FlexPfeil of Pfeilcut custom?

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
In mijn zoektocht naar een lekker whittling mes ben ik aan de slag gegaan met het idee om een Pfeil rozenmes te combineren met een Flexcut-achtig heft. Dit omdat ik het Pfeil mes goed vind snijden, maar het heft vreselijk vind voor waar ik het voor gebruik.
Dus heb ik het mes uit het Pfeilheft gehaald en er zelf een Flexcut-achtig heft aan gemaakt.
Leuk projectje en omdat ik toch nog wat oud leer had liggen heb ik er ook gelijk een op Flexcut gebaseerd foudraaltje bij gemaakt.
Ook leuk om te doen.
Van forumlid Basswood vernam ik dat hij zich uitstekend vermaakt met een gemodificeerd Morakniv 122 mes, dus dat zou weleens de volgende stap kunnen worden. Messen en messen maken vind ik wel geinig om te doen dus op deze wijze op zoek naar het mes met het de gouden eigenschappen.
En zodoende loop je dan alweer tegen een hobby binnen een hobby aan.....
 

Bijlagen

  • IMG_6902.jpg
    IMG_6902.jpg
    108,3 KB · Weergaven: 37
  • IMG_6903.jpg
    IMG_6903.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Misschien moet je ze zelf gaan smeden.....
Dat ligt in de lijn der verwachting Jurriaan. Ik heb al diverse messen gemaakt, maar nog geen houtsnijmes. Al wel eens twee draaigutsen gemaakt omdat ik wel een zelfbouw draaibank had gekregen maar geen beitels of gutsen had.
 

Bijlagen

  • IMG_0812.JPG
    IMG_0812.JPG
    99,1 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Frank1964.

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Gaaf!

Wat zijn volgens jou de grote voordelen van dit handvat? Ik ben daar wel benieuwd naar!
Het voordeel van dit handvat is dat het voor mij veel beter vast te houden is dan het originele Pfeil #1 handvat. Ik heb redelijk stevige handen en dan houdt het veel ontspannener vast en heb ik meer gevoel bij het snijden.
Volgens mij is het mesje origineel bedoeld voor kerfsnijden en dan zal dit hanvat weer niet fijn zijn omdat je je mes dan weer anders vast houdt.
Ik heb inmiddels ook een Pfeil #4 mes aangeschaft wat ook goed in de hand ligt, maar dan is het lemmet zelf weer aan de brede kant. En zo heb ik altijd wat te miepen.....
Ik zoek meestal uit wat voor mij prettig werkt en pas mijn gereedschap daar indien nodig op aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: jefmen

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Het voordeel van dit handvat is dat het voor mij veel beter vast te houden is dan het originele Pfeil #1 handvat. Ik heb redelijk stevige handen en dan houdt het veel ontspannener vast en heb ik meer gevoel bij het snijden.
Volgens mij is het mesje origineel bedoeld voor kerfsnijden en dan zal dit hanvat weer niet fijn zijn omdat je je mes dan weer anders vast houdt.
Ik heb inmiddels ook een Pfeil #4 mes aangeschaft wat ook goed in de hand ligt, maar dan is het lemmet zelf weer aan de brede kant. En zo heb ik altijd wat te miepen.....
Ik zoek meestal uit wat voor mij prettig werkt en pas mijn gereedschap daar indien nodig op aan.
Mooi om te horen!

Ik vond het flexcut handvat namelijk wat minder prettig omdat het te veel op mijn hand drukte.

Ik heb nu een recht handvat op mijn mes van greenhavenforge. Dat werkt voor mij juist weer prettiger.

Fascinerend om te horen hoe veel variatie er mogelijk is tussen ieders voorkeuren.
 

Geopotes

Actieve deelnemer
14 apr 2020
70
52
Drunen
Ja, die DHK mesjes hebben ook wat stevigere handvatten en dat is altijd goed... Hoe dikker hoe beter je ze zelf aan kunt passen.... Als ze te dun zijn moet je ze of opdikken of handvat weg knikkeren en je eigen versie maken.
Voor mij liggen de wat dikkere handvatten het prettigst in de hand, maakt me dan niet eens zo heel veel uit hoe de vorm is. Die Pfeil #4 heeft een rond handvat wat me tot dusver ook goed bevalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.