Freesrichting boven- kantenfrees

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Misschien al vaker gevraagd hier maar kon het met de zoekfunctie niet vinden.
Als ik een plank die niet 100% recht afgezaagd is met een boven- kantenfrees "recht wil trekken" , frees ik dan met de klok mee (B) of tegen de klok in (A) ?

Frees.jpg
 

jorisvh

Post veel
(A): tegen de klok in (althans voor een buitenomtrek zoals in jouw voorbeeld en als je de frees als losse bovenfrees gebruikt en dus niet in een freestafel waar ze ondersteboven in hangt).

Meer algemeen frees je in tegenovergestelde richting als het werkstuk de frees wil duwen.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Normaal gesproken wordt er tegenlopend gefreesd, kopshout gaat vaak beter door meelopend te frezen, hier een link naar een post op de dit forum met een duidelijke illustratie: Skil bovenfrees
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Nou dacht ik dat je draairichting van een as bepaalt door op de as te kijken. Zodat een frees dus linksom, tegen de wijzers van de klok in, draait.
In theorie ja. Maar groten deel van de freesjes zijn bedoeld om 1 specifieke kant op te draaien. En vrijwel alle machines fabrikanten houden hier rekening mee.

Dus je zou ook de messen van de frees als referentie kunnen gebruiken.
 

jorisvh

Post veel
Laat ik het dan zo zeggen: een freesmachine draait linksom.
“Het freesje draait in principe in wijzerzin“ was verwarrend, vandaar dat ik dat deel uit m’n bericht verwijderd heb.
Een as heeft 2 uiteinden dus ‘t hangt er maar vanaf op welk einde je kijkt.
Als ik van boven kijk, dan draait mijn bovenfrees in wijzerzin of rechtsom en als ik die ondersteboven in een freestafel hang, in tegenwijzerzin of linksom net zoals mijn topie.
Het figuurtje in het draadje waar @jmartens naar verwees maakt alles duidelijk, denk ik.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
(A): tegen de klok in (althans voor een buitenomtrek zoals in jouw voorbeeld en als je de frees als losse bovenfrees gebruikt en dus niet in een freestafel waar ze ondersteboven in hangt).

Meer algemeen frees je in tegenovergestelde richting als het werkstuk de frees wil duwen.
De frees gebruik ik echt als bovenfrees, niet in een tafel. Iedereen dank, de link even gevolgd en het plaatje gevonden, meteen even opgeslagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.