FLEX ORE 3-150 EC goed alternatief?

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Beste mede houteters. Ik oriënteer me op een 150mm excenter schuurmachine. Ik verdien er maar deels mijn geld mee. Een Mirka of Festool kost +/- € 500. Is deze Flex een bruikbaar alternatief voor +/- € 300? En is voor fijn schuurwerk (lak) de versie met 3mm schuurcirkel dan beter of die met 5mm?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Hij zal best trillen en schuren maar het zal nauwelijks in de buurt komen van een Festool. Ik zeg op mijn gevoel dat je dan toch nog beter naar bijv. een blauwe bosch kunt kijken. Bijv. deze. Ik vermoed dat je wel de batterijen en lader nodig hebt, dus ben je in 1e instantie toch wel duurder uit. Bij de volgende machine kun je dan besparen op de batterijen en de lader.

Zo kan e.e.a. helpen om de kosten te drukken.

Het is soms mogelijk om batterijen over meerdere merken gereedschap te gebruiken. Zie bijv. hier. Ik weet niet of dit ook voor Nederland geldt.
Let er wel op wat je met de batterijen kunt doen. Als ze te licht zijn, heb je er niets aan voor bepaalde gereedschappen hoewel er dan soms wel 2 stuks in gaan. In een grasmaaier bijv.
Ik heb gelezen dat sommige mensen goed gereedschap kopen, zonder de batterijen. Dan kopen ze merkloze batterijen omdat dat goedkoper is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maurice_M

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hij zal best trillen en schuren maar het zal nauwelijks in de buurt komen van een Festool. Ik zeg op mijn gevoel dat je dan toch nog beter naar bijv. een blauwe bosch kunt kijken. Bijv. deze. Ik vermoed dat je wel de batterijen en lader nodig hebt, dus ben je in 1e instantie toch wel duurder uit. Bij de volgende machine kun je dan besparen op de batterijen en de lader.

Zo kan e.e.a. helpen om de kosten te drukken.

Het is soms mogelijk om batterijen over meerdere merken gereedschap te gebruiken. Zie bijv. hier. Ik weet niet of dit ook voor Nederland geldt.
Let er wel op wat je met de batterijen kunt doen. Als ze te licht zijn, heb je er niets aan voor bepaalde gereedschappen hoewel er dan soms wel 2 stuks in gaan. In een grasmaaier bijv.
Ik heb gelezen dat sommige mensen goed gereedschap kopen, zonder de batterijen. Dan kopen ze merkloze batterijen omdat dat goedkoper is.
Maar als ik moet afzuigen kan er best een snoer bij.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Beste mede houteters. Ik oriënteer me op een 150mm excenter schuurmachine. Ik verdien er maar deels mijn geld mee. Een Mirka of Festool kost +/- € 500. Is deze Flex een bruikbaar alternatief voor +/- € 300? En is voor fijn schuurwerk (lak) de versie met 3mm schuurcirkel dan beter of die met 5mm?
Een schuurmachine is een machine die ik niet snel (meer) als accumachine zal kopen. Je zit toch altijd aan de slang van de afzuiger vast en met een snoer ben je niet beperkt door de accu's die je uiteindelijk ook weer zult moeten vervangen.
Onderschat ook niet wat een 5,5Ah of 8Ah Procore accu met de balans van de schuurmachine doet.
Mijn advies, ga voor de kabel ook al zijn die gewoon nog duurder.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Een schuurmachine is een machine die ik niet snel (meer) als accumachine zal kopen. Je zit toch altijd aan de slang van de afzuiger vast en met een snoer ben je niet beperkt door de accu's die je uiteindelijk ook weer zult moeten vervangen.
Onderschat ook niet wat een 5,5Ah of 8Ah Procore accu met de balans van de schuurmachine doet.
Da's waar, er zit toch een slang aan. Had ik weer niet aan gedacht. Dan blijft mijn advies nog wel om op zoek te gaan naar een beter apparaat dan een Flex of ander goedkoop apparaat. Tenzij . . . je echt van plan bent om hem heel weinig te gebruiken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Zonder slang is er altijd nog de ouderwetse stofzak… Ik denk dat een accu-schuurder enkel handig is in situaties waar je niet uit de voeten kunt met een slang (en snoer). Of geen stroom aanwezig is, natuurlijk…
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Een accu machine zou ik niet overwegen. Ik heb een werkplaats met prik en een Starmix voor het stof. Iemand ervaring met de schuurcirkels? Welke moet je kiezen voor fijn werk? Een 3 of een 5?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Drie mm uitslag resulteert in een fijner schuurresultaat, maar 5 heeft weer wat meer afname. Logischerwijs zou je voor fijn schuurwerk dus 3 nemen, maar ik denk dat in de praktijk het niet veel uitmaakt omdat je altijd met de hand moet naschuren om een goed resultaat te krijgen.

Dat gezegd hebbende, ik heb een Festool ETS EC 125 / 3 gekocht om te gebruiken na de Rotex vanuit de gedachte (aanname?) dat je na Rotex met normale stand en 180 grit — naschuren met de ETS /3 logisch zou zijn. Heb dat trouwens nog niet echt getest...
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Half jaar terug had ik ook lang getwijfeld tussen de Flex ore en Mirka/Metabo. Uiteindelijk ben ik voor de Mirka gegaan, omdat deze minder trilt dan die van Flex. Dat was een harde eis van mij. Metabo was destijds moeilijk aan te komen (lever problemen) of de prijs was nagenoeg gelijk aan die van Mirka. Ik heb de 5mm variant.

