Forensisch onderzoek naar een teakhouten tafel

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Enkele jaren terug, toen wij hier net kwamen wonen, ontbeerden wij een grote eettafel. Ik was toen nog niet van het zelf maken (dat kwam snel daarna, maar mijn werkplaats was toen nog slechts een grote lege garage) dus wij kochten met 50% korting via BVA een Teakhouten tafel bij 'JoJo living' in Zwolle. Ik noem dit niet om ze zwart te maken, de reviews zijn best positief maar ze verkopen veel 'voordelig teak' dat volgens mij per container uit arme landen word gehaald met matige kwaliteitsstandaarden en als houtliefhebbers moeten we misschien hogere standaarden willen, wees dus bewust van wat je koopt. Ik laat verder buiten beschouwing of Jojo dit had kunnen weten en al dan niet bewust deze spullen als zodanig verkoopt. Nu ik al lang en breed een betere/mooiere tafel heb gemaakt (ook al issie 'maar van douglas') hadden we deze eigenlijk gewoon niet meer nodig. Ik dacht dat hij 'te mooi' was als buitentafel dus heb hem een tijd onder een zeil bewaard tot ik wist wat ik wilde.

Dit was de tafel na aanschaf:

20200601_165954.jpg

en ik zeg zelf ook nog steeds, dat ziet er best netjes uit. Ik heb hem kort later in de gekookte lijnolie gezet (hij was niet behandeld buiten een anti-houtworm behandeling, wat ik twijfelachtig vond maar toen was de koop al gedaan helaas). Hier zie je tafel nummer 1: ik had toch mijn twijfel bij de vele houtwormgaatjes dus ik ging ermee terug en kreeg een identieke vervanger die ter plaatse in de houtwormbehandeling werd gezet voor mij (daarna een dikke week onder een afdak laten luchten en dus in die lijnolie gezet).

Enfin, we schrijven nu 3 jaar verder en ik besloot de tafel te slopen omdat de constructie zeer zwak was (poten aan het blad bevestigd met slechts 2 draadeindes die in een 'driehoek' in het frame van het blad staken) en ik dacht, van teakhout kan ik wel wat mooiers maken (zo heeft mijn dochter nog een nieuw bureau nodig). Bij het slopen kwam ik toch wat meer verrassingen tegen :cautious:.

20230508_182346.jpg

negeer de lichte waas van schimmel onderop, dat is van onder dat zeil te hebben gestaan en dus mijn schuld. Maar wat op een afstand op houten deuvels leken, waren in de praktijk gewoon gaten met gefosfateerde schroeven erin en daarop een prop houtstof met lijm.

De vele kieren en gaten zijn opgevuld met wederom houtstof en lijm, maar niet witte PVA. Ik vermoed dat ze, zoals ik dat nog wel eens in videos van ver weg zie, het stof erin vegen en dan b.v. contactlijm erin druppelen. De schroeven waren ook best dun en kort om zulk dik hout bij elkaar te houden.

20230508_182351.jpg

Wat schetst mijn verbazing echter: Het blad was ook helemaal niet verlijmd. De kopse kanten hadden 2 dwarslatten die ik eraf gezaagd heb toen ik begon te slopen, en die hadden 3 brede platte deuvels in de zijkant (richting de kopse kant van het middenstuk van het blad) in plaats van een sleuf, zoals je eigenlijk zou verwachten. Het blad zelf was echter niet verlijmd, maar zat met schroeven aan elkaar die schuin door de planken gejaagd zijn langs de onderkant. Het maakte slopen makkelijker (maar het opschonen en ontdoen ervan zal erg vervelend worden) maar is natuurlijk niet 'hoe het hoort' (hoor mij praten, ik kom net kijken met mijn 3 jaar ervaring, maar dit was echt de slechte optie die ze konden kiezen vind ik).

20230508_183434.jpg

Nu was me eerder uiteraard niet ontgaan dat er soms secties in de tafel gelijmd waren, waarschijnlijk om slechte of lelijke stukken eruit te halen. Op zich kan dat zijn charme hebben. Maar toen ik de niet zichtbare delen van het hout blootlegde....

20230508_183444.jpg

Compleet weggevroten. En dat is niet van 3 jaar hier te hebben gestaan, dit hout was om te beginnen al niet heel goed.

Ze verkopen hun meubelen als zijnde 'duurzaam teak' en als ik elders op internet info zoek lees ik dat teak duurzaamheidsklasse 1 heeft en wel 25 jaar onbehandeld mee kan gaan. Als ik deze tafel nog 2 jaar had laten staan was hij uit zichzelf bezweken.

