Freestafel voor de bovenfrees

Enatii

Nieuw lid
2 feb 2021
16
26
Sint Jansklooster
Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden had ik mij al eens voorgesteld maar hier is mijn eerste echte post.

Ik wil al een hele poos een frees tafel voor de bovenfrees maken en nu ben ik met een project bezig waar die wel goed van pas zal komen, dus wordt het tijd om er aan te beginnen.

De frees tafel wordt gemaakt van hoofdzakelijk hergebruikt hout van een oude inloop kast en een oude Ikea kast. Dit project ben ik begonnen zonder een plan dus we zullen zien hoe het uitpakt. Het enige wat ik echt belangrijk vind is dat de hoogte hetzelfde wordt al mijn zaag tafel zodat die ook gebruikt kan worden als uitvoer tafel.

Het weekblad is gemaakt van een plaat MDF met daarbovenop 15mm dik spaan plaat met een vermoedelijk melamine coating en twee T-rails voor een langs geleider.
IMG_20211007_110531.jpg
Het gat in de bovenste laag is 50mm en in het MDF daaronder heb ik een cirkel gefreesd op de grote van mijn bovenfrees.

De kast heb ik gemaakt als een keukenkastje gemaakt van mdf.
Eerst wat grote platen op maat gezaagd met behulp van de inval zaag en zaag tafel.
IMG_20211007_113133.jpgIMG_20211007_113812.jpg
IMG_20211007_113832.jpg
En de kleinere stukjes met de crosscut jiggy.
IMG_20211007_114317.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Enatii

Nieuw lid
2 feb 2021
16
26
Sint Jansklooster
Ik heb nog wat steigerhouten planken liggen en daar heb ik nog snel een paar stukken van gezaagd die als lijst om het weekblad heen gaan. De lijst zijn iets dikker als het weekblad zodat die om het kastje heen valt voor de extra stevigheid.
IMG_20211009_151457.jpgIMG_20211009_153714.jpg

De lijsten heb ik met lijm en de tacker vastgezet maar voor de zekerheid toch maar even een paar klemmen erop gezet. Verder heb ik nog even een plank gemaakt om twee vakken te creëren. In de onderste ga ik waarschijnlijk wat lades maken zodat alle benodigdheden voor het frezen daar in kan.
IMG_20211009_163412.jpgIMG_20211009_164922.jpg

Tot zo ver mijn progressie van de frees tafel.
Ik hoop dinsdag weer een verder te gaan en zal een update geven wanneer ik zo ver ben.

Groetjes, nando
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en jelmer

Enatii

Nieuw lid
2 feb 2021
16
26
Sint Jansklooster
Alweer een tijdje geleden dat ik hier mee bezig was maar ik ben er toch mee verder gegaan.

Ik heb onderhand de langsgeleider gemaakt en een nullast schakelaar gemonteerd. Het monteren van de nullast schakelaar ging helaas niet zonder slag of stoot.
IMG_20211116_211836.jpgIMG_20211116_211806.jpgIMG_20211116_211814.jpg

Ik had nog een aansluit kabel liggen wat een restje was van een oude stekkerdoos, alleen bleken mn kabel schoentjes te groot dus besloot ik om ze te solderen. Dat ging ook moeizaam, het was al een aantal jaar geleden dat ik voor het laatst wat had gesoldeerd en ik vermoed dat ik mijn soldeerbout aan vervanging toe is. Uiteindelijk was het gelukt maar bij het testen werkte de frees tafel 2 minuten totdat de groep eruit vloog. Eerst dacht ik dat het kwam omdat Ik op dezelfde groep zit als de wasdroger en CV-ketel maar het zat m in de schakelaar en mijn gebrekkige aansluiting...
IMG_20211116_211316.jpg

Ok opnieuw dan maar... nieuwe schakelaar(dit keer wel 1 fase en geen 3 fase) en aansluit snoer gehaald. Alles netjes aangesloten met kabel schoentjes zoals het hoort en nu werkt alles zoals het moet. En vandaag heb ik wat afwerklijsten gefreesd voor de boekenkast.
IMG_20211130_114156.jpg

Nu zijn er nog een paar dingen die ik wil doen.
Ik wil nog wat lades onderin maken en de stof afzuiging verbeteren door de boven frees wat meer af te timmeren.
Verder heb ik al gemerkt dat de boven frees wel wat meer in het midden van de tafel mag, maar dat komt wel als ik dat echt nodig heb voor een project.

Al met al ben ik aardig tevreden met het resultaat.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Zolang het bij wat roet op een paar draadjes blijft en geen (lichamelijke) gevolgen heeft, zeg ik goed gedaan ;)
'T was vast weer een mooi leermoment! :D

Maar je lijsten zien strak uit!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Van je eigen fouten leer je het meest. Ook ik heb wel eens iets gedaan waar een lamp van ging flitsen en toen koste die losse lamp ruim boven de 100 gulden gelukkig waren er genoeg op voorraad. En het kan ook prikken als je iets fout doet.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Persoonlijk zou ik toch even de moeite hebben genomen om een paar kabelschoentjes te halen.
Met het solderen loop je toch een behoorlijk risico om de schakelaar te beschadigen als het solderen zo slecht gaat.
 

Enatii

Nieuw lid
2 feb 2021
16
26
Sint Jansklooster
Hou wel de luchtaanvoer van de machine erbuiten. Anders gaat ie de stoffige lucht continue door de machine heen voeren.

Bedankt daar had ik nog niet aan gedacht.
De stof afzuiging is opzich redelijk alleen valt er nog wat onder de bovenfrees. Misschien maak ik gewoon een simpele lade zodat ik het makkelijk kan weggooien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.