Freesjes upgraden.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Niet het eerste onderwerp over freesjes maar ik vind er niet bijzonder veel. Ik wil mijn veel gebruikte el-cheapo freesjes gaan upgraden voor iets beters. Ik gebruik er in principe 4 het meest die ik wil upgraden.

- groeffrees
- Vlakfrees "flattening bit" mocht ik het niet goed vertaald hebben
- "flush trim bit"

Bij voorkeur alles 8mm schacht. (ik heb een Triton MOF001 in een tafel en een RT0700 voor handwerk.. en de RT0700 doet alleen 6 en 8mm..)

- Groef frezen zijn wel te vinden en daarvan wil ik met CMT wel een poging wagen, zowel een up als downcut. Ik werk voornamelijk met multiplex waar ik een downcut voor wil gebruiken en bij hardhout upcut ivm afvoer van hout en voorkomen van schroeiplekken. Kosten vind ik nog aardig meevallen. Alternatieven welkom maar CMT is natuurlijk solide en niet de hoofdprijs vind ik.

Lastiger te vinden is een flattening bit. Ik gebruik hier nu een goedkoop chinees dingetje van amazon van 50mm diameter voor een 8mm schacht voor maar zeker met end-grain vlakfrezen (bijv snijplank) heb ik het idee dat ik vezels echt stuk trek. DAT wil ik proberen te verbeteren. Ik heb echt al veel met toerental gespeeld en doe echt minimale afnames tot minder dan 1mm maar het blijft "slordig". Vlak maar slordig. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet alleen over de randjes maar echt op willekeurige plekken. Zie foto.
b3874f27-dedc-4d06-8988-2470672ba1c1.JPG

Ik heb geen enkel "kwaliteitsfreesje" gevonden met een 8mm schacht en 50mm diameter, is dat ivm speling/stabiliteit? Maximaal 35mm, daar heb ik er 2 van gevonden en zou ook prima zijn. ik hoef geen enorme dingen te vlakken.



De eerste is bijna het dubbele qua prijs. Die is gecoat vs niet gecoat carbide. Ga ik dat ECHT merken als hobbyhoutbewerkertje? ...neem aan dat levensduur voor die keren dat ik ze gebruik niet echt een issue mag zijn voor beide? Dus weggegooid geld?


Enige flushtrim bit die ik gevonden heb is: ENT 13490 Afkantfrees premium uitvoering spiraalvormige snede, HW Massief (VHW), Schachtdoormeter (C) 8 mm, Freesdoormeter (A) 10 mm, B 25 mm, D 32 mm, GL 76 mm, 2 kogellagers onderaan : Amazon.nl: Klussen & gereedschap en vind die ook best wel prijzig. zijn hier nog goede alternatieven voor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.