de zaag verplaatst / opgeruimd en dat is met die aanvoerslede niet te doen.
Gisteren even dat "ding" geprobeerd dat ze meeleveren, maar dat is echt rommel. Ik ga tzt dus ook een zaagslede maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.