Frames voor raathoning maken

Gillepils

Nieuw lid
6 dec 2010
6
1
Hoi,

Ik zou een flink aantal frames zoals op de foto willen maken. De verbindingen kan ik gemakkelijk doen, maar hoe maak ik mooi de gebogen uitsparingen in de zijkanten zodat die min of meer gelijk zijn?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

IMG_1221.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
121
46
Hier soms daar
Zou een mal maken om de rondingen uit te tekenen.
Twee plankjes met dubbelzijdig tape aan elkaar plakken en dan met een lintzaag de vorm uitzagen?
Met een vijl en of rasp gelijk maken.

• Leuk
Waarderingen: Gillepils

Boktor026

Actieve deelnemer
Hoi,

Ik zou een flink aantal frames zoals op de foto willen maken. De verbindingen kan ik gemakkelijk doen, maar hoe maak ik mooi de gebogen uitsparingen in de zijkanten zodat die min of meer gelijk zijn?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

Bekijk bijlage 162915

Deze passen niet in een standaard slinger. Die van mijn vader waren van smalle latjes gemaakt.

Gillepils

Nieuw lid
6 dec 2010
6
1
een balk op de juiste maten schaven, 2 zijden schuin over de zafelzaag halen voor de holling en dan plakjes zagen mbv de lintzaag.
Wat bedoel je met ‘schuin over de zaagtafel halen’. Een lintzaag heb in nog niet in mijn gamma. Heb wel al overwogen om er eens één aan te schaffen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.860
1.338
Omgeving Leiden
Een honderdtal, dus 400 plankjes, 800 curves.
Dat vraagt om een wat andere aanpak dan ze één voor één te bewerken:
- Een malletje waarmee je de curves over kunt nemen zoals @0nn0 aangeeft.
- Een stapeltje van tien plankjes ( schat ik op totaal10 cm) op elkaar klemmen met lijmklemmen.
- Met een lintzaag - die je nog niet hebt- het hele stapeltje zagen.

Met een decoupeerzaag zou ik dat niet zo gauw doen, want die zaagjes gaan hartstikke scheef in een dik pakket. ( Tenzij je een Maffel decoupeerzaag hebt met speciale zaagjes).

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.051
3.848
Gaanderen
Kopieerzagen met de lintzaag en daarna het restant wegfrezen. Dat laatste doe je met een mal zoals hierboven al een keer beschreven is.
Begint bij 14.09
Als het niet perfect hoeft kan je het ook alleen met de lintzaag doen.

• Leuk

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
634
40
Ter Apelkanaal
ik zou het laten laseren, dan heb je ook geen schuurwerk wat je bij frezen en zagen vaak wel hebt.
ik neem aan dat ze per 3 in een raam worden gezet, zorg wel dat je de zijkanten glad hebt en niet zoals het voorbeeld uitstekende vingers, dat maakt het monteren lastiger

• Leuk

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.078
370
Rosmalen
ik zou het laten laseren, dan heb je ook geen schuurwerk wat je bij frezen en zagen vaak wel hebt.
ik neem aan dat ze per 3 in een raam worden gezet, zorg wel dat je de zijkanten glad hebt en niet zoals het voorbeeld uitstekende vingers, dat maakt het monteren lastiger
Lasersnijden is wel duurder en duurt langer, en ik weet niet of roet aan de snijkanten een probleem is, als dat wel is, is er nog wel wat schuren nodig, niet het einde van de wereld, maar wel weer werk.
Zouden die zijkanten nog vervormen door de activiteiten van de bijen of klimaat? Want dan is het wel handig om de frames alleen op de hoeken aan te laten liggen.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
223
82
Bee-sign kasten
Heb Google Image Search even moeten inzetten maar snap nu hoe het werkt. Het zijn kleine inzetraampjes voor in 'standaard' raampjes voor raathoning.

Mijn vader deed dit altijd in standaard ramen met een kleine strip kunstraat aan de bovenzijde om een start te geven zodat de bijen dit zelf konden uitbouwen.

Na uitbouw, honing opslag en verzegeling haalde hij de raten uit de kast en versneed hij de raten en gingen deze in frietbakjes voor de verkoop. Hij had een goede vaste afnemer van een Turks koffiehuis voor een groot deel van zijn heidehoning op raat.

• Leuk
Waarderingen: mink en Boktor026

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
634
40
Ter Apelkanaal
ik snap wel dat je dit soort kleine raampjes gebruikt, wanneer je een honingraam gebruikt en uitsnijd loopt de honing er uit. das best geklieder :confused:
Het laagje roet van het lasersnijden maakt niets uit, de bijen poetsen toch alles voor het als honingopslag wordt gebruikt. ik weet trouwens niet of iedereen een stuk kunstraat in in de raathoning kan waarderen, ik vind het zelf in ieder geval niet fijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.