Freestafel voor op Festool MFT

rmberg72

Nieuw lid
9 mei 2019
7
0
Goedenavond houtbewerkers,

Wellicht is dit een betere plek voor deze thread dan in het forum over tekeningen. Sorry daarvoor. Sinds een jaartje heb ik een Festool OF 1010 bovenfrees. Topapparaat, maar ik mis nog een freestafel. Ik hang hem soms onder m'n MFT tafel waar ik een gat in heb gemaakt met een Trespa plaatje erin waaraan ik de frees kan hangen, maar dat is het toch net niet. Dus besloten om zelf een freesmodule voor op de MFT te maken. Eerst in Sketchup een ontwerp gemaakt, welke ik nog uit wil leggen per onderdeel met de maten erbij om zo te zien welke onderdelen ik moet maken en welke maat die onderdelen hebben. Hieronder alvast twee aanzichten van de tafel, zoals die hopelijk gaat worden. Alles wordt gemaakt in 18 mm multiplex. De beweegbare fenceplaten zet ik vast met twee verzonken slotbouten aan de achterplaat waarin sleuven komen. Tips zijn welkom!

Groeten,

Remco
 

Bijlagen

  • Freestafel.jpg
    Freestafel.jpg
    342,2 KB · Weergaven: 90
  • Freestafel2.jpg
    Freestafel2.jpg
    444,3 KB · Weergaven: 86
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi!

Hier wordt ook aan een freestafel gedacht maar niet voor OP de MFT maar naast de MFT, afgesteund/geklemd op de MFT basis/T-track. Of die beter is dat weet ik niet maar hierbij mijn gedachten.....

Inspiratie:
Ron Paulk workbench filmpjes en Mike Farrington’s “very good router table” op YouTube.

Basis bestaat uit een torsionbox met een MDF/Trespa bovenblad. Box is tevens zo hoog dat wanneer deze op mijn workmate staat, ie nagenoeg in lijn is met het bovenblad van de MFT. Afmetingen bij mij worden ca. 900 x 600 x 280mm uit 12mm multiplex.
Fence 100x100mm (stapeltje MDF met Trespa voorkant), vastklemmen met kleine lijmklemmen.
Fence bevat een T-track voor de Jessem stock guides. Ooit gekocht maar geen fence voor gehad :).

Oplossing voorheen was ene plank multiplex met een gat erin en fence was een willekeurig stuk recht hout dat in de buurt lag.

Reden om hem ook hangend te maken is dat de zaagtafel nog wel eens op de workmate staat.

Kan eventueel uitgevoerd worden met een “pootje” zoals de CMS modules van festool (afkijken is het devies)

Wacht nog op een freesplaat om de OF1010 aan te hangen/op te klemmen.

Als tip voor OP de MFT: hou rekening met de diepte van je frees.
Waar laat je die (of hangt die VOOR) de MFT?
Wat wil je maken en heb je plezier van een diepe of juist een brede tafel.
Kun je overal goed bij (frees wisselen / dikte van het MFT blad)
Is het MFT bovenblad voldoende netjes (geen groefjes waar je werk in blijft hangen)
Is de frees makkelijk los te halen (als je een keer uit de hand wil frezen en je hebt maar 1 machine)

IN kan zeker maar als ik kijk naar hoe ik mijn MFT gebruik dan gebruik ik nagenoeg altijd het hele bovenblad voor assemblage/hand en spandiensten/outfeed etc en zou het voor mij in iedergeval niet werken. MFT is gewoon te klein om alles tegelijk te kunnen.

Investeer in een losse schakelaar aan/uit met flipper. eerder deed ik het door de stofzuiger in te schakelen maar dan moet je toch weer bukken en mocht er iets gebeuren dan is dat net even onhandig. Schakelaar uitgevoerd met ca. 3m machinedraad (3x1.5mm2) aan de ene kant en een kleine meter kabel aan de andere kant met een contra stekker. Schakelaar doe je waarschijnlijk je hele leven mee en kan eventueel gebruikt worden voor andere doeleinden.

Hoe dan ook: gewoon bouwen! Je merkt snel genoeg wat wel/niet werkt en dan bouw je gewoon weer een betere :)

Ervaring met het trespa tot dusver is niet heel slecht, zaagt redelijk ok. Nog niet gefreesd, daar zie ik best tegenop.

Hopelijk heb je er wat aan.

Succes!!!

HTBDTL
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.