Doe er uw voordeel mee zou ik zeggen :). Ik ga kijken of ik er na het verwijderen van alle metaal en heel selectief zagen/schaven nog wat bruikbaars uit kan halen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb uiteraard de leverancier in kwestie dezelfde foto's gestuurd en mijn bevindingen erbij gezet, met de melding dat ik ze verder niet tot actie ga verzoeken maar wel dat ze zichzelf bewust kunnen maken van wat ze verkopen versus wat ze beloven.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.232
Fryslân
Het kan best zijn dat dit van gerecycled (plantage) teak is gemaakt. Echt teak met de duurzaamheidsklasse 1 die je noemde is een heel andere teak, die veel langzamer is gegroeid, en daarom ook vele malen duurder is. Dit word veel gebruikt in de scheepsbouw.

Maar omdat de laatste jaren teak erg in de mode was, werd er veel gemaakt van plantageteak of gerecycled teak. En wij als Nederlanders willen veel voor weinig. Je wilt niet weten wat voor marges er op deze producten zitten.

Maar zeg nou zelf, het zit best vernuftig in elkaar ;)

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Wel mooi duurzaam in de zin dat ze zelfs van de lelijkste stukken hout nog een verkoopbaar product hebben weten te maken! Minder restafval!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Verkoopbaar, ja, dus de winst is binnen, maar het is zeker niet duurzaam. Daarvoor moet het product beter gemaakt worden zodat het langer mee gaat. Bij het verder demonteren kom ik erachter dat de fosfaatschroeven met contactlijm vastzitten in het hout. Ik heb geprobeerd de lijmproppen weg te boren (zachtjes en voorzichtig) zodat ik de schroeven eruit kan draaien, maar dat is slechts een paar keer gelukt. Een hoop zitten muurvast in slechts een centimeter hout en komen er niet uit. Op en gegeven moment breken ze gewoon af want het zijn immers maar gipsplaatschroeven. Ik zit dus nu met een stapel hout die ik niet veilig kan herzagen door alle schroeven die er nog in hangen.

Ik kan dus of de kanten zonder uitstekend metaal proberen te schaven om te kijken welke stukken uberhaupt nog het redden waard zijn of gewoon alle stukken die metaal hebben eruit zagen, maar dan hou ik alleen korte stukken over, geen lengtes. Niet genoeg voor een bureau.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
559
260
Verkoopbaar, ja, dus de winst is binnen, maar het is zeker niet duurzaam. Daarvoor moet het product beter gemaakt worden zodat het langer mee gaat.
Dat ligt eraan hoe je duurzaam ziet. Wij als houtliefhebbers zien liever iets gebouwd uit kwaliteitshout dat zeker 100 jaar kan blijven staan. Maar is het realistisch dat zoiets ook echt 50 jaar staat in veel huishoudens?

Deze tafel is op een andere manier duurzaam. Nagenoeg volledig gebouwd uit reststukken met minimale middelen. Dat blijft misschien maar 10 jaar staan, maar dat is prima voor de doelgroep die toch om de paar jaar de zaak wilt vervangen. Op z'n minst is er geen goed hout aan verspild!
Zie dit als de frikandel van de meubels; een frikandel is een ontzettend duurzaam stuk vlees, omdat het volledig uit reststromen wordt gemaakt. Het laatste restje vlees dat nog kan worden afgeschraapt wordt nog opgewaardeerd naar een verkoopbaar (en goedkoop!) product zodat er niets verspild wordt. Als je er de prijs van een luxe biefstuk voor betaalt, is het een ander verhaal natuurlijk. En volgens mij is dat precies waar de schoen wringt: je had voor het geld meer kwaliteit verwacht.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
464
139
Kop van overijssel
Verkoopbaar, ja, dus de winst is binnen, maar het is zeker niet duurzaam. Daarvoor moet het product beter gemaakt worden zodat het langer mee gaat. Bij het verder demonteren kom ik erachter dat de fosfaatschroeven met contactlijm vastzitten in het hout. Ik heb geprobeerd de lijmproppen weg te boren (zachtjes en voorzichtig) zodat ik de schroeven eruit kan draaien, maar dat is slechts een paar keer gelukt. Een hoop zitten muurvast in slechts een centimeter hout en komen er niet uit. Op en gegeven moment breken ze gewoon af want het zijn immers maar gipsplaatschroeven. Ik zit dus nu met een stapel hout die ik niet veilig kan herzagen door alle schroeven die er nog in hangen.

