Frees template maken.. hoe?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.289
676
Noord-Veluwe / Skåne
Geen idee of je er nog wat aan hebt, en of je er überhaupt op zit te wachten, maar misschien heb je hier nog wat aan.

Mijn Osmo-proces ziet er als volgt uit:

- Hout tot P120 schuren (afhankelijk van de houtsoort kan het ook P180 zijn)
- Hout met een pluisvrije doek afnemen
- Hout daarna met een vochtige lap nogmaals afnemen
- Controleren dat er echt geen houtstof meer op het oppervlak ligt (ook de poriën controleren!)
- Hardwax met een spatel over het oppervlak uitspreiden (weinig gebruiken!)
- Hardwax met de hand met een kwart van een witte Scotch Brite goed uitsmeren (ik had een doos vol met 4774 pads)
- Controleren dat alles bedekt is met een dunne film hardwax en dat het hout nergens "nat" is
- Nu pas machinaal uitsmeren (ik gebruik een Milwaukee M12 boenmachientje op de lage stand)
- Laten drogen (minimaal 24 uur, maar als het koud is soms wel 48 uur)
- Controleren dat de hardwax nergens meer plakt
- Schapenvacht op de boenmachine zetten
- Alles heel goed polijsten (op de hoge stand)
- Met scherend licht controleren dat je overal dezelfde glans hebt

Op deze manier krijg ik een heel strak oppervlak met een perfecte zijdeglans en een heerlijk handgevoel.

Soms doe ik wat polijstpasta op de schapenvacht, maar meestal is dat niet nodig. Als ik dat doe, dan gebruik ik daarvoor een aparte schapenvacht.

Als ik gekleurde hardwax op hout ga smeren dat een neiging heeft tot oneven verkleuring (de bekende vlekvorming), dan smeer ik eerst een laagje van de meest blonde schellak die ik heb op het hout.

Ik zie regelmatig dat mensen het hout met perslucht proberen van stof te ontdoen. Persoonlijk raad ik dat af. Het brengt alleen maar meer stof in de lucht, die je niet in je oppervlaktelaag (en je longen) terug wilt zien. En je duwt het stof dan in de poriën, terwijl je dat het liefst juist niet in die poriën wilt hebben. Je denkt misschien "wat maakt dat nou uit", maar ik probeer het maar eens op een proefstukje. Je zult echt verschil zien. Gebruik dan beter een stofzuiger met een niet-krassend mondstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
451
492
Bijzonder advies, want Osmo raadt af om met een te fijne korrel te schuren (max P180 voorafgaand aan de eerste laag, maar daarna ook niet veel fijner). Dit omdat je anders de poriën van het hout gaat vullen met houtstof, waardoor de hardwax zijn werk niet meer goed kan doen.
Daar hebben we het ook over gehad maar dat was een kwestie van testen hoe het gaat met fijnere korrel zeiden ze. Ze zeiden niet dat ik dat absoluut niet moest doen. Op youtube zie ik ook genoeg content van epoxy/houtbewerkers die ook tot fijnere grids opschuren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.410
535
epoxy moet veel fijner geschuurd worden dan hout.
Het moet er al behoorlijk transparant uitzien voordat je er een toplaag op aanbrengt
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.289
676
Noord-Veluwe / Skåne
Dit is zeker niet als negatief richting jou bedoeld, maar op Youtube zie ik zoveel onzin [1] dat ik tegenwoordig zo'n beetje alles wat ik daar zie met een korreltje zout neem. Tenzij het van een bron komt die ik, op basis van eerdere ervaringen, wel vertrouw. Het lijkt erop alsof de kwaliteit van dat medium de laatste jaren onder druk van de toenemende vercommercialisering niet bepaald vooruit is gegaan. Nu kan dat natuurlijk ook liggen aan de mogelijkheid dat ik gewoon een narrige ouwe knar aan het worden ben.

Dat een aantal mensen op Youtube ervoor kiest om tot fijnere korrels te gaan zegt mij daarom niet zoveel. Vertrouw op je eigen bevindingen en op advies van de producent/leverancier (zoals jij dus hebt gedaan). Dat geeft meer zekerheid.

