Fundering - Paalwoning

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
ok een vraagje ivm de fundering van een paalhut

Hebben de vraag gekregen voor een paalhut (initieel boomhut maar mensen willen toch liever de boom wat sparen dus wordt het een paalhut.)
alles is redelijk strak uitgevoerd, moet stijl en afwerking hebben van garage achteraan in de tuin

structuur: alles in geïmpregneerd hout,
gevel wordt afgewerkt met lariks gevelprofielen
dak: metalen golfplaten
hut komt op ong 1m70 boven de grond,
dak loopt schuin zodat aan kant van de buren de max hoogte 3m50 is. rechts is midden van de tuin met max hoogte van ong 4m
vooraan is een terras van 60cm

initieel zouden we geïmpregneerde grenen palen (90x90) gebruiken in metpalen van 90cm verankert in turbobeton

nu willen ze - 1 van de 2 zonen is nogal fervent turner van 10 jaar - een rekstok en ringen integreren
op de tekening de rode palen. (rekstok is op hoogte van ong 1M80, de ringen veronderstel ik dat ong op 3m vastgemaakt moeten worden)

vraag is
1. kunnen we voor de rode palen ook grenen palen gebruiken? of zouden we beter voor azobe palen gaan?
2. kunnen we die metpalen in beton gebruiken of moeten we die palen vastzetten met ingestorte U of H paal houders?

het blijft een veredelde boomhut dus misschien met levensduur van 4/5 jaar? voor hetzelfde kan het nog geïsoleerd worden en is het nog een soort van clubhuis voor pubers en staat de constructie er nog 10jaar...
Het is vooral het feit dat er een tiener rondjes gaat draaien aan die rekstok of ringen dat ons doet twijfelen

Boomhut2.jpg

alvast bedankt voor de feedback
 

Bijlagen

  • Boomhut2.jpg
    Boomhut2.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 211

WR1944

Oud hout
Ik ben geen deskundige maar als eerste zou ik voor een windverband zorgen. Dat kan met diagonalen in de vlakken maar ook met platen multiplex o.i.d. Verder natuurlijk de rode palen aan de buiten zijde goed verankeren anders gaat de gymnast geheid vliegen. Dit zijn zo maar de eerste dingen die in me opkomen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Funderen hangt af van de ondergrond. Ook al is de constructie open, hij is wel windgevoelig. Op zakkende veengrond zou ik niet met betonvoetjes willen werken, dat gaat alle kanten op. Denk ook eens aan schroefpalen: http://bayo-s.nl/professional
Korte 1 meter stukken kun je met een hulpstuk zelf in de grond draaien, maar dit systeem kan 24 meter diep. Onze uitbouw aan de garage op veengrond willen we hiermee gaan funderen. Wij moeten 12 meter diep. De garage is ook gefundeerd vanuit de bouw, vandaar.

Verder is geïmpregneerd grenen, niet erg duurzaam. Misschien wel tegen rotten, maar de standaard groene palen zijn niet erg milieuvriendelijk behandeld.

Azobe zou ik ook niet nemen, dat is nogal ruw en splinterig, daar wil je niet je turnoefeningen naast doen. Risico op verwonding lijkt mij te groot.

Douglas palen eventueel afgerond zijn dan wat prettiger, en de vijf jaar die je voorstaat dat de constructie moet blijven staan overleven ze wel.

Verder de opmerking hierboven over de vergunningen is hier ook van toepassing, dus dat kan ik onderschrijven.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Een rekstok TEGEN een hut aan? Dat is vragen om driedubbele beenbreuken, schedelbasisfracturen en erger. Bij een rekstok moet je aan ALLE kanten ruimte hebben om te kunnen vallen.

Als er dan echt zoiets moeten komen, dan vrijstaand ergens in de tuin.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
294
114
kleine update

in Belgie mag is max bouwhoogte voor een bijgebouw 3m50, de paalwoning staat ook nog paar meter van de perceelgrens. De eigenaar heeft het plan ook besproken met de buurvrouw en dat is ok. Blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar...

eigenaar heeft zelfs gevraagd om de vloer nog iets op te trekken naar 1m80 om er nog onder te kunnen lopen. gaan bekijken of de de volledige hut verhogen of de vloerbalken in raveeldragers bevestigen, hiermee winnen we al 14cm

ondergrond is zandgrond (Waasland). Die schroefpalen ken ik en gaan we binnenkort waarschijnlijk gebruiken voor een verhoogd terras, maar voor 6 palen vrees ik dat de installatie kost wat hoog is.

ondertussen hebben we ook info gekregen dat de turn toestellen los van de paalhut moeten komen. Dit maakt het naar fundering voor de paalhut eenvoudiger.
denk aan 6 palen van 9x9 in metpalen verankert in beton. Twijfel nog een geimpregneerd grenen of douglas

nu moeten we eens kijken hoe we die turntoestellen kunnen verankeren met een vrijstaande oplossing... suggesties altijd welkom

Wim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben toch eens gaan kijken naar de huidige regelgeving ivm vrijstaande gebouwen
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/losstaande-bijgebouwen
voor zover ik het begrijp, is er tot een hoogte van 3,5 m vrijstelling van melding
mét melding (vergunning en architect) kan je tot 4,5 m nokhoogte gaan
de kroonlijsthoogte is dan beperkt tot . . . niet 3,5 maar 3,0 m
lijkt me niet erg logisch, maar zo lees ik het
binnen deze beperkingen zou je dus een mansardedak kunnen plaatsen, waardoor de hoogtebeperking van de kroonlijst opgevangen wordt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mansardedak
tot daar het bouwkundige aspect

kan je de rekstok en ringen naast de 'boom'-hut plaatsen, maar ze er toch op de een of andere manier aan vastmaken en daardoor de stabiliteit verhogen ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.