Gekregen elektra beckum: welke?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Beste woodworkers,

ik heb van mijn schoonvader een elektra beckum tafelzaag gekregen welke hij in een grijs verleden heeft gekocht en een paar jaar bedrijfsmatig heeft gebruikt. Daarna is dat ding op zolder verdwenen en er deze week pas vanaf gekomen, hij heeft hem aan mij gegeven. Ik heb nul ervaring met zaagtafels maar ben net gestart met een grote verbouwing, waar deze wel van pas kan komen. Het is mij echter niet duidelijk wat ik nu in handen heb, en ik zou er graag wat meer over weten.

om te beginnen weet ik niet welk type het is. Als ik google zie ik van alles wat er op lijkt, maar ik kan niet met zekerheid een type noemen. Kan iemand aan de hand van de foto’s hier een uitspraak over doen?

Daarnaast heb ik begrepen dat je eigenlijk niet zonder spouwmes zou moeten willen zagen, en die ontbreekt. Zijn die nog te krijgen voor dergelijke oude zagen, of moet ik zelf iets gaan fabriceren?

zijn er verder nog upgrades mogelijk aan een dergelijke machine? Ik vind de fence bijvoorbeeld niet veel voorstellen, is dat te vervangen voor iets beters?

buiten dat ga ik de machine eens grondig schoonmaken om te kijken wat ik nog allemaal tegen kom. Alle adviezen zijn welkom!
4720A7DA-C827-4BB0-B1E6-DB5A7263A1D0.jpeg40AD4060-07BB-477D-931E-1CEA724E981D.jpegF73FBBB4-F3DC-4286-948C-F1066D7C7BBA.jpeg2D34051C-29BF-42A6-B7E8-F46CB7F53F8C.jpeg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat is de voorloper van de HS 315, later TKS 315 en TKHS 315. Model komt uit de jaren '80.
Het is eigenlijk een goedkope hobby bouwzaag. Je kan er gewoon mee zagen. Het ligt aan je skills wat er mee kan maken. Verwacht er geen wonderen van.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
bedankt voor je reactie. Leuk om wat meer van deze machine te leren. Vandaag even het zaagblad eraf genomen en e.e.a. wat schoongemaakt, nu gaat de hoogteverstelling ook weer soepel. Nu nog op zoek naar een nieuw zaagblad en een spouwmes.

het is een 300mm blad. Welk aantal tanden zou ik moeten kiezen (bij ecotools industrial) om enigszins universeel te kunnen zijn? Massief hout schulpen is denk ik niet veel aan de orde, denk eerder plaatmateriaal (multiplex).

Weet iemand of er nog spouwmessen te krijgen zijn die hier op passen? Anders zal ik er zelf een moeten maken, maar ik koop ze liever kant en klaar.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Gister mijn eerste zaagsnede gemaakt in een teststukje multiplex met een nieuw zaagblad van ecotools. Heb een nieuw spouwmes via Felder binnen gekregen, maar ik had wat moeite met het uitlijnen omdat e.e.a. wat scheef lijkt te zijn. Ik heb het zo goed als mogelijk terug proberen te buigen, wat het bruikbaar maakt maar het kan nog beter. Ook heb ik de beschermkap moeten verwijderen, omdat de bevestiging hiervan vrij dik is, ver naar achter staat en ook niet netjes in lijn staat met het zaagblad, wat bij langere stukken problemen gaat opleveren. Die moet namelijk perfect in de zaagsnede vallen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.