Freestafel vraagjes

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Beste woodworkers,

Ik heb nav mijn eerdere machinevraag flink gespaard en ga binnenkort mijn eerste freesmachine kopen. Omdat ik niet met rommel wil beginnen kies ik voor een Makita, mijn oog is gevallen op de RT0700CX3J. Vanwege de brede inzetbaarheid. Maar... is dit ook een handige router ook voor onder een freestafel die ik ga maken? Of zijn er betere frezen daarvoor geschikt? Zo ja, welke?

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een frees mbt het plaatsen onder de freestafel?
Waar moet ik verder op letten als ik een freestafel ga maken?

Alle tips zijn welkom.

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.148
496
Alphen aan den Rijn
Weet er niet veel van , heb zelf ook geen freestafel . Maar volgens mij heb je een frees nodig met meer vermogen .
Het ligt er ook aan waar je hem voor gaat gebruiken . Hardhout , lange stukken of grote profielen .

Succes Willem

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.925
914
Antwerpen
als je bij elke freesbeweging er rekening mee houdt dat het een redelijk lichte frees is (710W), dan kan je deze ook inbouwen in een freestafel. Er staan dan ook genoeg voorbeelden op YT en er zijn ook verschillende inlegplaten te krijgen.

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Deze is niet echt bedoeld voor een freestafel, beetje aan de lichte kant.
Gebruik anders de search even, veel info over bovenfrezen en (zelfbouw) freestafels te vinden.
Als ik zoek krijg ik heel veel resultaten, maar heel weinig de juiste topics.

Hoeveel vermogen zou ik nodig hebben hiervoor? Zijn er een beetje betaalbare machines die ik er dan bij zou kunnen kopen?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.644
1.216
Omgeving Leiden
Een goede betaalbare en krachtige machine die vaak in een freestafel wordt gebouwd is van het merk Triton.
Die zijn er in 3 vermogens. De lichtste zou ik niet doen, maar een 'mof' of de 'tra' kan prima.
De 'tra' s voor los gebruik aan de zware kant, dat kan dan beter met de 'mof'

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.925
914
Antwerpen
Als eerste router is de RT0700 helemaal niet verkeerd, zowel te gebruiken in de freestafel (mits je elke keer kleinere freesgangen maakt) zowel als bovenfrees. En als je dan ook nog de CX3J neemt dan heb je alle accessoires die je nodig gaat hebben. Als je nu voor een zware frees gaat die ideaal is voor in een freestafel, dan is die al veel minder elegant als bovenfrees.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
907
204
De Triton TRA001 is daarvoor een optie. Meer vermogen is meestal beter, omdat je dan de grotere profielfrezen ook redelijk kunt gebruiken. Bovendien heb je dan 12mm en 1/2" opname, zodat je de grotere frezen ook echt goed kunt plaatsen. Een 8mm schacht is wat iel voor een grote frees.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.525
3.560
Gaanderen
Ik heb gewoon jaren gedaan met een mof 500 totdat ik veel moest frezen toen 3 in 2 weken. Ik had toen in de zaak nog enkel machines uit de jaren 80 liggen nauwelijks gebruikt. Toen mijn festool of 900 eronder maar die ging ik echt hard missen voor het gewone werk. Toen een triton tra0001 eronder vanwege het vermogen de lift en de beschikbaarheid van alle mogelijke spantangen. Grote 1/2 duims frezen zijn voor weinig te krijg op het www. Moet je gauw denken aan een factor 10 Ja zeker niet dezelfde kwaliteit maar voor een paar meter frezen gaat het prima. Nu een incra routerlift met een auk freesmotor. Wat een genot om mee te mogen werken. De triton mof en tra hebben beide een freeslift met vele tevreden gebruikers.

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Dank voor jullie reacties. Ik begin nu te twijfelen haha. De Makita is inderdaad een mooie allround machine maar zoals ik jullie een beetje hoor niet bij uitstek geschikt voor onder een tafel.

De Triton TRA is weer minder geschikt voor het bovenfreeswerk begrijp ik, maar zo'n beetje de ultieme frees voor onder de tafel. Dus ik moet ergens een concessie doen.

Koop ik een bovenfrees en een tafelfrees of hou ik het bij een machine en welke dan? Of ga ik voor 1 budgetmachine icm de Makita of de Triton? Of gewoon een budgetconcessie doen en beide toppers kopen ;-).

Ik begin net met houtbewerking, dus wil alle aspecten die me trekken uitproberen, dus kan nog moeilijk zeggen waar uiteindelijk het meest aan gedaan gaat worden, dat maakt de keuze ook lastiger.

Wie kan me nog een inzicht geven om een keuze te maken? Thanks alvast!

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.644
1.216
Omgeving Leiden
De machine waar je je oog op hebt laten vallen is een prima ding, daar ga je geen spijt van krijgen. Charel09 noemde dat ook al. Kan je ook een prima in een freestafeltje zetten, maar dat heb je ook vast al gezien op internet.
Je begint net met houtbewerking dus om dan met een zware triton te beginnen is m.i. geen goed plan.
Hoe langer je wacht met je beslissing, des te langer ben je niet met houtbewerking bezig. Misschien ook een aardig argument?
En de vraag die eigenlijk het eerst gesteld had moeten worden: wat ben je van plan te gaan maken en wat wordt je eerste concrete project?
Misschien een dagje een cursus frezen doen bijvoorbeeld bij beqwaam in baarn?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en thewieger

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.525
3.560
Gaanderen
Frezen heb je nooit te weinig. Wil een machine neem er da een waarmee je uit de hand goed kan werken. Dus niet de zwaarste.

John d

Actieve deelnemer
9 aug 2019
26
4
Dank voor de input, het is de Makita RT0700CX3J geworden. Alles begint met klein stappen, dus als ik merk dat een andere router gewenst is, kan ik altijd de Triton nog erbij kopen.

Morgen lekker uitproberen.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.