Ik had bijvoorbeeld een heel setje proefstukjes liggen van verschillende soorten massief hout en multiplex die ik met verschillende producten behandeld had en ook op verschillende manieren bewerkt had (schuren met verschillende korrels en ook een met de hand geschaafd setje) . Had zeg ik, want ik ben het kistje waarin ze zaten tijdens de verbouwing van mijn werkplaats kwijtgeraakt. Eigenlijk zou ik die hele exercitie nog eens moeten herhalen om een nieuw setje maken. Maar helaas krijg ik daarmee niet de verkleuring over de tijd terug. Maar misschien ga ik dat toch nog wel een keer opnieuw doen.

[1] Niet alleen "tips" die aantoonbaar fout of soms zelfs link zijn, maar ook regelmatig dingen waarvan je denkt "Hé, waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Dat kan toch veel handiger.".
 

twdi

Post veel
15 jul 2019
804
124
Sterksel
Hi,

Ik ga binnenkort een bureau maken voor m'n kinderen en wil in het blad deze pokeball inleggen, a 45cm diameter. Het blad is massief eiken, inleggen doe ik met epoxy, ook in de drie kleuren zoals op de foto.
Bekijk bijlage 156291
Nu heb ik ik geen CNC dus wil een freestemplate maken en zit m'n hoofd te breken wat nu het meest handig is.

Waar ik aan denk is op een vierkante mdf plaat van minimaal 55x55cm:

1) Een papieren printout van de pokeball op plaatsen (met contactlijm)
2) Met een frees eerst de rode en witte helften uitfrezen aan de BINNENKANT van de BUITENSTE zwarte rand TOT aan de zwarte strepen.
3) latjes leggen op de buitenste rand van de zwarte strepen die van links naar rechts lopen en deze ook uitfrezen
4) met een gatenzaag op het exacte midden van de bal een zo groot mogelijk gat uitzagen en deze vergroten met een rabbatfrees tot ik op de BINNENSTE rand van de kleine zwarte cirkel zit.

Als het goed is heb ik nu een template om de wit/rode delen uit te frezen in het werkstuk. Nu kan ik dit vullen met epoxy. 5-6mm aan lijkt me diep genoeg nadat ik het met injecteerepoxy netjes gesealed heb.

Voor het vullen van de zwarte delen dacht ik om nog een extra template te maken, nu gewoon een stuk MDF in cirkelvorm met de exacte diameter van de zelfde BINNENSTE RAND van de buitenste zwarte cirkel. Dan gewoon met een kopieerfreesje langs de template gaan, en die groef wijder maken dmv een rabbatfreesje als dat uberhaupt nodig is en ik geen groeffreesje heb die precies goed is.

Idem voor de binnenste zwarte rand. die is denk ik te klein voor m'n frees om een template voor te maken maar kan met zaagtafel of lintzaag ook wel een stuk hout cirkelvormig zagen... daarna weer hetzelfde proces met een kopieerfreesje.

nadat de zwarte cirkels uitgefreesd zijn, tot slot de rechte zwarte delen tussen de kleine en grote zwarte cirkels uitfrezen met latjes / kopieerfreesje.

Mis ik nog iets? Kan dit simpeler? Voor m'n gevoel ben ik enorm complex aan het denken... :oops:

En ligt dit aan mij of kost dit meer mensen wat denkwerk voordat je uberhaupt je gereedschap aanraakt? pff!! 😅
Ik zie op internet dat mensen steeds vaker een mal printen met een 3D printer. Is dat een idee?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.939
1.110
Omgeving Eindhoven
Ik zie op internet dat mensen steeds vaker een mal printen met een 3D printer. Is dat een idee?
Dat kan, alleen het printen duurt wel lang, en de print is niet zo stijf/star als een houten/mdf template. En de meeste 3d-printers gaan niet groter dan 20x20 cm aan een stuk, dus grotere objecten (zoals de inlays in de tafel waar dit topic mee begon) worden dan al lastig :rolleyes:
CNC frezen is makkelijker en vooral sneller (als je daar toegang toe hebt, en anders zijn er steeds meer makerlabs oid die een cnc hebben tegenwoordig).
Voordat ik de cnc had gebruikte ik idd ook regelmatig 3d geprinte delen als mal, maar vooral voor kleine items omdat je anders een hele dag aan het printen bent en dan dus naderhand ook veel plastic weg kan gooien.

