Freesbit laten slijpen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik heb deze freesbit:


Die heb ik in het verleden gebruikt om een gatenpatroon te maken in MDF. Nu schijnt deze freesbit wegens de enorme hoeveelheid lijm in MDF daar niet zo geschikt voor te zijn en bijgevolg is dat de freesbit aan de onderzijde heel erg bot. Kun je deze bit eventueel laten slijpen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Ja, frezen kan je laten slijpen. Of dat economisch interessant is moet je zelf bepalen. Je kan daar voor bij elke gereedschapsslijperij terecht.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Wij lieten ze vroeger voor klanten ook bij een slijper slijpen. De maat kan iets wijzigen daar heb ik wel eens problemen mee gehad. Ja ook al slijp je de platte kant wijzigd de diameter ietsje. Is er een stukje uit dan gaat het al hard. Meestal geen probleem maar soms wel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Na slijpen is de frees altijd kleiner. Dit is maar heel weinig en voor hout te verwaarlozen. Maar voor bijvoorbeeld een spiebaanfrees in metaal niet handig. Maar voor mantelkopfrezen maakt het niet uit.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
De frees kost dik 40- euro, slijpen van een frees 5- euro. Dus dat is wel de moeite. Het gaat mij vooral om de onderzijde, het zal dus ook vast wel kunnen om alleen die te laten slijpen..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Ik verwacht dat het slijpen van een hss spiraalfrees niet voor 5 euro gaat gebeuren. Lukt dat wel, dan wil ik graag het adres.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik verwacht dat het slijpen van een hss spiraalfrees niet voor 5 euro gaat gebeuren. Lukt dat wel, dan wil ik graag het adres.

Dat ding gaat een machine in, die waarschijnlijk gewoon het model in zijn database heeft staan. Uiteindelijk gaat het om een stukje handling en een hoeveelheid te slijpen oppervlak. En dat is bij een frees natuurlijk heel erg klein. En kost het 10- euro, dan is het ook prima. Het ging mij er meer om of het uberhaupt kan met deze frees.
Als het je gaat om de onderkant probeer dan eens om hem daar op te zuiveren met een fijne diamantvijl.
Die kost ook weer geld. Ik moet toch zaagbladen laten slijpen, dan kan die frees ook mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.