Gaatjes in zebrano: houtworm of eigen aan zebrano-hout? Opvullen met epoxy?

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik schaaf af en toe wat plankjes op 15mm voor de kaders van de kunstwerken van mijn schoonbroer.

In het lot zebrano dat hij recent kocht, zitten in een derde van de planken enkele rijen gaatjes per plank. Is dit eigen aan zebrano of is het houtworm? Het lijkt niet op houtworm in beuk (dat ik goed ken :rolleyes:).

Heeft iemand ervaring met het opvullen van deze gaatjes? Zou dit met donker gekleurde epoxy kunnen en moet je de gaatjes dan eerst groter maken?
De planken zijn nu geschaafd op 20 mm en moeten nog naar 15 mm. Wanneer vul je het beste met epoxy: als ze 20 mm zijn (in de hoop dat de gaatjes helemaal vullen) of als ze geschaafd zijn naar 15 mm?

Alvast bedankt!


20230108_183232.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat hoort bij zebrano. Ik had dat laatst ook bij het draaien van een aantal mini vogelhuisjes. Ik heb de gaatjes opgevuld met zwarte secondelijm.
Ik zou eerst tot 16 mm gaan. Dan vullen en daarna de laatste mm wegschaven.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Dat hoort bij zebrano. Ik had dat laatst ook bij het draaien van een aantal mini vogelhuisjes. Ik heb de gaatjes opgevuld met zwarte secondelijm.
Ik zou eerst tot 16 mm gaan. Dan vullen en daarna de laatste mm wegschaven.
Dankjewel Pieter! Heb je nog een suggestie voor goede zwarte secondelijm? Ik gebruik meestal Loctite voor het speelgoed van de kids maar vind dat die zo langzaam droogt en niet zo goed hecht (op het kunststof speelgoed).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik gebruik die van Everglue, op diverse websites te koop. Die van mij komt bij collega-houtdraaier Mark Steltenpool vandaan: www.stelthoutdraaien.nl
Zijn webwinkel is nog niet echt operationeel, maar de lijm is op meerdere plaatsen te koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.