frankenstein buitenbank zakt een beetje door...tips gevraagd

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Soms heb je even een plek nodig om uit te kunnen huilen...

Jaren geleden op voorspraak van de vrouw zo'n hippe steigerhouten loungebank gekocht die binnen no-time wegrot..dus ipv weer een bergje geld uit te geven, dacht ik: laten we maar 'ns zelf wat proberen met hardhout..nou dat heb ik geweten als noob kon ik natuurlijk niet goed vinden wat ik zocht en koop je te dikke balkjes die je niet vast kunt schroeven op de planken waardoor ik dus voor het zitgedeelte alles van "binnen naar buiten" moest schroeven om de balkjes vast te maken en zo zijn er nog 100 dingen die anders liepen dan gedacht...de wielen heb ik er tussendoor bij verzonnen omdat ik doorkreeg hoe zwaar het geheel aan het worden was .
Heb meerdere malen aangeboden alles om te toveren tot plantenbakken maar om de beurt kwam een ieder vanuit het gezin met een oplossing voor een beer op de weg.

Ik noem het voorlopig ook nog even de Frankstein bank omdat het een klein mirakel is dat we zover zijn gekomen. (letterlijk: bloed, zweet en tranen)
Heb nu nog 2 problemen..eerste is dat de rugleuning een "golven der zee" neiging blijkt te vertonen doordat de planken krom zijn..ik hoop dit op te lossen door in het midden nog een rugleuning te bevestigen (alles voorboren en dan hopen dat alles een beetje naar elkaar wil toetrekken..de schroeven zijn gelukkig zeer sterk en hebben al wat kromheid recht gemaakt..fingers crossed)

2e probleem is dat in het midden de zitting doorzakt, heb een plank in het midden geplaatst als extra versteviging..het zal niet instorten maar er zit teveel "flex" op voor m'n gevoel wanneer er mensen met iets meer gewicht op gaan zitten... De "voorplank" moet ik nog vastschroeven (met 2 schroeven per zijkant en 1 schroef met goed mikken in de verstevigingsplank in het midden) dus wellicht dat dit nog eea gaat verbeteren maar dat weet ik na vanavond pas.

Wat foto's om eea te verduidelijken:
totaal overzicht

golven de zee leuning
buitenbank-bovenkant-2020-05-27 at 10.01.00.jpeg
durfde de schroeven niet geheel te verzinken bang om door te schieten aan de bovenkant
buitenbank-onderkant03-2020-05-27 at 10.01.30.jpeg

Mijn vrouw zegt balkje rechtop eronder zetten in het midden en niet meer over nadenken maar ik hoop dat er iemand is hier die daar een "slim" ontwerpje voor heeft of liever nog een beter / eleganter idee.


Bedankt voor het lezen en jullie tijd.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar ik vind de grote hoeveelheid schroeven wel erg spannend. Hout zal altijd werken en met meer schroeven weet je enkel dat de schade groter wordt, als het gaat werken. Vandaar ook dat er altijd
mooie houtverbindingen worden gebruikt. Die zijn veel beter bestand tegen het werken van hout.

Maar dat is voor nu natuurlijk geen oplossing. Je kunt er eventueel diagonaal twee balken onder zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Alex_

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Of een dikker plank nemen als je onder open wilt laten. Dan zou ik de voorste plank beetje tapstoe laten lopen. Anders lijkt het zo massief en dik.

Even los van je ontwerp foutje, ik vind het wel een mooi ontwerp.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Alex_

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Je planken zijn te dun , ik schat 18 mm .
Een balkje onder de planken vastmaken of dikkere planken er op maken .
Een plank eronder heeft niet veel zin , je kan er een balkje onder vastmaken die recht op staat .
Ga maar na hoeveel gewicht er hebt op rust met overspanning van 150 cm .

Succes Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: _Alex_

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik besef nu pas dat je vrouw eerder bedoelt een balkje verticaal als extra 'poot' in het midden te zetten? Dan zou ik er niet naar luisteren ;) Een balkje haaks monteren onder het zitvlak is imo de beste oplossing
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Om een constructie sterk te maken moet je uitgaan van driehoeken. Voorbeeld: in je zitting heb je een horizontale plank van voor naar achter. Zet je er een dwarse plank overlangs voor, die je daaraan bevestigt, dan verkrijg je wel een 'driehoek', maar de oriëntatie daarvan is liggend — dat helpt dus niet. Wat wel werkt is de combinatie van een dwarse plank voor, met een verticale plank in het midden naar achteren. Als je aan de achterzijde die verticalel plank ook nog eens weet te borgen, dan heb je wel een driehoek die werkt, nl een verticale (die is zelfs dubbel).

