Garagedeur van douglas en vuren of hardhout?

MartijnWW

Nieuw lid
10 apr 2019
6
0
Goededag,

Ik heb een oude loods gekocht en daar zit een oude houten schuifdeur aan van 2,5 x 3m. Door achterstallig onderhoud van 40 jaar :), is de deur in zeer slechte staat. Ik zou graag een nieuwe garagedeur willen maken om deze deur te vervangen. De houten deur is nu eenvoudig ongeisoleerd uitgevoerd in vurenhout (zie foto).

1607679019724.png

De deur mag een industriele en ruwe uitstraling hebben. Het is een loods op een ouder industriegebied.

Ik zou graag een wat duurzamer houttype nemen. Ik zit te denken aan Douglas planken in antraciet of zwart. Wordt dat wel gedaan bij garagedeuren? Het frame wil ik ook van hout maken. Zijn gevingerlaste balken (44 x 69) recht en stevig genoeg? Kan ik dan volstaan met vuren of is een hardhouten soort beter in verband met stijfheid? Ik heb het volgende frame getekend. Zou ik hiermee uit de voeten kunnen?

1607679069604.png

Kan ik het frame koud op elkaar zetten evt verlijmd en geschroefd? Of moet ik daar nog kiezen voor een houtverbinding?

Alvast bedankt!,

Martijn
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Mijn persoonlijke mening is dat Douglas werkt en noesten bevat, vuren niet duurzaam is en hardhout duur. Stijfheid zit meer in de constructie dan in het hout. Echter het is maar wat je wilt, net als bij de kleur. Vuren mits goed in de verf gehouden kan zo 10 jaar en langer mee gaan. Veel hangt ook af van of het weer op de deur staat of niet. Je kunt schroeven omdat de deur niets te verduren heeft. Hetzelfde geldt voor de gevingerlaste balken. Als je ze online besteld kun je geen garantie hebben dat ze recht zijn.
 

MartijnWW

Nieuw lid
10 apr 2019
6
0
Vurenhout, bedankt voor je snelle reactie. Het weer staat er niet op en vuren is inderdaad goedkoper. Vuren lijkt me ook wat makkelijker te behandelen met beits of lak dan Douglas. Ik wil het in vuren gaan proberen en kan altijd nog over een aantal jaar naar een duurzamere oplossing gaan, mocht dit onvoldoende zijn.

  1. Zou mijn getekende frame met 44 x 69 gevingerlast vuren en afgewerkt met vuren planken stijf en stabiel genoeg zijn?
  2. Kan ik gewone planken nemen, of moet ik planken uitzoeken met een profiel?
  3. Als ik gewone planken neem is het dan nog verstandig om deze onderling te verbinden met lamello's?

Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Dat de verf slecht is is duidelijk. Na 40 jaar valt dat me niet tegen. Verder lijkt alleen de onderdorpel iets aangetast. Die vervangen en een plaat erop?
 

MartijnWW

Nieuw lid
10 apr 2019
6
0
Bedankt voor de reacties. Ik ga nog eens goed kijken of ik de deur kan herstellen. De kwaliteit buiten is aanzienlijk slechter dan binnen, maar wie weet.

Ondertussen heb ik een hele Duitse film gekeken over het maken van een Hoftor. Daar gebruikten ze Douglas met mes-in-groef. Dat ga ik ook proberen.

Rest alleen mijn vraag over het frame. Ik las elders dat breedte 69 te klein is en dat je 120mm of meer wel moet hebben. Dat ga ik dan ook gebruiken. Adviseren jullie dan hardhout of zal vuren volstaan?

Bedankt!!
 

MartijnWW

Nieuw lid
10 apr 2019
6
0
En ik wil de deur idd isoleren. Waarschijnlijk met PIR platen icm een dampdichte scherm, wellicht ten overvloede, aan de binnenzijde.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Overweeg grenen anders, dat is een heel stuk duurzamer.
Wat betreft frame breedte, dat is voor deuren hangend aan scharnieren, aangezien die van jou aan de bovenkant hangt is dat iets minder relevant.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Douglas blijft niet altijd even recht. Grenen werd vroeger ook veel voor kozijnen gebruikt.
 

MartijnWW

Nieuw lid
10 apr 2019
6
0
als het een schuurdeur is & blijft die aan wielen hangt die op een rail lopen, dan denk ik dat je grote kieren hebt & het niet volstaat om de deur te isoleren
Bedankt. Aan de kierkant plaats ik borstels. Het isoleren is een kleine moeite en ik haal toch een groot koud vlak weg. Maar het is moeilijk om het erg goed geïsoleerd te krijgen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Aan de kierkant plaats ik borstels
dus aan de 4 zijden: links, rechts, boven + onder ?
Maar het is moeilijk om het erg goed geïsoleerd te krijgen.
reden waarom ik isolatie bij een schuurdeur in vraag stel
mocht ik een nieuwe schuurdeur willen, dan zou ik eerder een nieuwe poort plaatsen
moet het uitzicht blijven, dan kan de schuurdeur blijven, en kan daar achter nog altijd een poort schuil gaan
 

MartijnWW

Nieuw lid
10 apr 2019
6
0
Bedankt voor de tips van de sectionaal deur. In eerste instantie was dat ook het plan. Ik heb echter niet de mogelijkheid om de poort optimaal te plaatsen, waardoor de breedte van de geleiders (2 x 8cm) ten koste gaan van de doorrijdbreedte. Die wordt daarmee net te klein. Schuifdeuren zijn wat dat betreft wel efficiënt.

Alternatief is een deur van sandwichpanelen. Maar dat is hier natuurlijk vloeken in de kerk :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.