gat in tafel gebrand, hoe repareren

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
233
19
Leuven, België
De oorzaak is een oude, door de fietshandel gerepareerde fietsbatterij "in prima staat" die op het einde van de laadcyclus in brand is gevlogen.
Ik heb m'n vader (73) voorgesteld om een nieuwe tafel te kopen, gezien de economische waarde van antieke massieke meubelen vandaag de dag.

Maar dat wil hij niet. Het blad is 6cm dik, "en dat vindt je nergens meer", vindt hij. Het lijkt gemaakt van gelamineerde eikenplanken en de verkoling zit 3-4mm diep.

tafelblad.jpeg

Wat mezelf binnenschoot:
- handelaar zoeken die het hele blad 4-5mm kan afschuren, rest zelf terug afwerken (randen schuinen, schuren, vernissen)
- zelf met de frees afschuren zoals je video's online vindt ('slab flattening') maar dat lijkt me ontzettend veel werk
- lokaal uitfrezen in sync met de laminaatstructuur, opvullen met plankjes van 4-5 mm diep, verlijmen, daarna het hele blad schuren en terug vernissen. ook wel wat werk, maar minder dan het voorgaande denk ik.

Hoe zouden jullie het aanpakken?

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
84
109
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Moeilijk om te zeggen op basis van de foto, maar is het een optie om het blad los te maken van de poten en het om te draaien? Lijkt me dan eenvoudiger om de onderkant terug bij te werken dan deze brandplek eruit te halen.

Moest ik het zelf doen zou ik inderdaad voor het schuren kiezen (bij een handelaar), maar aangezien er genoeg commerciële bronnen zijn voor een nieuw blad (zelfs aan 6cm of dikker), zou ik daar niet aan beginnen.

Kijk bv eens op 'eikenvakman', alle maten, kwaliteiten en vormen te bestellen.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.127
2.375
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou de diep gelegen stukken uitfrezen en -beitelen en daar een inlay voor maken, daarna de hele boel gladschuren (de hele bovenzijde) en opnieuw in de olie zetten.

Ik geef je vader gelijk, zonde om een goeie tafel weg te doen :).

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.945
1.316
Riemst
Schuren lijkt me niet echt een optie gezien de diepte van de brandschade.
Beschadigd deel afzagen en nieuw deel aanlijmen. Je kan de keuze aan je vader laten om het nieuwe deel uit smalle of brede delen op te bouwen. Of op zoek gaan naar een tafel om het hout te recupereren. Daarna het bestaande deel kaal maken en terug afwerken. Het moeilijkste deel zal het wegwerken van het kleurverschil zijn. Anderzijds, je vader zal er waarschijnlijk niet van wakker liggen dat er wat afwijking zit in het uitzicht.
Je kan ook het ganse blad opdelen in stroken en dan de delen apart door de vandikte bank steken. Daarna terug aan elkaar lijmen.
Niet zo een heel grote klus als je het nodige materiaal hebt.

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
261
15
Hangt natuurlijk ook af van het gereedschap dat je hebt, en hoe je wilt werken.
Ik zou het blad eraf halen. Anders wordt het wel lastig werken.
Eerst schoonmaken, en kijken hoe het blad "vlak" kan worden. Misschien moet de toplaag eraf? Oplos-middel schoonmaak middel, en licht schuren?
Dan met de bovenfrees "uithollen" Wel kijken hoe er ondersteuning te krijgen is.
Uiteindelijk trachten een redelijk vlakke onderkant in te krijgen.
Nieuwe plank(jes) erin lijmen. Die moeten net iets uitsteken aan de bovenkant.
En dan met een handschaaf op hoogte brengen. Zeker zo'n groot blad zou daar voor mij de uitdaging zitten.
Daarna opnieuw lak of olie. (tenzij het natural moet blijven, met risico op "kringen")

En vooraf mijn vader laten weten dat het wel eens mis kan gaan.
Onzichtbaar wordt het niet. En het risico is er dat het mis kan gaan.

En ik vrees dat je deze tafels prima kunt vinden. In de kringloop. Waarschijnlijk ook nog voor nette prijzen.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
390
160
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.919
3.776
Gaanderen
Ik heb een lakfrees. Werkt prima om een laag eraf te halen. Zelf zou ik met de bovenfrees en een 5cm grote frees eroverheen halen. Verder is het een keuze of je de tafel opdeelt en door de vvd-bank haalt en lijmt of een inlay erin freest.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.990
1.231
Leeuwarden
Het blad van de poten halen, kijken of er nog metalen onderdelen in zitten. Daarna doorzagen in een aantal delen die zo breed zijn dat ze door een vandiktebank passen. Op een dikte schaven dat de brandplekken weg zijn. Daarna weer eventueel met wat deuvels of domino‘s tot een heel blad lijmen. Omdat je er zaagsneden in hebt gemaakt moet je de schuine kanten ook weer even recht zagen en verder afwerken en zo nodig op kleur brengen.

Succes! Fons

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.821
576
Dordrecht
Ik zou een nieuw stuk inlijmen tot op de naad van de laminatie. Eerst wat dieper uitfrezen door de ronding heen en dan een vlak stuk op overmaat inleggen en affrezen en rand orofileren. Als je een beetje zoekt en netjes werkt zie je ook op de kop bijna niets. Dan geheel afschuren en opnieuw afwerken. Heb je gekijk weer een fris blad.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.891
245
Rotterdam
Het idee om het hele blad verder te branden en dan te schuren lijkt mij ook een goed idee.
Daarna in de olie zodat het zwart en de nerf goed zichtbaar is.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.387
1.086
Enschede, Twente
In principe hoef je maar iets van twee millimeter weg te halen van de aangetaste delen. En dan simpelweg dunne stroken in dezelfde breedte erop lijmen. Ik zou dat weghalen met een frees en schaaf doen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.809
1.314
Omgeving Leiden
"Dat vindt je nergens meer" gaat dus niet op, maar het kan goed zijn dat deze tafel herinneringen oproept.
Ik zou het ene doen en het andere niet laten: dus op zoek naar een eikenhouten donor koffietafel. Zelfde model als het even kan. Zie verderop waarom.
Dan eerst plan A: stroken eruit frezen en eens kijken hoe dat gaat.
Dan plan B: je vader overtuigen dat de donortafel ook prima is.
Wordt dat niks dan plan C, de hoek van de tafel afzagen en een gedeelte van de donor transplanteren.
En je zou wat met epoxy kunnen doen, dat heb ik hier nog niet gelezen. Al is dat wellicht te modern voor je vader.
Maar wat je ook doet, het wordt nooit meer zoals het was. Als je de donortafel hebt, gaat je vader misschien nog meteen om ook. Dat is echt het minste werk.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
148
110
Hoofddorp
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien ik met hand (aangedreven) gereedschap werk, maar waarom niet het blad in stukken zagen, door de vandiktebank, dan opnieuw verlijmen en de randen bijwerken?

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.