Het houtdraaien heeft m'n aandacht wel te pakken sinds dit weekend. Omdat ik nog op zoek was naar een fijne houten hamer voor het werken met de steekbeitels kreeg ik het idee die maar zelf te maken.
Voor de kop heb ik twee stukken hout (soort onbekend) gevlakt en verlijmd en de hoeken eraf gezaagd:

Rond en een beetje schuin, maar te lang:

Ik had het stuk mooi gladgeschuurd en daarna gepolijst met een handvol zaagsel, maar na het op lengte maken door het stuk op ong 1/4e in te kepen tikte de beitel tegen de buitenzijde van de kop.
Dom, maar goed, we leren. De inkeping was dusdanig dat ik geen kracht meer kon zetten op het werkstuk. In de vierklauw heb ik de zijkant en bovenzijde van de kop wat bijgewerkt en nog weer wat geschuurd. Daar durfde ik echter niet de kracht op te zetten die ik bij het tweezijdig inspannen kon zetten. Daardoor zijn er wat strepen van het draaien te zien. Aan de onderzijde is er met een 35 mm forstner boor een gat in geboord. Dat was een beetje een gehannes, aangezien de bovenzijde van de kop schuin is, maar is goed gelukt. Het handvat is uit 1 stuk en past precies in de kop.

En na een paar slokjes druivenpitolie:

Redelijk tevreden met het eindresultaat. Toch leuk, zo'n 1e eigengemaakt stuk gereedschap. De volgende die ik ga maken wordt wel een slagje kleiner
Voor de kop heb ik twee stukken hout (soort onbekend) gevlakt en verlijmd en de hoeken eraf gezaagd:

Rond en een beetje schuin, maar te lang:

Ik had het stuk mooi gladgeschuurd en daarna gepolijst met een handvol zaagsel, maar na het op lengte maken door het stuk op ong 1/4e in te kepen tikte de beitel tegen de buitenzijde van de kop.

En na een paar slokjes druivenpitolie:

Redelijk tevreden met het eindresultaat. Toch leuk, zo'n 1e eigengemaakt stuk gereedschap. De volgende die ik ga maken wordt wel een slagje kleiner