formule segment schaal

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Zoals de titel al aangeeft vraag ik me af wat de formule is die gebruikt word bij het berekenen van de segment grote.

Op dit forum zitten veel slimme mensen dus hoop dat jullie mij kunnen helpen:cool:.

Ik heb al een tekening gemaakt om de maten te bepalen alleen kom ik dus niet uit hoe groot ik de segmenten moet maken om tot de benodigde diameter te komen. Hier zijn meen ik diverse programma's voor maar zou dit graag met mijn rekenmachine uit rekenen.

Met pen en papier het uitwerken vind ik toch leuker.

Segmentschaal.jpg


groeten,
Bart
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dag Bart, er zal wel een heel ingewikkelde formule zijn. Maar je kunt het ook simpel houden:

Als de gewenste buitendiameter 28 cm is, dan is de omtrek pi x 28 = 3,14 x 28 cm = 88 cm. Omdat je 12 segmenten wil gebruiken moet je die elk 88 / 12 = 7,3 cm lang maken. En omdat de ring met segmenten voor het draaien 12-hoekig is en niet rond moet je een beetje méér rekenen. Om precies te zijn: 3,5% méér. Dus in het rekenvoorbeeld 7,3 x 1.035 = 7,56cm.

Succes, Jac
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Dag Bart, er zal wel een heel ingewikkelde formule zijn. Maar je kunt het ook simpel houden:

Als de gewenste buitendiameter 28 cm is, dan is de omtrek pi x 28 = 3,14 x 28 cm = 88 cm. Omdat je 12 segmenten wil gebruiken moet je die elk 88 / 12 = 7,3 cm lang maken. En omdat de ring met segmenten voor het draaien 12-hoekig is en niet rond moet je een beetje méér rekenen. Om precies te zijn: 3,5% méér. Dus in het rekenvoorbeeld 7,3 x 1.035 = 7,56cm.

Succes, Jac

Erg duidelijk dankjewel! deze som ga ik toepassen en uitproberen.
 
Hierbij 3 foto's van tekeningen die ik maak voor mijn segmenten werk van één van mijn(bekende) potjes.

Op de 1e zie je de halve doorsnede en plattegrond met de segmenten in kleur en genummerd.

Op de 2e zijn de segmenten apart uitgetekend.

Oude 3e kijk ik hoeveel hout ik nodig heb voor elke ring, inclusief zaagsnede.

Alles is 1:1 getekend zodat je alles kan opmeten.

IMG_0751.jpg

IMG_0752.jpg

IMG_0753.jpg
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Zojuist even een ring gezaagd, en met de genoemde rekensom komt het perfect uit!:)

logisch sommetje eigenlijk maar je moet er maar aan denken.

Uitgebreid en duidelijk getekend Nico.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
er zijn ook enkele (android) apps om dit te berekenen. of je kan eens kijken naar woodturner pro. de maker heeft ook andere software waarmee je een "feature" ring kan samenstellen enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
beste Mr Ruben,

Wat zouden we zijn zonder al die appjes? Ik vind het interessant om zelf na te denken en eerst eens simpel te rekenen. Op die manier heb ik de vraag geïnterpreteerd en het ook uitgelegd.
De formule voor de buitenmaat van de segmenten is:
Lengte (L) = gewenste diameter (D) x tangens (180/aantal segmenten (N) , in graden), of op rekenapparaten met hoeken in radialen: L = D x tan(pi / N). Ouderwetse goniometrie van ..tig jaar geleden.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik teken ook graag alles uit hoor. Maar zo'n app is handig om alles nadien te controleren. Bovendien is die software wel handig voor ingewikkelde patronen uit te testen.

Maar je hebt gelijk, ik had de vraag niet goed gelezen.
 
Laatst bewerkt:

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Beste,

Ik wil eindelijk ook weleens ringen maken voor een vaas oid, in bovenstaand voorbeeld wordt duidelijk omschreven de lengte van de segmenten maar hoe bereken je dan het aantal graden waain je de segmenten moet zagen.
@ vanboomtotbeeld : ik heb nooit goniometrie gehad op school en verder ook te weinig opgelet :)

alvast bedankt voor uw reactie
Leendert
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Om de hoek van het segment te berekenen ga je uit van een half cirkel (180graden)
Dit deel je door het aantal segmentjes dat je wilt en dan heb je de uitkomst al.

Als ik 18 stukjes wil dan is dat dus 180/18 = 10graden

Aan beide zijden van je segment zaag je dus een hoek van 10 graden.
Je segmentje heeft dus in totaal een hoek van 20 graden en als je dat 18x doet komt je op een cirkel (360 graden).
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Bedankt Bart ga ik binnenkort eens proberen, voor nu zit mn vakantie er op.

gr Leendert
 

tonny

Nieuw lid
23 jul 2013
1
0
in plaats van 3.14 dat is pi zoals je wel weet . neem ik diameter x 3.25 gedeeld door 12 is segment lengte.
dit komt er zeer kort bij .zuiver genoeg voor draai werk uit de hand. b.v d tonny
 
Toch nog even een reactie op al die formules.
Hout is duur en wordt steeds duurder. Als ik mooie houtsoorten heb wordt ik nog zuiniger.
1) Daarom teken ik altijd even een segment uit.
2 )Hou rekening met de zaagsnede, hoe meer segmenten hoe meer verlies.
3) Zaag de segmenten om en om, dat scheelt aanzienlijk hout lengte.
4) gebruik je fineer tussen de segmenten kan je weer iets besparen.
Dit lijkt misschien overdreven maar ik heb vaak genoeg gemerkt dat ik dan net het benodigde segmenten uit mijn dure stukje cocobolo haal.
 
  • Leuk
Waarderingen: leendert

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.