Freesjes

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Ik ben op zoek naar een tweetal freesjes, maar zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar volgende freesjes voor gebruik in een freestafel, met 8mm spantang:
- groevenfrees voor frezen van 8mm brede, 5mm diepe groeven in melamine spaanderplaat & multiplex (al dan niet in 2 freesbewegingen)
- kantenfrees voor het strak frezen van 18mm melamine en multiplex om nadien af te plakken (principe van de voorfrezer dus).

Als ik goed gezocht heb, zou je voor het eerste een "downcut" frees moeten hebben en voor het tweede een "up- & downcut" om zoveel mogelijk afbrokkelen tegen te gaan.

Bij CMT zou ik dan resp. bij "196.081.11 Solid Carbide downcut spiral bits with chipbreaker" en "190.080.11 Solid Carbide Upcut & Downcut Spiral Bits Z2+2" uitkomen. Althans dat denk ik toch?

Aangezien Mobiltecnica hier toch ook vaak aangehaald wordt, ben ik daar dan het alternatief gaan zoeken. Maar daar loop ik dus vast op aantal snijvlakken, positieve dan wel negatieve hoeken, right hand/left hand - sx/dx, ... Iemand enige suggestie?

Dank!
 

jorisvh

Post veel
Als ik goed gezocht heb, zou je voor het eerste een "downcut" frees moeten hebben en voor het tweede een "up- & downcut" om zoveel mogelijk afbrokkelen tegen te gaan.
klopt helemaal
Maar daar loop ik dus vast op aantal snijvlakken, positieve dan wel negatieve hoeken, right hand/left hand - sx/dx, ... Iemand enige suggestie?
hier zijn recent wat posts over geweest, bvb deze waarin ik een link naar een youtube video met wat meer uitleg gestoken heb + een link naar goedkoper alternatief voor CMT
Shaper Origin - frezen kopen - CNC
 
  • Leuk
Waarderingen: dvh

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Moet je niet een upcut hebben voor de groeffrees? Volgens mij gaan de spaanders in een freestafel naar boven met een downcut frees.
 

jorisvh

Post veel
Up en down is relatief. Als je een bovenfrees ondersteboven in een freestafel hangt wordt up down en down up.
Voor spaanafvoer is een upcut (naar de freesmachine, uit de groef) inderdaad beter.
Maar om uitbreken van de toplaag van melamine, HPL of fineer te vermijden is een downcut (van de freesmachine weg, in de groef) beter, en dat was de vraag hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

jorisvh

Post veel
Dank alvast, toch al een beetje duidelijker nu.
Weet jij ook waarvoor Positive / Negative en SX/DX staan bij bv. deze frezen: SPIRAL CUTTER IN HW NEGATIVE Z2 - MOBILTECNICA?
Volgens mij zijn dat allemaal verschillende manieren om het zelfde te zeggen.
up = positive = right
down = negatieve = left

En SX / DX is de Italiaanse manier om sinistra (links) en destra (rechts) af te korten.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvh

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als je groef dicht bij de kant van de plaat komt kan je ook een schijffrees gebruiken. Goedkoop lange standtijden nauwelijks kans op breuk en je kan er snel mee werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.