Frees gaat niet diep genoeg?

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Hoi,

Absolute beginneling voor frezen dus sorry voor de basics: heb een freesmal gemaakt en nu zit ik met een aantal problemen:
- de frees komt niet diep genoeg
- heb een frees gebruikt met een bovenlager maar mogelijk zijn er betere manieren?

Dit is de mal (inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=HxtwTri2Bpw)

IMG_1824.jpg

IMG_1825.jpg

De frees met bovenlager:
IMG_1907.jpg

op een proefstuk geeft dit dit:

IMG_1903.jpg

Zoals je merkt: de frees gaat niet diep genoeg.

Ik vond hier dat je de frees (8mm) kan verlengen met een schachtverlenging maar dat dat niet veilig is? Zijn er alternatieven?
Ik sukkel ook altijd met die bovenlager (moeilijk te vinden, of ik kijk verkeerd?). Beter werken met een kopieerring? Maar ook hier blijft de diepte een issue...

Bedankt voor de hulp!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
het lijkt een korte frees
een van de oplossingen is een langere frees kopen, zoek anders op "bovenlager frees", bv CMT of Ecotools
+1 langere frees.
Heb het probleem in het verleden ook gehad en uiteindelijk is de snelste en veiligste weg om gewoon een nieuwe frees met langere schacht te kopen. Kost je wel weer een paar tientjes, maar het werkt gewoon.
 
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
+1 langere frees.
Heb het probleem in het verleden ook gehad en uiteindelijk is de snelste en veiligste weg om gewoon een nieuwe frees met langere schacht te kopen. Kost je wel weer een paar tientjes, maar het werkt gewoon.

Is de schachtlengte dat telt (hier 32) of de snijder (hier 38)?
Zoals deze?

Frees.png
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
ja, die 38mm is het snijdende gedeelte
  • er ook op letten dat je messen hebt om in het werkstuk te 'duiken'
  • eventueel is je mal nu niet hoog genoeg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
schacht is het deel dat 32mm lang is en een diameter van 8mm heeft. Bij de kleinere frezen heb je 6 en 8mm schacht diameter en bij de grotere frezen is het dacht ik 1/2"
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Is de schacht het snijdende deel (hier 38)?
Zoals deze?

Nee, de schacht is het gedeelte wat in je bovenfrees gaat. Dat is hier dus 8mm, vrij standaard.
Het deel met de snijkanten heeft volgens de foto 12 mm diameter, en is 38 mm lang.
 
Laatst bewerkt:

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
ja, die 38mm is het snijdende gedeelte
  • er ook op letten dat je messen hebt om in het werkstuk te 'duiken'
  • eventueel is je mal nu niet hoog genoeg

Dan zal ik er een 'ondersnijder' bij bestellen. Deze stonden niet op site met lager dus heb die er apart bijbesteld.


Vermits ik door het werkstuk wil frezen speelt de hoogte van de mal geen rol veronderstel ik?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dan zal ik er een 'ondersnijder' bij bestellen. Deze stonden niet op site met lager dus heb die er apart bijbesteld.


Vermits ik door het werkstuk wil frezen speelt de hoogte van de mal geen rol veronderstel ik?
Ik denk dat het de bedoeling is de kopieerfrees met een ondersnijdende kant te bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dan zal ik er een 'ondersnijder' bij bestellen. Deze stonden niet op site met lager dus heb die er apart bijbesteld.


Vermits ik door het werkstuk wil frezen speelt de hoogte van de mal geen rol veronderstel ik?
Die frees die je daar linkt is niet degene die je moet hebben. Je moet een frees met lager hebben. Met deze die je laat zien kan je geen kopieermachine gebruiken, althans niet zonder kopieerring onder aan je machine (en dan is je werkstuk kleiner dan de mal dus dan moet je weer gaan berekenen hoeveel groter de mal moet zijn, niet handig dus).

Jij hebt nodig:
Deze
Of deze of deze. Waarbij de lengte die er staat in de titel de lengte van de mesjes is, dus het snijdend gedeelte onder het lager. Dat moet dus iets meer zijn dan de dikte van je werkstuk, maar ook weer niet zo lang dat het lager dan niet meer tegen de mal aan komt.
Ik gebruik zelf meerdere lengtes, om eerst met een korte frees een gedeelte weg te halen en niet in 1x de volledige diepte te hoeven doen. Dus eerst ondiep met een korte frees zoals op je foto en dan de 2e gang volledig door met een langere frees.
 
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Je kunt de mal ook op een andere manier gebruiken: zet die zó ver open dat de freesvoet er helemaal in valt. Misschien iets lastiger afstellen, maar je hebt dan zelfs geen boven- of onderlager nodig en haalt makkelijk de gewenste diepte...
 
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Het origineel (nou ja het ding in de winkel, met Festool logo) gebruikt een kopieerring. Hierdoor kun je ook als je de frees wel omhoogtrekt (en daarmee de geleider dus buitenspel zet) niet in je dure mal frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.