Fundering tuinhuis/studio

remco_h

Nieuw lid
7 mei 2020
7
0
Hallo, fijn dat ik dit forum gevonden heb.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een houten tuinhuis van 4x4 wat ook dienst gaat doen als geluidsstudio, volgens het kamer in kamer principe.
De constructie wordt dus wel wat zwaarder dan een normaal tuinhuis, zo komt er alleen al 1000 kg extra gipsplaat in.

Nu zit ik ik in mij maag met de fundering. Mijn tuin is lastig bereikbaar en beton storten wil ik liever niet.
De ondergrond is klei / loss. (zuid limburg)
Ik overweeg nu 2 opties:

1. tuinhuis opbouwen op een heel stevig en vormvast frame en dit frame op 8 punten ondersteunen door gaten uit te graven, opvullen met zand, stoeptegels er op tot boven het maaiveld. hier op rust dan de constructie, als de druk een beetje redelijk verdeeld wordt betekent dit zo'n 400 tot 500 kg belasting per tegel. Achterliggend idee: mocht er ooit iets verzakken dan is opkrikken waarschijnlijk niet zo'n probleem. Voordeel van deze oplossing: goedkoop en snel te realiseren.

2. Tuinhuis op soortgelijke manier opbouwen maar laten rusten op 8 schroef funderingen. Nadeel: een stuk duurder, voordeel: ik slaap waarschijnlijk wat rustiger :)

Wat raden jullie aan: is 1 goed genoeg of zouden jullie toch voor 2 gaan? of zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

remco_h

Nieuw lid
7 mei 2020
7
0
Als je gaat werken met een vormvast frame zijn 4 schroefpalen ruim voldoende voor 4x4.
Dat zou mooi zijn qua kosten, maar ik vraag me wel af of dit qua overspanning te doen is. Met wat veiligheidsmarge moeten de 4 balken die het frame vormen dan wel per stuk 1000 kg kunnen dragen verdeeld over de lengte met een overspanning van 4 meter. Hoe zou ik dan de vereiste balk dikte en hoogte kunnen berekenen?
 

remco_h

Nieuw lid
7 mei 2020
7
0
Heb je al een idee hoe je dat vormvaste onderframe gaat maken?

Het idee is om 4 hoge balken te gebruiken met hierin een raamwerk, maar het hangt wel af hoe het ondersteund gaat worden. Op 4 punten rekening houdend met bijna 1000 kg per balk (inclusief veiligheidsmarge) per balk denk ik dat dit heftige balken moeten worden en ik weet even niet hoe dit te berekenen
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Vier houten balken met daarin een raamwerk stelt nx voor. Alleen met onder én bovenop platen erop verlijmt én geschroefd zal het stijf/vormvast zijn.

Hoe hoog zal dat frame moeten worden volgens jouw idee? (Globaal)

Die hoogte wordt dan ook je minimale entree-hoogte.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je 270x70 gebruikt en de palen niet op de hoeken zet moet je het wel heel erg bont maken met je belasting...
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Met die tool kan ik de vloerbalken wel berekenen maar niet de liggers van het frame. Ik kan geen enkele tool vinden die dit wel kan.
Volgens mij wordt de belasting op de liggers veel te hoog

Wat is je weerstand tegen beton storten?

Zijn er buren die hebben gebouwd en/of aangebouwd. Je zou kunnen informeren naar hun ervaring met verzakking van een wel/niet gefundeerde constructie.
Er zijn vele wegen die naar Rome lijden. Ik heb ooit een soortgelijke constructie moeten maken op stelpoten die wanneer dat nodig was nabesteld konden worden. Bleek ook nodig na verloop van de tijd, ondertussen staat dit alweer een aantal jaren.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hoe zie jij dat voor je met maar 4 draaipalen?
Je zet de palen bv 75 cm uit de hoek en dan 2 stevige liggers die dus max 250cm overspannen en daartussen de liggers? Met een houtskeletbouw constructie staan de palen vaker niet op de hoeken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Schroefpalen is hier perfect voor. Kunnen 4 ton per stuk hebben, mits de palen op een draagkrachtige laag staan. Als je de bouwtekeningen van je huis opvraagt bij de gemeente zit er met geluk een sondering bij.

Voor een draagframe van hout zou ik op twee palen elk een zware azobe ligger plaatsen, en daartussen dwars oversteken. Balken 20x10 of 25x10 kunnen aardig wat hebben. Maar beton storten kan ook prima, ze leggen de slang door je huis, of met een betonpomp over je dak. Fundering van mijn ouders achter in de tuin is met de betonpomp over het huis gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.