GAMMA zwart/grijze vs zward MDF?

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
175
49
Eindhoven
Ik heb onlangs de zwart/grijze MDF van GAMMA gebruikt voor een werkbank. Tot nu toe houdt het materiaal zich goed (op een gebroken hoek na, toen ik de hele plaat verticaal liet vallen). Het is slechts 1 kg lichter dan de zwarte variant, maar de grijze MDF kost €26 tegenover €112 voor de zwarte. Ik heb de zwarte versie nog nooit gebruikt, maar ik ben benieuwd—is die echt zoveel beter dan de goedkopere optie, tenminste voor werkbankbladen in de werkplaats, of misschien ook voor andere toepassingen? Heeft iemand beide geprobeerd en kan er iets over zeggen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.351
2.624
Klein-Brabant, Vlaanderen
een prijsverhouding van meer dan 4 is niet min
kan deels verklaard worden door het feit dat de zwarte mogelijks minder verkocht wordt
als de zwarte merkelijk zwaarder is, dan is dat een aanduiding van de hardheid, dus de stevigheid

jorisvh

Post veel
De zwarte is vochtwerend en daarmee waarschijnlijk ook schroefvaster.
Misschien is die ook voor structurele toepassingen geschikt maar daar geeft Gamma geen info over.
Door&door zwart is bedoeld voor zichtwerk met transparante afwerking en zou dus uniformer/mooier kunnen (moeten) zijn.
Hoe dan ook kan je voor 26€ geen hoge kwaliteit MDF verwachten en vind ik 114€ aan de hoge kant voor zwart MDF met onduidelijke specs

Voor die prijs zou je bvb Unilin fibralux MR black moeten kunnen vinden in een goeie platenhandel en dan weet je zeker dat je structureel vochtwerend MDF hebt.

John1969

Post veel
10 jul 2023
826
467
‘s-Hertogenbosch
Werkbankblad uitvoeren in dubbel underlayment ( verlijmen en schroeven) met een toplaag van 9 of 12 mm mdf grijs/bruin -goedkoop…
Kunt je met een klein spijkertje vastzetten en dus weer makkelijk verwijderen als je toplaag versleten is.
Een werkbank is een werkplek waar je niet zuinig op moet zijn. Het gebruik is belangrijker dan het showroom effect, lijkt mij.
Belangrijker is dat het functioneel en effectief is d.w.z. stroef en niet te glad, makkelijk schoon te maken en vlak.
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Grant837

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.274
1.026
Enschede, Twente
Bouwmarkten zijn niet echt happig op zwart MDF. Het beschadigt snel bij transport en opslag — dwz in uiterlijk — en is dan min of meer onverkoopbaar. Dat heeft invloed op de prijs. De laatste keer dat ik die bekeken heb (bij Hornbach en Bauhaus) lag die ruwweg tussen de 85 en 110 Euro.

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
175
49
Eindhoven
Bedankt allemaal. Ik heb een overzicht gemaakt met wat basisinformatie over GAMMA MDF. Zie de tabel.
1753707215458.png

Ik heb ook wat tests gedaan op het gebied van waterbestendigheid, hardheid en schroefvastheid, zowel op de grijze en zwarte MDF als op twee bruine monsters van onbekende herkomst uit mijn werkplaats, waarvan ik aanneem dat het standaard MDF is. De bruine platen wogen ongeveer 33 kg per volledige plaat, wat erop wijst dat het om standaard MDF gaat.

testresultaten

• Vloeistof: De grijs/zwarte MDF zwol niet op, maar de kleurlaag liet los. De bruine MDF bleef intact, zonder zwelling of materiaalverlies.
  • Oppervlaktehardheid: Alle monsters presteerden goed; een veerbelaste priem veroorzaakte een vergelijkbare deuk als in beukenhout.
  • Schroeven aan de rand: Alle monsters presteerden slecht; zonder voorboren splijtten ze al bij 1 cm indringing van een 3,5 mm schroef.
  • Schroeven in het oppervlak: De bruine MDF scoorde het best (één iets beter dan de andere), terwijl de grijs/zwarte MDF tegenviel.

Mijn conclusie
De grijs/zwarte MDF is qua kwaliteit het zwakste, maar voor een werkbankblad prima geschikt. Mijn redenen:

• Bijna zwart (past bij mijn voorkeur).
  • Hard oppervlak.
  • Zeer betaalbaar.
  • Schroefvastheid is voor mij niet belangrijk.
  • Met een matte polyurethaanlaag kan ik het oppervlak goed beschermen tegen morsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.