De belasting terplekke bepaalt dus de gewenste oriëntatie van de driehoek.

Ik zou ervoor kiezen om, met de verticale plank voorlangs, twee verticale planken van voor naar achter onder het zitvlak te gebruiken, en deze achter de rugleuning te borgen met latten (die hoeven niet zo breed te zijn omdat er minder krachten op uitgeoefend worden). Zorg voor één verbinding met iedere plank van zitting en leuning.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Alex_

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
@Joop van M bedankt voel me klein stukje beter! Heb nu gezien dat ze ook planken van 4cm dik hebben (hadden ze niet toen ik aan het shoppen was maar met die planken zou ik niet meer uitkomen met de leuning omdat ik daar 4mm speling tussen heb zitten. (tenzij ik ook de hele achterkant eraf sloop en dat mag ik niet :) )


@Willempie bijna, ze zijn 21mm dik, niet bij stilgestaan dat dit problemen zou gaan opleveren had gedacht dat met een extra plank het wel mee zou vallen. Een verstelbaar rechtopstaand balkje als extra poot zou het meest praktisch zijn maar weet nog even niet hoe ik verstelbaar kan maken zodat ik íe altijd pas ook wanneer de bank verreden wordt.


@EvdL Wordt een uitdaging misschien kan ik er een bordje bij zitten minder dan 120kg.

@Petrolhead Je hebt 'm door idd..dat maakt het zo lastig :) Bedoel je de dwarsplank weghalen en die vervangen voor een balkje? (of bedoel je een balkje van links naar rechts?)
Had ook geopperd dat een balk ipv een extra plank beter zou zijn alleen betekende dat, dat ik dit balkje door de bovenkant moest vastmaken terwijl ik de plank van onder kon vastschroeven en dat werd
esthetisch niet verantwoord gevonden. :rolleyes:
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Om een constructie sterk te maken moet je uitgaan van driehoeken. Voorbeeld: in je zitting heb je een horizontale plank van voor naar achter. Zet je er een dwarse plank overlangs voor, die je daaraan bevestigt, dan verkrijg je wel een 'driehoek', maar de oriëntatie daarvan is liggend — dat helpt dus niet. Wat wel werkt is de combinatie van een dwarse plank voor, met een verticale plank in het midden naar achteren. Als je aan de achterzijde die verticalel plank ook nog eens weet te borgen, dan heb je wel een driehoek die werkt, nl een verticale (die is zelfs dubbel).

De belasting terplekke bepaalt dus de gewenste oriëntatie van de driehoek.

Ik zou ervoor kiezen om, met de verticale plank voorlangs, twee verticale planken van voor naar achter onder het zitvlak te gebruiken, en deze achter de rugleuning te borgen met latten (die hoeven niet zo breed te zijn omdat er minder krachten op uitgeoefend worden). Zorg voor één verbinding met iedere plank van zitting en leuning.
Bedankt voor deze suggestie Bert, ik heb je even een PM gestuurd
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
@Joop van M bedankt voel me klein stukje beter! Heb nu gezien dat ze ook planken van 4cm dik hebben (hadden ze niet toen ik aan het shoppen was maar met die planken zou ik niet meer uitkomen met de leuning omdat ik daar 4mm speling tussen heb zitten. (tenzij ik ook de hele achterkant eraf sloop en dat mag ik niet :) )

Bij jou laatste foto, kun je die balk niet wat lager plaatsen zodat zodat de bovenkant op gelijke hoogte blijft en dus 4mm speling behoud. Je zult, denk ik, de leuning aan de buitenkant even afmoeten schroeven om bij te kunnen.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Bij jou laatste foto, kun je die balk niet wat lager plaatsen zodat zodat de bovenkant op gelijke hoogte blijft en dus 4mm speling behoud. Je zult, denk ik, de leuning aan de buitenkant even afmoeten schroeven om bij te kunnen.
Helaas niet..de balk zit met 6 schroeven vast vanaf de binnenkant dus zou dan ik de beide zijkanten weer uit elkaar moeten halen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
(In antwoord op Franks DM-vragen — hier omdat plaatsje erbij zetten daar niet kan):

