Freeskop asgat 45mm

HubertTieleman

Nieuw lid
23 nov 2016
2
0
Noordgouwe
Hallo,

Ik ben in het bezit van een mooie oude Danckaert freestafel.
Nu is de as van de frees 45mm.

Aangezien het merendeel van de freeskoppen die ik 2e hands tegenkop 30 of 40mm zijn vroeg ik mij af op iemand ervaring heeft met het uitdraaien (op draaibank) van freeskoppen van 40 naar 45mm.

Iemand idee waarom er 45mm is toegepast op deze machine? moet zeggen dat ik die maat niet veel tegenkom...

gr
Hubert
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik kan het gat wel voor je uit draaien. Is het recht of konisch?
En graag wat maten van de freeskop. Diameter en dikte. Dan weet ik of ik het kan inspannen. Wat je ook kunt doen, is om eens te informeren bij firma Sauerbier (Nel, weduwe van Rob.) op de Vlakestraat te Surrukzee. Dat is een bedrijf wat allemaal hobbymaterialen levert voor de modelstoombouw. Die kennen misschien iemand met een draaibank op het eiland die het voor je kan doen. (Ze hadden vroeger toen Rob nog leefde, een soort van fabriekje op Nieuwerkerk) En dan is er nog een modelstoomclub op Kerkwerve. Gegarandeerd dat je daar wel iemand vindt met een draaibank die het voor je kan doen. (Hoe weet ik dat allemaal? Mijn ouders en grootouders waren Zierikzeënaren......Dus ik weet een beetje de weg op het eiland ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben in het bezit van een mooie oude Danckaert freestafel.
goed materiaal, maar helaas staat de fabrikant vandaag nog enkel in de geschiedenisboeken
maar ik herhaal, onverslijtbaar, want ik stoot er vandaag nog meermaals op
mooi aanbod van jan
(minstens) in vl zie ik regelmatig frezen met een diameter van 50 mm te koop staan
is het kopen / laten maken van verloopringen van 50 naar 45 mm een alternatief ?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Je kan een belletje wagen aan de firma Gebroeders Boot in Burgh-Haamstede. Die hebben een draaibank staan. Mijn schoonvader kan wel draaien, maar die heeft momenteel andere sores aan zijn hoofd.
 

HubertTieleman

Nieuw lid
23 nov 2016
2
0
Noordgouwe
Ik kan het gat wel voor je uit draaien. Is het recht of konisch?
En graag wat maten van de freeskop. Diameter en dikte. Dan weet ik of ik het kan inspannen. Wat je ook kunt doen, is om eens te informeren bij firma Sauerbier (Nel, weduwe van Rob.) op de Vlakestraat te Surrukzee. Dat is een bedrijf wat allemaal hobbymaterialen levert voor de modelstoombouw. Die kennen misschien iemand met een draaibank op het eiland die het voor je kan doen. (Ze hadden vroeger toen Rob nog leefde, een soort van fabriekje op Nieuwerkerk) En dan is er nog een modelstoomclub op Kerkwerve. Gegarandeerd dat je daar wel iemand vindt met een draaibank die het voor je kan doen. (Hoe weet ik dat allemaal? Mijn ouders en grootouders waren Zierikzeënaren......Dus ik weet een beetje de weg op het eiland ;-)
Mooi stukje geschiedenis! Zal het zeker onthouden. Ben nog niet in het bezit van frezen. Heb de machine gekocht zonder freeskoppen. Dacht even informeren wat er mogelijk is.

Eerst moet ik de machine nog netjes opknappen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
In Middelburg is een hoge toren met een weerhaan er op. De Lange Jan, noemen ze die. Stond wel eens in brand. Op gegeven moment dachten ze dat er weer eens brand was en de brandweer rukte uit. Toen bleek, dat wat ze aanzagen voor vlammen, het weerschijnen van het maanlicht in de weerhaan was. Zodoende noemen ze sinds die tijd Middelburgers "Maeneblussers"
En stoepeschieters is een bijnaam die in meerdere Nederlandse steden voorkomt. Bijvoorbeeld de bewoners van Rilland noemden de inwoners van Bath ook stoepeschieters...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je de machine toch uit elkaar haalt, kan je beter de as afdraaien. Dan kan je daarna de frezen goedkoop van marktplaats halen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Gewoon terug in elkaar steken en bij CMT een stel reductie ringen van 50 naar 45 kopen en frezen gebruiken van 50 En anders kom je even overwaaien tot hier. Heb een kast vol frezen van 45 staan.
Zal je zeker je keuze in vinden. Kosten max 25 euro stuk.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
In Middelburg is een hoge toren met een weerhaan er op. De Lange Jan, noemen ze die. Stond wel eens in brand. Op gegeven moment dachten ze dat er weer eens brand was en de brandweer rukte uit. Toen bleek, dat wat ze aanzagen voor vlammen, het weerschijnen van het maanlicht in de weerhaan was. Zodoende noemen ze sinds die tijd Middelburgers "Maeneblussers"
En stoepeschieters is een bijnaam die in meerdere Nederlandse steden voorkomt. Bijvoorbeeld de bewoners van Rilland noemden de inwoners van Bath ook stoepeschieters...

Om nog even off topic te blijven: ook in Mechelen is er een gelijkaardige legende:

Volgens geschiedschrijvers gebeurde het in de nacht van 27 op 28 januari 1687. Die nacht was het volle maan en hing er lage bewolking. Een man die uit een kroeg stapte dacht dat de toren in brand stond en sloeg onmiddellijk alarm. Uit hun slaap opgeschrikte buren trokken hun vensters open en konden alleen hetzelfde vaststellen. In een mum van tijd was de hele stad in rep en roer en werd de noodklok geluid. Het stadsbestuur, de burgemeester op kop, snelde naar de plaats van het onheil en begon in ijltempo de blussingswerken te organiseren. Langs de torentrap gingen emmers water als een ketting van hand tot hand, maar nog voor de top werd bereikt, schoof de maan door de nevel en moesten de moedige Mechelaars toegeven, dat ze slechts de rossige nevelgloed van de maan hadden gezien. Het maanlicht scheen immers door de ramen van de kathedraal en de lage bewolking stond ter hoogte van de klokkenramen in de St.-Romboutstoren, waardoor de indruk ontstond dat er rook uit de toren kwam.

Hoewel ze probeerden de zaak stil te houden, konden de Mechelaars niet verhinderen dat er zelfs over de landsgrenzen hartelijk om werd gelachen. De spotnaam maneblussers zouden de Mechelaars voor altijd bewaren. De legende vermeldt zelfs dat de Mechelaars een proces inspanden wegens eerroof.

Om vrijwel dezelfde reden worden ook de Middelburgers zo genoemd.


Blijkbaar een vaak voorkomende vergissing vroeger :ROFLMAO:
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.