Nja, dat is de standaard spraakverwarring tussen Internet en het World Wide Web. Het Internet is inderdaad een afstammeling van een militair netwerk als je naar de netwerktechnologie kijkt. Kijk je naar de toepassingen die op het Internet draaien dan zie je veel meer de invloed van de academische vrijheid zoals die tot pakweg 1995 floreerde. In die tijd was commercieel gebruik verboden en werd alles ontwikkeld "omdat het kon" of "omdat het interessant was". Het World Wide Web is daar een telg van.
Berners-Lee had er inderdaad voor kunnen kiezen om zijn webbrowser en server commercieel uit te brengen. Punt was alleen dat er geen markt voor was, dus dat idee zou zijn geflopt. Ik bedoel: wat is het business model? Dat hebben ze nog steeds niet gevonden!
Je merkt nog steeds dat een dienst die gratis in de markt wordt gezet instort zo gauw de eigenaar geld gaat vragen. Er is zóveel aanbod van gratis diensten, en door de beschikbaarheid van talent dat bereid is samen te werken gaan de ontwikkelingen zó snel, dat betaalde diensten niet werken. Het Internet is afhankelijk van de vrij communicerende massa en de opbouw van die massa voor een dienst stokt als je er geld voor gaat vragen. Vandaar dat iedereen probeert op indirecte wijze te verdienen: niet door geld te vragen van de gebruiker, maar door geld te vragen voor bedrijven die willen adverteren. Waarna de gebruiker een adblocker installeert omdat-ie gek wordt van alle reclame

Waarna men overschakelt op verplichte reclamefilmpjes voor elk willekeurig videofragment, waarna ik denk "laat maar". Dus het model van geld verdienen met reclame zie ik zichzelf langzamerhand ook de nek omdraaien. Ik kan niet wachten...
Maar dit terzijde. Op de oorspronkelijke vraag terugkomend: "voor wat hoort wat" is ook een soort van betaling. Nadeel is dat je daarmee dus ook een barrière inbouwt. Overall is het voor het houtbewerken in het nederlands taalgebied beter om een tekening te plaatsen als je dat leuk vindt en het niet te doen als je vindt dat je bijdrage zo bijzonder is dat er een tegenprestatie geleverd moet worden. Onder de mensen die je met al die tekeningen aanlokt zitten er vast wel een paar die een zinvolle bijdrage aan het forum gaan leveren en waar jij dus ook weer wat aan hebt. En de profiteurs? Die kosten je niks! ;-)
Arthur