frees voor profiel en contra profiel paneeldeur

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Ben opzoek naar een betaalbare frees + contra frees om voor het maken van bijvoorbeeld een kader deur de verbinding te frezen.
iemand een zoektip.
kan namelijk niets gevonden krijgen ook niet van de duurdere merken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
2 setjes flury messen. Dat is het goedkoopste. Als je het over een gewone paneeldeur van 38mm dik hebt. Voor het paneel heb je een bossingfrees nodig, of je zaagt de schuine kanten er aan. Ik doe het laatste, want dat kost niets extra.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ja ik heb een schuifbak gemaakt. die loopt in de groef in de tafel. Daar klem ik het paneel tegen en dan zaag ik de schuine kanten door het zaagblad de juiste hoeveelheid graden schuin te zetten. Bij de deuren hier in de wijk zijn de bossingen altijd recht. Omdat ik nu ook een grote radiaalzaag heb, denk ik dat ik de volgende keer het paneel vlak op de tafel leg en het zaagblad van de radiaalzaag onder de juiste hoek zet. Dat werkt vast stabieler met grotere panelen. Als je echte deuren wil maken en geen keukendeurtjes, dan is het het makkelijkst om de verbindingen met hardhouten deuvels te maken. Ik boor die op de pennenbank, maar als je die niet hebt, kan het ook op een kolomboormachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Omdat ik nu ook een grote radiaalzaag heb, denk ik dat ik de volgende keer het paneel vlak op de tafel leg en het zaagblad van de radiaalzaag onder de juiste hoek zet. Dat werkt vast stabieler met grotere panelen.
kan je met het paneel op de tafel met je radiaalzaag een hoek zagen die scherper dan 45° is ?
ik veronderstel dat je radiaalzaag max 1 mt lang is => je werkt met een boven- + onderpaneel of je verschuift het paneel zoals je met de radiaalzaag schulpt ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ben opzoek naar een betaalbare frees + contra frees om voor het maken van bijvoorbeeld een kader deur de verbinding te frezen.
iemand een zoektip.
kan namelijk niets gevonden krijgen ook niet van de duurdere merken.
Misschien is het wel handig om te weten of het gaat om een stationaire machine gaat, of een bovenfrees (freestafel) met 12mm schacht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Het zaagblad op zijn kant. Zo als bij een spil freesmachine met een verstelbare as.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Voor een bovenfrees heb je alleen setjes voor keukendeurtjes, of zoals je wil kastdeurtjes. De topicstarter heeft nog niet duidelijk gemaakt wat voor deuren hij precies wil maken en met wat voor machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De topicstarter heeft nog niet duidelijk gemaakt wat voor deuren hij precies wil maken en met wat voor machine.
tja, het is altijd handig dat, wie nieuw op dit forum komt, een inkijk in zijn machinepark geeft + ons wat over zijn vaardigheden & toekomstplannen vertelt
voor verbindingen van het type keukendeur zijn er freesjes voor de bovenfrees + flu-mesjes voor de stationare frees
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Als je het contra profiel op de kop van de regels wil frezen, heb je toch een goede, haakse geleider nodig op je freestafel.Los uit de pols gaat moeilijk worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Kan je van een paar stripjes plex in elkaar schieten. Frees op zijn kop onder de tafel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als je het contra profiel op de kop van de regels wil frezen, heb je toch een goede, haakse geleider nodig op je freestafel.Los uit de pols gaat moeilijk worden
Inderdaad. Ik heb zo'n setje, en die is ook alleen maar in een freestafel gebruiken. Los in de hand ga je niet houden denk ik (ik probeer het ook maar niet)
 

MB200

Nieuw lid
1 nov 2021
18
0
erp
Voor een bovenfrees heb je alleen setjes voor keukendeurtjes, of zoals je wil kastdeurtjes. De topicstarter heeft nog niet duidelijk gemaakt wat voor deuren hij precies wil maken en met wat voor machine.
kastedeurtjes van 18mm dik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.