Ik kan dus of de kanten zonder uitstekend metaal proberen te schaven om te kijken welke stukken uberhaupt nog het redden waard zijn of gewoon alle stukken die metaal hebben eruit zagen, maar dan hou ik alleen korte stukken over, geen lengtes. Niet genoeg voor een bureau.
Je kunt ook nog kijken of je met een proppenboor om de schroeven heen kunt boren om ze eruit halen. Zo wordt het toch nog bruikbaar al zij het met een paar extra proppen in het hout.

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kunt ook nog kijken of je met een proppenboor om de schroeven heen kunt boren om ze eruit halen. Zo wordt het toch nog bruikbaar al zij het met een paar extra proppen in het hout.
Ik heb zo'n 'schroevenuithaler' maar ik heb letterlijk nog nooit succes gehad met zo'n ding, ook hier niet. Jouw idee snijdt veel meer hout (!) en ga ik proberen!

• Leuk
Waarderingen: Rmkat

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat ligt eraan hoe je duurzaam ziet. Wij als houtliefhebbers zien liever iets gebouwd uit kwaliteitshout dat zeker 100 jaar kan blijven staan. Maar is het realistisch dat zoiets ook echt 50 jaar staat in veel huishoudens?

Deze tafel is op een andere manier duurzaam. Nagenoeg volledig gebouwd uit reststukken met minimale middelen. Dat blijft misschien maar 10 jaar staan, maar dat is prima voor de doelgroep die toch om de paar jaar de zaak wilt vervangen. Op z'n minst is er geen goed hout aan verspild!
Zie dit als de frikandel van de meubels; een frikandel is een ontzettend duurzaam stuk vlees, omdat het volledig uit reststromen wordt gemaakt. Het laatste restje vlees dat nog kan worden afgeschraapt wordt nog opgewaardeerd naar een verkoopbaar (en goedkoop!) product zodat er niets verspild wordt. Als je er de prijs van een luxe biefstuk voor betaalt, is het een ander verhaal natuurlijk. En volgens mij is dat precies waar de schoen wringt: je had voor het geld meer kwaliteit verwacht.
Ik denk dat ik je daarin gelijk moet geven. Ze maken misbruik van de bewust dubbele interpretatie van 'duurzaam' maar ik meen toch dat de tekst op hun website waarin ze stellen dat het 'net zo lang mee gaat als nieuw teakhout' wel aan de donkere kant van het grijze gebied genaamd 'misleiding' zit, ook al zou ik hier meer vragen over kunnen hebben gesteld destijds, toen ik nog vrijwel niks van hout af wist.

Ik denk zélfs dat langer meegaan van dit meubel echt wel mogelijk was geweest als ze iets meer moeite in de bouw ervan hadden gestoken en de slechte plekken fatsoenlijk verholpen hadden. Op deze manier is het gewoon echt doelbewust snel afgeraffeld, ik denk dat je met twee man in 2/3 uurtjes zo'n ding in elkaar flanst als de maten al ingesteld zijn op je machines, en tegen de lonen in Indonesië (waar zij claimen dat deze vandaan komt) is dat natuurlijk letterlijk peanuts qua arbeids/inkoop, gezien het hout waarschijnlijk niks heeft gekost.

Om het even concreet te maken:

het gemiddelde maandsalaris is er 166 euro (!) per maand (!). Het modale Nederlandse salaris was 38.500 euro per jaar in 2022. Als ik daar bruto-netto overheen gooi, dan +8% (vakantiegeld) en deel door 12 zitten we op dik 2700 euro netto per maand. Dat is ±136e per dag....

Dus ja, zelfs als 2 man in Indonesie een dag samen bezig zijn om zo'n tafel in elkaar te plakken en schroeven ben je ruwweg, tegen modaal loon (waarschijnlijk krijgen ze minder betaald, maar soit) ±17 euro aan uurloon kwijt voor die 2 personen samen, en dat is aannemend dat ze 20 werkdagen per maand hebben (waarschijnlijk veel meer).

In 2022 kostte een 40 voet container vanuit Indonesie naar Nederland ruwweg 10k dollar. Daar zitten meer kosten in dan in de arbeid, maar gedemonteerd kunnen ze heel wat van die tafels kwijt in zo'n container. Laat ik een schatting proberen te maken, er gaat 12 bij 2,3 meter vierkant in zo'n ding. Ik denk dat, wanneer de poten in het blad gelegd worden, je 20 centimeter hoogte nodig hebt per tafel. Je kunt er dus 2 naast elkaar kwijt en 4 achter elkaar (deze is 2m60, ze verkochten ook 2m80), dus 8 per laag. Tegen deze maten dus ±12 lagen keer 8 stuks ofwel 96 tafels. Ik rond af naar 104 omdat ik denk dat je meer dan 4 poten kwijt kan in 1 blad en dus nog wel een extra laag kwijt kunt.

