Gebruik hout in garderobekast

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Hallo,

Ik wil onder een schuine wand zelf een garderobekast maken. Ik vraag me echter af welk materiaal ik het beste kan gebruiken.
Idee is nu:

Voor de rechtopstaande planken (waar de deuren op gemonteerd worden): meubelpaneel (gemelamineerd spaanplaat) 18mm
Voor de liggende planken in de kast: idem: gemelamineerd spaanplaat 18mm
Voor de deuren 18mm MDF.

Kast bestaat uit 3 "losse" kasten aan elkaar van 120, 160 en 120 cm hoog. Diepte 50 cm. Breedte 50 cm per kast.

Meubelpaneel niet als deur omdat ik dacht begrepen te hebben dat gemelamineerd meubelpaneel lastiger mooi te schilderen is en ook wat moeilijker strak (in mijn geval schuin, want deuren komen onder een schuine wand) te zagen is. MDF heeft die nadelen niet (?). Vraag is wel of 18mm meubelpaneel 18mm MDF deuren houdt...

Is dit een logisch materiaal gebruik?

Dank!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Meubelpaneel niet als deur omdat ik dacht begrepen te hebben dat gemelamineerd meubelpaneel lastiger mooi te schilderen is en ook wat moeilijker strak (in mijn geval schuin, want deuren komen onder een schuine wand) te zagen is. MDF heeft die nadelen niet (?)
meubelpaneel kan je opschuren vooraleer er grondverf op te zetten
het zal ook vlakker/rechter blijven dan mdf, omdat beide grote vlakken reeds afgewerkt zijn
Vraag is wel of 18mm meubelpaneel 18mm MDF deuren houdt...
mdf of meubelpaneel als deur maakt geen enkel verschil
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Waarom ga je meubelpaneel schilderen? Het idee van meubelpaneel is dat je het juiste decoratief opzoekt. In de bouwmarkt is de keuze beperkt, maar in de speciaalzaak is die reuze.
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Waarom ga je meubelpaneel schilderen? Het idee van meubelpaneel is dat je het juiste decoratief opzoekt. In de bouwmarkt is de keuze beperkt, maar in de speciaalzaak is die reuze.
Ik was tot nu toe (omdat ik niet beter wist) aangewezen op de bouwmarkten. Wat zijn speciaalzaken en waar let ik op voor wat betreft de kwaliteit bij bijvoorbeeld 18mm witte panelen die als deur, staander en legplank dienst moeten gaan doen?
 

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
meubelpaneel kan je opschuren vooraleer er grondverf op te zetten
het zal ook vlakker/rechter blijven dan mdf, omdat beide grote vlakken reeds afgewerkt zijn

mdf of meubelpaneel als deur maakt geen enkel verschil
Ook niet voor het (strak) zagen? Deuren en staanders komen onder een schuine wand namelijk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik was tot nu toe (omdat ik niet beter wist) aangewezen op de bouwmarkten. Wat zijn speciaalzaken en waar let ik op voor wat betreft de kwaliteit bij bijvoorbeeld 18mm witte panelen die als deur, staander en legplank dienst moeten gaan doen?
Google is je vriend. Twee willekeurige adressen:


Vaak kunnen die bedrijven het ook voor je op maat zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HJdijk

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
welke delen ga je zagen + onder welke hoek + langs welke zijde ?
wat bedoel je met 'strak' ?
heb je een altendorf in de schuur ?
;-) Ik ga proberen de vragen als enigszins leek te beantwoorden. De panelen (de staanders en de deur) komen onder een schuin puntdak. 41 graden oid. De bovenkant van de staanders worden dan over de hele breedte op verstek gezaagd zodat het netjes aansluit op het dak. De deuren worden in die hoek van 41 graden gezaagd. Een altendorf heb ik niet. Wel een De Walt. IK heb een foto toegevoegd.
 

Bijlagen

  • 20230110_131158.jpg
    20230110_131158.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 21

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
duidelijker
die 41° is de helling van je zadeldak
maakt geen verschil of je die in meubelplaat of mdf zaagt
meubelplaat zal meer uitbreken
als je de zaagrand afrondt, kan je dat verzachten
ofwel bij het zagen met de hand(inval)cirkelzaag de zichtbare kant onderaan leggen
meubel- / spaan- / mdf-plaat = jouw keuze
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
977
399
hilversum
Ja! Alleen gaat de kast bij mij ook weer terug naar beneden... . Ziet er goed uit! Waarom voor MDF gekozen en niet voor meubelpaneel?
Het potje verf was goedkoper dan meubel paneel in kleur.
En mocht er wat fout gaan Mdf is zo gehaald.
De kans dat het meubel paneel zou splinteren bij het zagen en ik het weer zou moeten bij werken zag ik ook niet zitten.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb ook uit kostenoverwegingen gekozen voor MDF. Ik heb een kast op onder het schuine dak gemaakt en alleen de deuren geschilderd (dat is namelijk niet mijn hobby:cool: ). Alleen het bovenblad is wat deftiger uitgevoerd :)

Voor de staanders heb ik 22mm mdf gebruikt, dit is mooi stabiel en stevig genoeg voor de deurtjes. de planken hebben een brede overspanning en hadden misschien iets dikker gemoeten. maar met een minder brede overspanning heb je daar echt geen last van.

k1.jpg

k2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en HJdijk

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Welkom op dit forum!

Ik zou het precies zo maken als jij schrijft. De corpus in meubelpaneel en de fronten in MDF.
Als de zijkanten na plaatsen niet zichtbaar zijn kan je gewoon lijmen en daarna schroeven vanaf de buitenkant. Meubelpaneel schilderen lijkt mij geen goed idee. Het paneel heeft vaak een structuur, verf hecht denk ik lastig en je moet de kopse kanten eerst voorzien van kantenband.
Gebruik V313 (watervaste) MDF, zet een kleine radius aan de kanten en ga het schilderen. Je hebt 3 deurtjes, zo veel werk is dat niet. Of laat het spuiten bij een spuiterij.... Mooi kleurtje erop en je hebt een chique kast.

Ik zou er wel voor kiezen om de kasten op een sokkel te zetten. Voordeel is dat je deze horizontaal kan stellen waarna dus al je kasten op dezelfde hoogte staan en je kan de deurtjes open doen zelfs wanneer de vloer niet helemaal recht is/blijft. Dat is bij de foto hierboven nog spannend.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik zou er wel voor kiezen om de kasten op een sokkel te zetten. Voordeel is dat je deze horizontaal kan stellen waarna dus al je kasten op dezelfde hoogte staan en je kan de deurtjes open doen zelfs wanneer de vloer niet helemaal recht is/blijft. Dat is bij de foto hierboven nog spannend.
Betreft een betonnen vloer, ik verwacht hier geen beweging meer in ;) ik hou er wel van dat de deurtjes tot aan de vloer doorlopen.

Als je een houten vloer hebt dan is een sokkel inderdaad wel aan te bevelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.