fineren met strijkbout: fineer splijt door krimpen

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
56
48
Nijmegen
Heb tot nu toe alleen met voorgevoegd en op papier gelijmd fineer gewerkt maar vandaag voor het eerst met 'echt' noten fineer. Dat viel nog niet mee. Ik gebruik de witte houtlijm/strijkbout methode. Bij het afkoelen krimpt het fineer en splijt het op de nerven. Ik dacht dat het kwam omdat ik met de strijkbout dwars op de nerven beweeg maar als ik met de nerf meebeweeg krijg ik hetzelfde. Wat kan ik hieraan doen?

IMG_9347.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.190
884
Ulvenhout
Wat voor een temperatuur gebruik je? En is het fineer misschien heel erg droog? Je kan wellicht proberen om het fineer voor het verlijmen in een wat vochtigere ruimte te leggen?
Ik heb ook een aantal keer deze methode gebruikt. Ik heb wel eens een scheurtje gehad, maar zo als die van jou ben ik niet tegengekomen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Ik denk dat je een probleem met vocht hebt. Waarschijnlijk het fineer te droog en door lijm (en dus water) te introduceren zelf dat hard op aan een zijde, wat bij het drogen spanning oplevert en dus scheuren.
Ik zou met een vochtige spons aan beide zijden lichtjes voorstrijken en als dat droog aanvoelt pas de lijm opbrengen.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
56
48
Nijmegen
Zou inderdaad kunnen dat het fineer te droog is. Ik bewaar het op de vliering van mijn schuurtje. Ik zal eens proberen het vochtig te maken. Strijkbout had ik op de hoogste stand staan want dacht dat er wel wat hitte nodig is om de lijm te activeren. Misschien kan dat ook wel wat minder.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.661
710
Antwerpen
of je fineer licht bevochtigen (plantenspuit of spons) en zolang je bezig bent met de rest, leg je het tussen twee melamine platen (blijft fineer vlak en vochtig)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
of je fineer licht bevochtigen (plantenspuit of spons) en zolang je bezig bent met de rest, leg je het tussen twee melamine platen (blijft fineer vlak en vochtig)
Als ik fineerblad verwerk, bevestig ik een strook papier op de werkbank en fixeer ik de fineerblad-stroken daarop met schilderplakband, zodat het niet kan opkrullen. Na het opbrengen van de lijm duurt het een uurtje voordat het stabiel is en dan kan het eraf.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.190
884
Ulvenhout
Strijkbout op de hoogste stand is echt niet nodig. Als ik zelf kantenband maak van een strook fineer met houtlijm welke ik laat drogen en ik strijk deze erop met matige temperatuur dan zie je dat de lijm al heel snel smelt. Je hoeft dus niet te lang en te heet te strijken. Hoe heter hoe meer kans op scheuren...
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
56
48
Nijmegen
Vandaag opnieuw geprobeerd. Fineer beetje vochtig gemaakt en strijkbout minder warm, net onder de middelste stand. Nu geen problemen meer. Dank voor de tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Een goede indicatie of je strijkbout te heet is: gebruik een strook bakpapier als buffer tussen bout en fineerstrook. Als het bakpapier gaat verbranden is de temperatuur te hoog. Bakpapier is ook een prima buffer tegen lijm die door de fineer geraakt - op het ijzer van de strijkbout is het geen lolletje.

(Papier wordt van hout - cellulose - gemaakt. Toevalligerwijze is transparantie een indicatie voor een hoog cellulose-gehalte. Maar aangezien calqueerpapier niet in elk huishouden aanwezig is, is bakpapier - of zogenaamd butchers paper - een goed alternatief.)
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
56
48
Nijmegen
IMG_9382.jpg

Uiteindelijk toch gelukt en ben aardig tevreden. Voegen van het fineer op het deurtje was nog lastig en daar zat op 2 plekken een klein kiertje die ik met houtvuller heb gedicht. Ik had die stukken dubbel gelegd en samen in 1x gesneden. Uiteindelijk vond ik het toch preciezer werken door het nieuwe stukje langs de rand van het andere stuk te snijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.