Garantie op 2e hands festool spul

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Deze week ga ik van een maatje een berg spullen overnemen, waaronder 4 electrische apparaten van Festool. Supertof, spul is allemaal max 1 jaar oud, hij gaat emigreren.
Hij heeft deze spullen geregistreerd in zijn Festool-account en het is allemaal bij de bekende NL dealers gekocht.

Weet iemand hoe lastig Festool doet als ik vraag om die apparaten over te schrijven? Als het goed is mogen ze geen garantie weigeren (binnen de normale periode) tenzij ze dit excpliciet in hun AV uitsluiten. Dat laatste gebeurt niet als ik de AV goed gelezen heb, maarja recht hebben en krijgen zijn 2 dingen.

Nu kan ik ze prima mailen maar wellicht maak ik dan wel wat slapende honden wakker. Heeft iemand hier ervaring mee?


Zijn account delen kan op zich, maar er gaan ook andere spullen van hem marktplaats op. Dus ja dat is wellicht wat onhandig. Facturen ga ik er sowieso bij vragen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Festool kan van alles weigeren want formeel is festool geen partij in garantieaangelegenheden. Garantie is wettelijk geregeld tussen verkoper en (particuliere) koper. En dus formeel ook alleen de eerste eigenaar. Wat een fabrikant doet is op papier of ‘coulance’ of ‘verzekering’ (zo werkt dat bijvoorbeeld bij hele dure hengels, met zogenaamde levenslange full coverage garantie - die zit gewoon als verzekeringspolis ingebouwd in die hele hoge aanschafprijs).

Dat gezegd hebbende is de ervaring dat festoon idd over het algemeen niet moeilijk doet - ze hebben ook een reputatie hoog te houden…
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Festool kan van alles weigeren want formeel is festool geen partij in garantieaangelegenheden. Garantie is wettelijk geregeld tussen verkoper en (particuliere) koper. En dus formeel ook alleen de eerste eigenaar. Wat een fabrikant doet is op papier of ‘coulance’ of ‘verzekering’ (zo werkt dat bijvoorbeeld bij hele dure hengels, met zogenaamde levenslange full coverage garantie - die zit gewoon als verzekeringspolis ingebouwd in die hele hoge aanschafprijs).

Dat gezegd hebbende is de ervaring dat festoon idd over het algemeen niet moeilijk doet - ze hebben ook een reputatie hoog te houden…
Klopt, de overeenkomst is tussen koper (mijn maat) en verkoper (winkel).
Echter heb je bij Festool wel vaak uitgebreide garantie als je netjes via hen registreert, en schijn je via hen veel te kunnen regelen. Ik heb het nog nooit nodig gehad (2x een klein onderdeel los bijbesteld en zelf vervangen) maar het is wel fijn om te weten hoe coulant Festool is.

In je "mijn Festool" account op Festool.nl kun je namelijk wel direct opdracht geven voor reparaties ed, dat gaat dan dus lijkt mij buiten je dealer om.
Ik ben zo iemand die daar netjes zijn spullen in registreert, zij houden dan je garantie bij (ik zie per item hoe lang ik nog garantie heb) en ik heb dan ook alles bij elkaar. De rest van mijn garantie-documenten zit in mijn mijn email en webshop-logins... als je niet weet wanneer je precies iets hebt gekocht en bij 5 webshops 'wel eens wat koopt' is zo'n centrale bak best handig :).
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Je kunt toch met je maat afspreken dat áls er al iets kapot gaat, hij even een melding via zijn Festool account doet? Dit is een gemakkelijke situatie in vergelijking met de aankoop van of verkoop aan een vreemde.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze week ga ik van een maatje een berg spullen overnemen, waaronder 4 electrische apparaten van Festool.
zat die zolderkast nog niet vol met festool ?
Hij heeft deze spullen geregistreerd in zijn Festool-account en het is allemaal bij de bekende NL dealers gekocht.
hier zie ik helemaal geen gaten in
je maat heeft het recht om zijn festool-spullen aan jou door te verkopen
én met een faktuur kan jij bewijzen dat je die rechtmatig in bezit hebt
de garantie zit op de toestellen
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
zat die zolderkast nog niet vol met festool ?

Waarom denk je dat? :cool:
Ik heb ook een paar dingen van andere merken hoor! Au serieux: deze maat gaat dus emigreren en dumpt al zijn spullen. Ik had veel niet in de planning zitten maar dit is wel een goede kans om voor wat minder duiten wat meer spullen te kopen. Gezien ik liever niet tweedehands koop (slechte ervaringen mee) maar het bij deze maat wel durf is dit wel een (buiten)kansje.


hier zie ik helemaal geen gaten in
je maat heeft het recht om zijn festool-spullen aan jou door te verkopen
én met een faktuur kan jij bewijzen dat je die rechtmatig in bezit hebt
de garantie zit op de toestellen

Check. Dank voor de uitleg.
 
Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Je kunt toch met je maat afspreken dat áls er al iets kapot gaat, hij even een melding via zijn Festool account doet? Dit is een gemakkelijke situatie in vergelijking met de aankoop van of verkoop aan een vreemde.
Ja dat zou wel kunnen , maar heb het liever in eigen beheer :)

Morgen even een belletje doen richting Festool? Dan kunnen ze je zo zeggen wat er mogelijk is + hoe je het moet registreren.

Dat is uiteindelijk wel wat ik ga doen denk ik. Maar goed, ben wel benieuwd wat zij gaan zeggen. In het worst case geval moet het via deze maat.
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
De (uitgebreide) garantie kan je bij Festool eenmalig overzetten op een andere eigenaar. De vorige eigenaar dient een mail naar Festool te zenden dat hij de machine heeft verkocht aan meneer X. Festool zal dan de garantie overzetten Op naam van meneer X.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Festool kan van alles weigeren want formeel is festool geen partij in garantieaangelegenheden. Garantie is wettelijk geregeld tussen verkoper en (particuliere) koper. En dus formeel ook alleen de eerste eigenaar. Wat een fabrikant doet is op papier of ‘coulance’ of ‘verzekering’ (zo werkt dat bijvoorbeeld bij hele dure hengels, met zogenaamde levenslange full coverage garantie - die zit gewoon als verzekeringspolis ingebouwd in die hele hoge aanschafprijs). Dat gezegd hebbende is de ervaring dat festoon idd over het algemeen niet moeilijk doet - ze hebben ook een reputatie hoog te houden…
Ik wil even de mythe de wereld uit helpen dat garantie niet overdraagbaar is.

Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.
zie: Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan? | ACM ConsuWijzer

zie ook dit uitreksel over algemene regels omtrent ganratie

 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Ik wil even de mythe de wereld uit helpen dat garantie niet overdraagbaar is.


zie: Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan? | ACM ConsuWijzer

zie ook dit uitreksel over algemene regels omtrent ganratie

Dank voor de uitleg :) .

Ik ga ze morgen even bellen. Vandaag er niet van gekomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.