Freestafel met as 45mm

sjoerdvanoostrum

Nieuw lid
3 aug 2024
7
1
Beugen
Beste mensen,
deze oude steton toupie T33 is de freestafel die ik bezit. nu zit ik met een ding en dat is dat de as 45mm is. hier zijn geen freeskoppen meer voor aan te komen. ik heb al gezocht naar reduceer ringen. deze zijn in van allerlei verschillende maten behalve 50 naar 45 mm want dat zou de enigste juiste kunnen zijn. nu zat ik te denken om de as er uit te halen en terug te lagen draaien naar 40 mm zodat ik wel standaard freeskoppen kan kopen er monteren. alleen dit gaat wat lastiger dan ik had gehoopt omdat die boven en onder in een lager zit. mijn vraag. heeft iemand een ander idee of weet iemand die freeskoppen met asgat 45mm verkoopt?

Bijlagen

• IMG_5711.jpeg
    IMG_5711.jpeg
    136,4 KB · Weergaven: 51
  • IMG_5713.jpeg
    IMG_5713.jpeg
    96,9 KB · Weergaven: 49
  • IMG_5712.jpeg
    IMG_5712.jpeg
    106,6 KB · Weergaven: 45
  • IMG_5721.jpeg
    IMG_5721.jpeg
    105,7 KB · Weergaven: 52

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
348
77
Oss
Ga eens bij een slijper vragen naar ringen met een verloop. Ik heb ze ook van 45 naar 40 bij een goede slijper kan ze wel leveren en anders zelf ringen ergens op draaibank laten maken lijkt me ook simpele oplossing

sjoerdvanoostrum

Nieuw lid
3 aug 2024
7
1
Beugen
Is het laten draaein van een 50 -> 45 mm reduceerring geen optie? Ik heb geen idee van het krachten spel, 2.5 mm wanddikte is niet veel.
heb ik ook aan gedacht maar wat je zegt, dan houd je indd een wanddikte over van 2.5 mm. reduceerring is zeker de makkelijkste oplossing. als het niet zo lastig was de as de demonteren was het bovente stuk afdraaien naar 40 mm ook prima geweest want daar zijn weet veel frezen en ringen voor te koop.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

sjoerdvanoostrum

Nieuw lid
3 aug 2024
7
1
Beugen
Ga eens bij een slijper vragen naar ringen met een verloop. Ik heb ze ook van 45 naar 40 bij een goede slijper kan ze wel leveren en anders zelf ringen ergens op draaibank laten maken lijkt me ook simpele oplossing
zou ik indd het liefste hebben, kan verder geen kwaad dat de wand dikte dan maar 2.5 mm is?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Wat is het probleem met het er uit halen van de frees as? Stop je er gelijk een paar nieuwe lagers in.

sjoerdvanoostrum

Nieuw lid
3 aug 2024
7
1
Beugen
Wat is het probleem met het er uit halen van de frees as? Stop je er gelijk een paar nieuwe lagers in.
moet ik eerst aan de onderkant de poelie er af halen, dat is opzich nog niet zo’n probleem. alleen hij moet er denk ik naar boven uit omdat de as onder smaller is dan boven. alleen weet ik niet goed hoe ik hem er boven uit kan trekken. want ik ga er vanuit dat het allemaal strak in elkaar zit

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Als je de poelie er af haalt en de spie, kan je de as dan niet naar boven er uit trekken? Draadeind in het gat van de as, stuk buis dat groter is dan de diameter van je bovenste lager, dikke ring of stuk plaat boven op de buis. Paar ringen in het vet er boven op en dan de moer. Trek je de as er zo te horen zo uit. Anders even situatie foto's bij plaatsen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
CMT heeft wel een hele collectie reduceerringen, maar deze maat zie ik er niet tussen. Ik zou als ik een machine had met een incourante maat as, die gewoon aanpassen. Als je frezen wil stapelen, dan kom je altijd in de problemen met de extra ruimte die de flenzen van de reduceerringen innemen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
628
146
59
Linter
CMT heeft wel een hele collectie reduceerringen, maar deze maat zie ik er niet tussen. Ik zou als ik een machine had met een incourante maat as, die gewoon aanpassen. Als je frezen wil stapelen, dan kom je altijd in de problemen met de extra ruimte die de flenzen van de reduceerringen innemen.
Maar is niet nodig, want heb een hele reeks frezen voor een 45 mm as

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Ik begrijp dat je graag van je collectie incourante frezen af wil, maar ik ben er niet van overtuigd, dat dat voor de topicstarter de beste oplossing is. Je wil gewoon de frees kunnen bestellen die je voor je project nodig hebt. Dat is gewoon makkelijker.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
628
146
59
Linter
Daar kan ik je in volgen , maar universele messen van bv.
CMT passen op elke freeskop.
En dan kan je ook elk gewenst profiel maken.
De andere freesmessen zouden dan voor een appel en ei meeverkocht worden.
Is toch een win - win situatie voor iedereen

sjoerdvanoostrum

Nieuw lid
3 aug 2024
7
1
Beugen
Ik begrijp dat je graag van je collectie incourante frezen af wil, maar ik ben er niet van overtuigd, dat dat voor de topicstarter de beste oplossing is. Je wil gewoon de frees kunnen bestellen die je voor je project nodig hebt. Dat is gewoon makkelijker.
precies dit. heb er liever nu iets meer werk mee dat ik daarna een gangbare as maat heb. met die buis en een draadeind is een goed idee! denk dat ik dat eens ga proberen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Als je nog een foto van de achterkant van de lagering en de poelie kan plaatsen. Dat bovenste lager zit los in het huis en vast op de as. Er zat een dekseltje met 4 schroefjes op om hem op zijn plaats te houden. Maar hoe ziet de rest er uit?

sjoerdvanoostrum

Nieuw lid
3 aug 2024
7
1
Beugen
dit is de motor en de onderkant van de poelie. heb hier al een moer uitgedraaid aan de onderkant toen ik de as geblokkeerd had. je ziet hier de spie ook zitten. op de foto van de bovenkant van de as zie je de delen die ik bij de afgelopen foto al gedemonteerd had.
( per ongeluk geciteerd )

Bijlagen

• IMG_5733.jpeg
    IMG_5733.jpeg
    125,3 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5732.jpeg
    IMG_5732.jpeg
    115,1 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5729.jpeg
    IMG_5729.jpeg
    99,3 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5719.jpeg
    IMG_5719.jpeg
    61,8 KB · Weergaven: 25

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.941
3.514
Ik zie op je nieuwe foto's dat er een moer op die as zat. Dus as moet er naar onder uit. vaak werkt het het makkelijkste als je de machine op zijn kant legt.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Heb je al iemand gevonden voor het afdraaien? Lijkt best een lange as te zijn, en ook behoorlijke diameter gok ik. Dus doorsteken in draaibank wordt lastig denk ik en met bril ondersteund afdraaien is ook nog een dingetje als het heel precies moet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.