Gat in knop maken voor D-schacht opname

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ik wil nieuwe knoppen draaien voor m'n koffiezetapparaat. Het probleem is echter dat de opname voor de knop rond is met een vlak stukje (een D-schacht volgens mij). Nu kan ik natuurlijk van buiten een draadeind tappen in het hout voor een stelschroef, maar dan heb je aan de buitenkant een lelijk gat zitten... Het andere alternatief is een rond gat boren en dan nog een stukje erin lijmen, maar dat lijkt mij erg pittig om goed te krijgen.

Heeft iemand toevallig een slimme oplossing hiervoor waar ik nog niet aan heb gedacht?

20240207_234006.jpg
20240207_234035.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Ik zou een spie maken die de vorm van de as opvult, zodat je een ronde 'as' krijgt.
Spie op de as leggen, aan de bovenkant insmeren met houtlijm, knop erover schuiven, laten drogen, klaar.

Ik weet niet of je met de knop een schakelaar bedient of dat het gewoon soepel draait.
In het eerste geval gaat je houten knop denk ik snel loskomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Vergeten te melden, maar het zijn knoppen voor kraantjes (stoompijpje en kokend waterkraantje). Een gewoon ronde knop gaat het niet redden denk ik, ondanks dat er niet heel veel kracht op komt te staan.

Maar jouw tip is wel een erg slimme, dat ga ik proberen!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je kan ook een dun M5 inbusboutje zonder kop erin zetten, ewventueel met een platte vierkante moer zodat je hem vast kan zetten en er ook weer af kan halen. Eventuuel met een 5mm deuveltje afstoppen.
1707434271880.png
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Rond gat boren, ernaast een kleine sleuf frezen, en daar een stukje metaal in lijmen? De sleuf loopt dan half door het gat zodat het stukje metaal de platte kant van de D vormt
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Even afwijken van de norm, 3d (laten) printen? Grote kans dat je zo'n 3d ontwerp van een knop ergens kan vinden online.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ik wilde de oude plastic knop in tact laten voor de toekomst, maar wel een goed idee. Dat met dat schroefje had ik zelf ook bedacht (stelschroef), maar dan heb je nog steeds een lelijk gaatje waar die inbus doorheen steekt.

Vandaag eerst geprobeerd een klein stukje aan te lijmen, maar dat was echt veel te klein om uberhaupt te maken, dus dat werd hem niet. Toen een gleufje van 3mm breed aan de rand van het gat uitgehakt met een 3mm beitel, waar ik een 3mm bij 3mm stokje in heb gelijmd. Het mooie van die oplossing is dat ik met de beitel een heel klein beetje kan afnemen van het stokje zodat hij perfect strak past. Eigenlijk een soort "keyed joint" (geen idee wat dat in het Nederlands is):
Keyway-Illustration-300x247.jpg

20240211_171822.jpg

Zo zie je maar, een groep is een stuk slimmer dan het individu :D .
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.