Geïmpregneerd hout gebruiken in oefenmeubels binnen en buiten

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
Ik ben wat aan het oefenen met hout. Maar gezien de hout prijzen is het niet leuk meer om balken te kopen. Behalve tuinhouten tuinpalen, daar kun je vaak makkelijk aankomen. Nu dacht ik waarom zaag ik deze balken op maat en dikte. Haal ze daarna over de vlakbank en zet ze in de grondverf. Wie heeft hier ervaring mee
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.740
400
Die zijn vaak uit de kern van de boom gehaald, dat werkt/barst enorm. Ik zou me ook zorgen maken over het houtstof wat het impregneermiddel bevat, daarover weet @henkverhaar vermoedelijk wel meer?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Absoluut niet doen.
Dit hout wordt chemisch behandeld = vergif.
Niet alleen slecht voor het milieu maar zeker ook zeer ongezond voor jezelf. Zeker als je ze gaat verzagen/schaven.

Behandeld tuinhout moet ook worden afgevoerd als chemisch afval, dus van de resten afkomen is ook een duur geintje.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.190
883
Ulvenhout
Je zou wel kunnen kiezen voor thermisch verduurzaamd hout. Dat bevat geen milieuvreemde stoffen en kan gewoon hergebruikt worden. Het nadeel is dat het hout brozer is.
Ik heb een aantal keer thermisch verduurzaamd fraké gekocht in Dordrecht. Kostte me vrij weinig en ik vind het er mooi uit zien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die zijn vaak uit de kern van de boom gehaald, dat werkt/barst enorm. Ik zou me ook zorgen maken over het houtstof wat het impregneermiddel bevat, daarover weet @henkverhaar vermoedelijk wel meer?
Ja, geïmpregneerd tuinhout zou ik niet gebruiken in toepassingen waar je veel zaagsel maakt - of ervoor zorgen dat je goede adembescherming gebruikt en het zaagsel niet 'in de tuin' terechtkomt. De impregneermiddelen in tuinhout zijn niet zozeer 'houtverbeteraars' alswel schimmel- en bacteriedoders, en niet van het subtiele soort...

Overigens is niet alle tuinhout chemisch verduurzaamd - ik meen dat azobe balken bijvoorbeeld van nature al duurzaam genoeg zijn. Je moet je dan wel afvragen waarom ze van zichzelf al bestand zijn tegen schimmels en bacteriën ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.