Fineer voorbereiding voor olie

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
52
5
HI iedereen,

Ik heb al enkele zaken in fineer gemaakt die ik telkens behandel met RubioMonocoat
en telkens heb ik het gevoel dat het niet altijd zelfde resultaat is.
De ene keer dus mooier dan de andere keer.

Welke stappenplan voor het schuren gebruiken jullie?
Ik schuur kort met 150 excentrisch en daarna 180.
Rubio geeft aan beste resultaat met korrel 150 maar dat lijkt me grof.
Na het schuren gebruik ik altijd de cleaner van Rubio zelf.

Ik boen manueel in met de witte pads, daarna met de bruine voor overtollige olie weg te nemen
en als laatste met de vod erover.

Benieuwd naar jullie werkwijze!

Thx

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.179
974
Enschede, Twente
Ik lees nergens dat je met water bevochtigt en de opstaande nerf dan wegschuurt. Ik zou dat natmaken na 120 schuren doen en dan met 150 afschuren.
180 is in het algemeen de bovengrens voor hout als je wilt dat een 'indringende' afwerking nog effect heeft. Hangt ook van de houtsoort af. Fijner schuren wordt meer iets van polijsten en dan zet je de cellen van het hout dicht.
Wat betreft Rubio MC hoor ik vaak dat je het beter niet op het materiaal giet/schenkt, maar op de pad of schuurschijf. Vlot verdelen met witte pad of sponsje en niet te lang wachten voor het afnemen. Niet ophouden met afnemen aleer de doek schoon blijft. Achtergebleven overschot ziet er vlekkerig uit en blijft lang plakkerig.

PS De bruine pad is eigenlijk een noodgreep als je te veel opgebracht hebt en dat al te 'droog' is geworden. Droog in de betekenis van oppervlakkig -- en dat is dus ongewenst. (Heb ik uit eigen ervaring… )

jorisvh

Post veel
Ik schuur kort met 150 excentrisch en daarna 180.
Rubio geeft aan beste resultaat met korrel 150 maar dat lijkt me grof.
Zeker niet fijner dan P150 schuren anders wordt olie (en zeker pigment) nauwelijks opgenomen.
Als je gekleurde olie gebruikt zal P120 leiden tot meer effect (meer opname van pigment).
Na het schuren gebruik ik altijd de cleaner van Rubio zelf.
Ja, doe ik ook, nodig om schuurstof weg te nemen. En schuren met afzuiging op max.
Ik boen manueel in met de witte pads, daarna met de bruine voor overtollige olie weg te nemen
en als laatste met de vod erover.
Dat hoort volgens mij andersom.
De beige zijn om aan te brengen.
1665599901272.png
De witte om te boenen.

1665599937350.png
Ik gebruik meestal een katoenen doek ipv de witte pads. Die neemt naar mijn gevoel meer op.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.