Daar staat dus "fraaier is"…

Maar goed. Ik snap het probleem van het verbinden. Nu heb je als voordeel dat het meeste wat je doet uit het zicht is. Dus kun je bij de T-verbindingen in de hoeken hoekijzers gebruiken (heten bij de ijzerboer/dhz-winkel ook wel tafelblad– of ladenkastverbinders). Schroef je er strak in.
Die voorplank bevestig je onder de voorste plank van de zitting, dat is sterker en dan steken de dwarsliggers niet meer uit. Kun je ook vastmaken met hoekijzertjes.
Je idee voor een extra dwarsbalk achter is niet fout, maar dan heb je het probleem van het doorbuigen van de leuning nog niet opgelost.
Die hoekverbinding tussen de verticale versteviging van het zitvalk en de 'verticale' versteviging van de achterkant in ijn schets zou je idealiter maken met een slisverbinding, gefixeerd met pennen, maar ik begrijp dat dat voor jou geen optie is.
Tekeningen 11, 12 en 13 op Plaat 7 van "Meubelbouw" door De Lathouder, Rotterdam 1946:

Plaat7.jpg

Maar dan kun je die 'namaken' door die verticale lat met dezelfde dikte als de ligger op te dikken aan beide zijden, met overlap — je gebruikt dan dus drie plankjes. Die hoeven niet zo breed te zijn.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Bert..Ik moet dit even laten zinken..
De voorplank onder bevestigen wordt een uitdaging aangezien alles parallel loopt met de voorste zitplank:
buitenbank-front-rechts-WhatsApp Image 2020-05-28 at 16.43.51.jpeg
buitenbank-front-midden-WhatsApp Image 2020-05-28 at 16.44.07.jpeg

had vannacht nog dit idee tijdens een droom/nachtmerrie?! om de dwarsplank te bevestigen aan de rugleuning op deze manier, vanaf onderen met een schroef door de dwarsplank heen en deze dan zo bevestigen aan de balk welke dan weer vast wordt gemaakt aan de leuning:
buitenbank-achterkant-rugleuning-WhatsApp Image 2020-05-28 at 16.44.07.jpeg
Dan nog eventueel nog iets onder de dwarsplank (balkje?)van links naar rechts laten lopen waar de dwarsplank op kan "rusten"?
 

WR1944

Oud hout
Het is mosterd na de maaltijd maar als je aan iets nieuws begint is het erg nuttig je te oriënteren. Je bent niet de eerste die zo'n bank maakt. Loop naar een tuincentrum en kijk hoe zij het doen. Met die informatie kun je je eigen draai aan een ontwerp geven gebaseerd op een "werkend" model.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Het is mosterd na de maaltijd maar als je aan iets nieuws begint is het erg nuttig je te oriënteren. Je bent niet de eerste die zo'n bank maakt. Loop naar een tuincentrum en kijk hoe zij het doen. Met die informatie kun je je eigen draai aan een ontwerp geven gebaseerd op een "werkend" model.
Ik had een bouwtekening op de kop getikt alleen was die ook weer op basis van steigerhouten planken met andere dikte en breedte dan het hout wat ik heb
 

WR1944

Oud hout
Voor zaken als dit heb je een beetje inzicht nodig in de sterkteleer. Dat klinkt deftiger dan bedoeld. Het geeft inzicht in wat sterker is. Een plank liggend zal eerder doorbuigen dan een plank rechtop. De eerder aangehaalde driehoekdconstructie is bedoeld tegen het gammel aanvoelen van constructies. Jouw bank kan bijvoorbeeld slap aanvoelen als je het zijdelings beweegt. Door schoren op te nemen in de constructie is dit simpel te verhelpen.

Nogmaals, kijk met een kritische blik naar wat commercieël voorhanden is en gebruik dat als uitgangspunt.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Nav de tips ben ik met m'n schoonvader gaan kijken wat er nog mogelijk was zonder nog meer hout te hoeven kopen.
Met de rest stukken heb ik onderstaand frame gemaakt onder de bank incl een extra plank aan de achterkant die onder de zitting gemonteerd zit waardoor het hele frame ook nog 'ns onzichtbaar is!

De "flex" is hiermee helemaal verdwenen..eind goed al goed hoop ik.

Nogmaals bedankt @Bert Vanderveen voor de gouden tips.!

frame.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.