Fingerjoint mal

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Via dit forum vond ik iemand die een 3D geprinte vingerjoint mail had gemaakt. Leek mij ideaal om daarmee lades te gaan maken. Helaas overleed* de 3D mal vroegtijdig en was ik terug bij af.
Vandaag wilde ik toch echt de lades gaan maken dus nu van multiplex een fingerjoint mal gemaakt. Waarbij ik de de 3D mal als voorbeeld heb gebruikt.


*goed contact met de maker van de 3D mal, geld retour gekregen.
 

Bijlagen

  • IMG_0127.jpeg
    IMG_0127.jpeg
    172,6 KB · Weergaven: 101

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Vroeger had Hegner een optisch vergelijkbaar model. Werkt prima. Ziet er goed uit. Ik zou een opoffer houtje achter je plank zetten dat scheelt uitbreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Dat scheelt, een offerplankje ;-)

Multiplex geeft weinig weerstand tegen het herhaald frezen. Kopse kanten van de mal breken snel uit. Volgende exemplaar wordt in eiken. Van eiken denk ik dat het minder snel zal uitbreken. Ik heb nog een plankje eiken liggen. Ook nog een plankje van iets 'tropisch' hardhout, ooit eens gekregen dus dat kan ook nog.

Maar terug naar de mal, dit werkt wel fijn. Kan vlot in serie vingers maken. 2 zijden achter elkaar en frezen maar.

Eiken, hardhout? -> volgens mij is beuken hier zeer geschikt voor.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.