Eerlijk gezegd was de Mafell excenter schuurmachine mijn voorkeur. Het was zijn gewicht dat teniet deed.

1 tip bij aanschaf Mirka/Metabo: schaf geen Mirka stofzuigerslang aan, deze kun je niet aansluiten op je Starmix. En er zijn geen verbinding stukken voor, tenzij je ze improviseert of zelf een maakt. Neem in plaats daarvan een starmix verloopstuk, deze past op de Mirka mondstuk en stofzuigerslang. Deze is verkrijgbaar bij gereedschappro of toolstation.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Geen ervaring met rotex, mirka of andere 150 mm excentrische schuurmachine.
Wel met een 125 mm Makita voor af en toe gebruik. Prima machientje. Vind ik trouwens toch van Makita: fatsoenlijke prijs voor degelijk gereeedschap.
Misschien is dit iets voor je:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Is pneumatisch geen optie? Dan kost een Mirka ineens nog maar 300 euro... Als je 'm toch alleen maar binnen gebruikt
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb deze goede stofafzuiging in combi met stofzuiger en ligt zeer fijn in de hand(inmiddels al weer drie jaar)
Met werkstand grof schuren en fijn schuren/polijsten en heel betaalbaar.

En zijn voorganger BO6040(20 plus jaren in gebruik) echt super machine met werkstand grof schuren en fijn schuren vergelijkbaar met de Rotex van Festool.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb deze goede stofafzuiging in combi met stofzuiger en ligt zeer fijn in de hand(inmiddels al weer drie jaar)
Met werkstand grof schuren en fijn schuren/polijsten en heel betaalbaar.

En zijn voorganger BO6040(20 plus jaren in gebruik) echt super machine met werkstand grof schuren en fijn schuren vergelijkbaar met de Rotex van Festool.
Het is wel een zwaar ding!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
De standaard schuurmachines met een 5 mm uitslag zijn nog niet zo heel lang op de markt. Ze waren er wel maar werden nauwelijks verkocht. Ik heb nog een Festo ET2E van eind jaren 80 die ik ook voor professionele schilderklussen heb gebruikt. Ja zolen vervangen en ik dacht ook een keer de koolborstels. Ik heb ook de metabo (kloon van de mirka) met 5 mm uitslag maar ben er maar matig tevreden over. Hier ook een mogelijkheid de Festool ets 150 in 3 en 5 Festool Exzenterschleifer ETS 150/3 EQ – 575023 günstig bei rubart.de
Wel zwaarder maar dan hoef je niet naar de sportschool. De vraag is echter zijn de nieuwe festool machines nog net zo goed als de oude. Ik ken schilders die daar aan twijfelen. Wie het weet mag het zeggen maar ik weet het niet. Rupes word ook veel in de schildersbranche gebruikt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
volgens mij zijn de schuurmachines van flex van primma profesionele kwaliteit en doen ze gewoon wat ze moeten doen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
De standaard schuurmachines met een 5 mm uitslag zijn nog niet zo heel lang op de markt. Ze waren er wel maar werden nauwelijks verkocht. Ik heb nog een Festo ET2E van eind jaren 80 die ik ook voor professionele schilderklussen heb gebruikt. Ja zolen vervangen en ik dacht ook een keer de koolborstels. Ik heb ook de metabo (kloon van de mirka) met 5 mm uitslag maar ben er maar matig tevreden over. Hier ook een mogelijkheid de Festool ets 150 in 3 en 5 Festool Exzenterschleifer ETS 150/3 EQ – 575023 günstig bei rubart.de
Wel zwaarder maar dan hoef je niet naar de sportschool. De vraag is echter zijn de nieuwe festool machines nog net zo goed als de oude. Ik ken schilders die daar aan twijfelen. Wie het weet mag het zeggen maar ik weet het niet. Rupes word ook veel in de schildersbranche gebruikt.
Wat kun je over de Metabo zeggen behalve matig tevreden?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Da's waar, er zit toch een slang aan. Had ik weer niet aan gedacht. Dan blijft mijn advies nog wel om op zoek te gaan naar een beter apparaat dan een Flex of ander goedkoop apparaat. Tenzij . . . je echt van plan bent om hem heel weinig te gebruiken.
Ik weet niet hoe bekend je bent met flex als merk maar ik zou het niet snel een goedkoop merk noemen. Op mijn vorige werk hadden we slijptollen van flex…. 500,- per stuk….
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Wat kun je over de Metabo zeggen behalve matig tevreden?
Schuurt prima. Ik vind de stofafzuiging net ietsje minder dan die van Festool. Het excenter in de machine moet ik soms nastellen. Bij mij werkt de tussen pad niet goed. Het kan zijn dat dat laatste komt omdat het klittenband van metabo en mirka verschillend is. Dat had ik ook als ik de tussenpad op mijn festo machine zet.
Sinds kort zit er een nieuwe zool op de festo en is dat probleem opgelost. Of de mirka zolen ook of metabo passen weet ik niet. Ik gebruik de metabo voor grof werk muren opschuren grof eiken schuren. Waarom dan geen rotex (ik heb de 90mm) werk maar is lang boven schouderhoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.