Geen schragen

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.002
824
Omgeving Leiden
Hoi,
Mijn werkplaats is niet erg groot, zodat ik voor het zagen van platen of het verven van spullen ben aangewezen op 'buiten'.
Tot voor kort behielp ik me met de allereenvoudigste wiebelschragen die er te krijgen zijn:

schraag.jpgschraag.jpg
Met behulp van 2 2 x 3 'tjes een een stuk underlayment improviseerde ik daar dan een 'werktafel' van . Gedoe, gehannes en gepruts. En bovendien instabiel. Maar jullie weten hoe dat gaat: "ik doe het zo wel even; als ik de geest krijg verzin ik wel eens wat anders". En dat gaat dan jaren zo.

Tot voor kort.

Eerst het hele internet afgespeurd naar ontwerpen van stevige, stabiele schragen. Daar zijn er genoeg van en ook op dit forum is er genoeg over te vinden. Het werk dat ik doe heeft geen zware schragen nodig: wat zaag- en schilderwerk. Geen motorblokken of delen van imposante zware gietijzeren lintzagen die er op moeten rusten.
En, zo bedacht ik, aan één schraag heb je niet zoveel. Natuurlijk zijn er ontwerpen waarbij je opzetstukken, zoals een tafelblad, voor één schraag kan maken, maar dat blijft behelpen vind ik. En vaak nemen fatsoenlijke schragen bij het opbergen toch nogal wat ruimte in beslag.

En zo bezig met zoeken en overdenken, kwam ik tot de conclusie dat ik méér heb aan een bijzet klustafeltje. Of beter nog: twee. Zodat ik wat oppervlakte heb om grotere zaken zoals halve platen multiplex op te kunnen leggen.

Dus twee onderstellen gemaakt van 12 mm berken multiplex. CP/CP natuurlijk.
Stukken underlayment of OSB, gaan als tafelbladen dienst doen, al kunnen de frames ook los worden ingezet.
Ze zijn inklapbaar zodat ze opgeborgen niet zoveel ruimte innemen. 90 x 60 cm en 90 cm hoog. Misschien wat te hoog, de tijd zal het leren, maar er is zo een stukje afgezaagd.
Daarmee kan ik een tafel maken van 180 x 60, of 90 x120. En ik kan daarmee mijn vertrouwde opstelling met de 2 x 3 tjes óók nog maken. Win, win.

Toch nog flink wat werk: 40 halfhoutverbindingen, dus met een malletje en een kopieerring op de frees, 80 x een verdieping maken. En bijna 300 schroefjes voor de pianoscharnieren.
Nu niet vergeten dat ik ze heb gemaakt en uit de macht der gewoonte toch de oude opstelling weer maak :)

Thomas





tafel1.jpg tafel2.jpg
 
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Heel mooi gevonden, lekker plat opbergbaar.
Het is zelfs nog meer werk, ik kom op 2 x 24 verbindingen = 48 verbindingen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.