Ter vergelijk: een simpel vierkant plaatje met afgeronde hoeken en een paar bevestigingsgaten, van 20 x 20 cm groot en 6mm dik duurt op de 3d printer 6 uur om te printen; met de cnc maak ik datzelfde plaatje in een paar (max 10) minuten uit een reststukje mdf.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi en knotwilg

twdi

Post veel
15 jul 2019
804
124
Sterksel
Dat kan, alleen het printen duurt wel lang, en de print is niet zo stijf/star als een houten/mdf template. En de meeste 3d-printers gaan niet groter dan 20x20 cm aan een stuk, dus grotere objecten (zoals de inlays in de tafel waar dit topic mee begon) worden dan al lastig :rolleyes:
CNC frezen is makkelijker en vooral sneller (als je daar toegang toe hebt, en anders zijn er steeds meer makerlabs oid die een cnc hebben tegenwoordig).
Voordat ik de cnc had gebruikte ik idd ook regelmatig 3d geprinte delen als mal, maar vooral voor kleine items omdat je anders een hele dag aan het printen bent en dan dus naderhand ook veel plastic weg kan gooien.

Ter vergelijk: een simpel vierkant plaatje met afgeronde hoeken en een paar bevestigingsgaten, van 20 x 20 cm groot en 6mm dik duurt op de 3d printer 6 uur om te printen; met de cnc maak ik datzelfde plaatje in een paar (max 10) minuten uit een reststukje mdf.
Klopt maar een cnc kan ook wel een andere prijsklasse al zou ik er ook wel 1 willen
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
451
492
Ik heb ook een 3D printer staan en technisch kan het wel.. maar zoals hierboven. Het duurt lang en je bent afhankelijk van de template ook niet zomaar klaar met het ontwerp van de template zelf.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
279
109
Delft
Ter vergelijk: een simpel vierkant plaatje met afgeronde hoeken en een paar bevestigingsgaten, van 20 x 20 cm groot en 6mm dik duurt op de 3d printer 6 uur om te printen; met de cnc maak ik datzelfde plaatje in een paar (max 10) minuten uit een reststukje mdf.
Die 6 uur vind ik wel heel lang klinken. Als je uitgaat van een beetje uitgedacht ontwerp (niemand print zo'n plaat massief) en een moderne printer (zeg 20mm3/s en bijpassende snelheden) verwacht ik niet dat zon vierkant langer dan 2uur hoeft te duren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.939
1.110
Omgeving Eindhoven
Die 6 uur vind ik wel heel lang klinken. Als je uitgaat van een beetje uitgedacht ontwerp (niemand print zo'n plaat massief) en een moderne printer (zeg 20mm3/s en bijpassende snelheden) verwacht ik niet dat zon vierkant langer dan 2uur hoeft te duren.
Prusa MK3S, met de preset 0,2mm speed. 20% vulling.
Inderdaad wel een plaat met weinig gaten erin, maar als template wil je ook iets waar je frees goed op steunt.
En het was ook maar ff een snelle tekening om ff te proberen wat de print/freestijd zou doen, niets spannends dus qua ontwerp.
Voor een echte snelle printtijd zou je het geavanceerd moeten ontwerpen met een wafelstructuur oid, maar dan nog blijf je zitten met de maximale grootte. Of je moet gaan nesten, maar dat komt de nauwkeurigheid (en het tekengemak) ook niet ten goede.

Klopt maar een cnc kan ook wel een andere prijsklasse al zou ik er ook wel 1 willen
Mijn cnc en 3d printer ontlopen elkar niet zo heel veel in prijs, scheelt maar een paar100 euro.
(spoiler: mijn cnc komt waarschijnlijk in het najaar te koop)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.