10k dollar is ongeveer 9100 euro (huidige conversie) gedeeld door 104 dus ongeveer 87 euro transport per tafel. Daar komen nog import, belastingen en andere admin kosten overheen, maar ik denk vrij zeker te kunnen stellen dat hun inkoop minder dan 150, misschien wel minder dan 120 euro per tafel is. Voor de goede orde: hun standaard verkoop (hebben wij niet betaald gelukkig) is 800 euro per tafel.

Die gezonde marge is zeker gewaarborgd, ja.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.178
974
Enschede, Twente
Het gaat hier dan wel over —wellicht hergebruikt— of inferieur teakhout, maar aan de klasse 1 teak zit ook vaak een luchtje. Een paar weken geleden een artikel in de Groene gelezen & de conclusie is dat vooral NL-handelaren middels parallel import en sluipweggetjes heel veel verdacht teak uit foute landen als Birma (Myanmar, sorry), waar de houtkap en handel een criminele bezigheid is, inkopen. En dat teak wordt netjes 'witgewassen' uiteindelijk door de gekende jachtbouwers verwerkt tot heel erg dure dekken voor de speeltjes van mensen als Jeff Bezos en Mark Z. (je moet van criminelen een initiaal gebruiken, heb ik geleerd).
Weer een reden om dichter bij huis te blijven en inlands hout te gebruiken…

Over dat informeren van de leverancier: ik zit ook zo in elkaar, hoop altijd dat men ervan leert, maar in 9 van de 10 gevallen reageert men niet of heel afwerend. Toch blijven doen!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zeker, lokaal vind ik veel prettiger, beter voor mijn gemoedsrust. Ik heb wel wat Iroko gekocht voor mijn werkkamer omdat we daar iets heel specifieks creëren, maar ik sta nu op het punt een groot kajuitbed met lades en een boekenkast voor de nieuwe kamer van mijn zoon te maken, en dat gaat gewoon lekker met grote vuren planken :).

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.188
972
Nootdorp
Bijzonder verhaal. En zeker leuk om te lezen, net als de reacties hierboven. Het is zeker een bijzondere manier van duurzaamheid....
Mijn oude keukentafel, ook teak, gekocht vér voordat ik aan houtbewerking begon, bleek onlangs blank hout te zijn. Gewoon te koop bij de doorsnee doe-het-zelf winkel. Iemand heeft goed genoten van mijn geld, maar dit was waarschijnlijk niet de meubelmaker.

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
312
165
Leiden
Beetje matig inderdaad, maar ik heb er ergens wel bewondering voor hoe ze het hebben kunnen maken.
We hadden zelf een teak houten tafel welke van hout van een schuur in Indonesië is gemaakt. Die heeft echte teak eigenschappen. Keihard, waterafstotend en hij wordt mooier naarmate je er meer aan zit. Helaas hadden we meer ruimte aan tafel nodig en hebben we een grotere gekocht, vermoed dat deze van plantage teak is. Het hout is lichter en voelt ook minder glad. Gelukkig is de teak manie voorbij en hebben we deze voor 40 euro kunnen kopen op marktplaats :) de oude, mooiere, staat nog op zolder, die gaat naar mijn broer zijn nieuwe huisje, zonde om weg te doen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.048
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou... ik kreeg wel reactie van de verkopende partij. Zij geven aan deze tafel te hebben binnengekregen als onderdeel van een 'partij die zij in het verleden hebben gekocht' en 'inmiddels niet meer in de collectie hebben'.

Ze vinden de bevindingen vervelend en bieden 50% korting op een vervangende tafel aan. Dat lijkt heel schappelijk, maar de originele tafels werden ook regelmatig voor 50% van de geadverteerde prijs verkocht, wat doet vermoeden dat ze op deze 'nieuwe collectie' vergelijkbare marges maken, en ze dus waarschijnlijk op dezelfde manier zijn betrokken danwel vervaardigd.

Aangezien ik tegenwoordig zelf nog wel eens een tafeltje maak ga ik hier geen gebruik van maken :sneaky:.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
We hebben de zelfde dan in donker eiken kleur ook gaten opgevuld met bruine rommel zachte plekken in het hout
Toen we de tafel in de keuken zetten hee zaagsel nee in een poot levende hout worm , terug met de poot
En van een andere tafel een goede weer mee gekregen ,
Stond op het punt om de tafel te schuren en een andere kleur te geven,na 16 jaar , blijf er nu maar van af , wie weet wat Ik tegen kom , veel rottigheid?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.