gaten op de freestafel slecht voor frees?

twdi

Post veel
15 jul 2019
816
124
Sterksel
Ik gebruik de techniek uit deze video om gaten te maken voor mijn pen en gatverbindingen.
zie:
rond 3:30min in de video.

Iemand enig idee of deze techniek slecht is voor de freesjes?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.619
888
Moordrecht
Dan doe je het rustiger aan, minder diepte in 1x. De regel is toch: maximaal de helft van de diameter van de frees. Als je dat aanhoudt, komt het wel goed

• Leuk
Waarderingen: peter_tob en twdi

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.426
540
de regel klopt voor kleine freesjes zelf houd ik max. 6mm aan met een schacht van 8 mm ook bij een frees groter dan 12.

bij het makken van de pennen zou ik een lat net boven de houtdikte op de geleider klemmen.
en bij de pennen op de tafel
die helpen ook gelijk om maatvaster werk te leveren en dan heb je geen onafgeschermde draaiende messen

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
454
98
Oss
Ja en nee. Een en ander is afhankelijk van het te gebruiken frees.
Veel frezen zijn niet snijdend aan einde.
Daarom word normaal de frees van de zijkant naar materiaal gebracht zodat frees snijdend het materiaal gaat. Bij cnc noemen ze dat bijvoorbeeld lead in.
De frees die hij gebruikt snijd in het midden ook niet volgens mij.
Bij een langgatboor zijn bijvoorbeeld spaanbrekers aangebracht om de krullen kleiner maken en af te voren. Ook in de langgatboor sterker en stijver dan een gewone boor. Daarnaast zijn er 2 methode om met zo'n langgatboor de gaten aan te brengen. ( boren of frezend)
Daarnaast zou ik wel goed oppassen met hout op frees te zetten. Normaal zet je werkstuk vast. Als je nu werkstuk niet mooi recht erop laat zakken heb je kans dat het gelanceerd word en kanten zijn erg scherp.
Maar met beetje beleid en voorzichtigheid moet dat zeker lukken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.