Fronten met sierlijst/lambrisering maken

sugeroby

Nieuw lid
23 jan 2023
23
11
Utrecht
Hoi allemaal,

In mijn volgende werk wil de klant fronten met sier/lambrisering hebben. (zie foto onderaan) Ik loop tegen aan de uitdaging welke diktes te gebruiken.
Normaal maak ik de fronten van 18 mm mdf, geschilderd. Daar zullen dan nog latjes op geplakt worden van 12-15 mm kanten gefreesd om een bepaald profiel te krijgen. De totale dikte wordt dan te veel (30-35 mm) om de deuren tegen elkaar te kunnen draaien.
De meest gangbare opdek scharnieren zijn tot 25 mm.

Hoe maken jullie zo'n deur? 10mm mdf als deurplaat gebruiken misschien met 12-15 mm sierlijst daarop?
Ik ben beniuwd naar jullie ervaring.

1751639353535.png

Zijwanden zijn dubbel bij de fronten die tegen elkaar draaien.
1751639484245.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.513
3.552
Gaanderen
Dit is mijn favorite methode
In andere filmpjes behandeld hij andere technieken. Naast een schijfftees onder een freestafel is dit ook uit te voeren op een cirkelzaag.
Tip gebruik hoogwaardig mdf V313. Ook gegrond of gelkt mdf nemen. Zelf werk ik eerst de kopse kanten af, voor ik ze frees, Met plamuur/of verdunde houtlijm. Hierna schuren en 2x gronden en dan pas frezen of zagen.
Dus gewoon 18 mm mdf met een 9 mm mdf plaat.

• Leuk
Waarderingen: John1969

sugeroby

Nieuw lid
23 jan 2023
23
11
Utrecht
Dit is mijn favorite methode
In andere filmpjes behandeld hij andere technieken. Naast een schijfftees onder een freestafel is dit ook uit te voeren op een cirkelzaag.
Tip gebruik hoogwaardig mdf V313. Ook gegrond of gelkt mdf nemen. Zelf werk ik eerst de kopse kanten af, voor ik ze frees, Met plamuur/of verdunde houtlijm. Hierna schuren en 2x gronden en dan pas frezen of zagen.
Dus gewoon 18 mm mdf met een 9 mm mdf plaat.
Hoe is het mogelijk dit te doen zonder freestafel?
De sierprofiel frees je direct in de 18 mm mdf mdf voordat je de 9 mm er in schuift?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.513
3.552
Gaanderen
Kan gewoon op de cirkelzaag. Als je een wisseltand blad hebt, is het mooier om deze te vervangen door een vlaktand blad. Je kunt het niet mooi aansluiten ook wegplamuren.
Alleen om de korte kant te zagen moet je een hoge aanslag maken op je tafelzaag.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.513
3.552
Gaanderen
Voor de duidelijkheid ik heb het over rechte kanten. Als je er echt een profiel in wil hebben is een frees wel een must.
De profielfrezen moet je wel goed afstellen dat kost je voor de eerste keer best veel tijd en oefenhout. Di
Hier de link van een voorbeeld voor een profielfrees Hm 118B-8 profiel- en contraprofielfrees Ø 46 x 22 mm (schacht 8 mm) - Baptist
Er zijn 4 veel gebruikte profielen. Baptist heeft ze in topkwaliteit als je gaat zoeken op het www zijn ze voor totaal andere prijzen te koop. Moet je veel meters maken is de kwaliteit van baptist zeker een goede keuze.
Ik heb dit soort setjes ook verkocht en ook nog liggen.
Moet je enkele deurtjes maken? Even goed zoeken. CMT CMT freesset profiel en contraprofiel Ø44,4mm. S=Ø12 profiel type B.
Verre oosten is voor enkele tientjes mogelijk.

Laatst bewerkt:

John1969

Post veel
10 jul 2023
770
428
‘s-Hertogenbosch
Ik heb gewoon een schijf frees van 4 mm en gebruik dan ook 4 mm mdf voor de panelen.
Zo hou je in de 18 mm omranding nog wat body over dat het wat dikker lijkt…
Een ander voordeel is dat je van deze dunne mdf meteen de veren kunt zagen om de stijltjes aan de dorpels te verbinden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.